AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Hei!Jeg har en kronisk sykmelding som jeg har slitt med i flere år, men til tross for det klart å jobbe og gjort det i mange år...inntil sykdommen slo til igjen for fullt i sommer og jeg ble sykmeldt. Venter fortsatt på behandling.Saksbehandleren min på Nav er hyggelig, men fortalte at når man er sykmeldt så lenge som meg så MÅ man ut i arbeidspraksis. Nå er jo jeg syk og derfor sykmeldt, så ble litt overrasket over at jeg allikevel må på praksis, men må man så må man. Hun sa i tillegg at sykepengene mine kan stoppes hvis jeg nekter.Å gå på praksis når jeg er syk er hardt. I tillegg jobber jeg fra 08:00 - 16:00, mens de andre som er på praksis jobber fra 09:00 - 14:00, noen slutter tidligere. Jeg føler at jeg blir sykere av dette, saksbehandleren min er litt av typen som presser på. Anonymkode: 2f829...904
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Jeg skjønte ikke helt, er du sykemeldt eller jobber du 8-16? Dersom du er for syk til jobbe, så vil en utvidet erklæring fra lege eller annen behandler være nok til at du slipper arbeidsrelatert aktivitet etter 8 uker. Anonymkode: 66088...4e4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Jeg skjønte ikke helt, er du sykemeldt eller jobber du 8-16? Dersom du er for syk til jobbe, så vil en utvidet erklæring fra lege eller annen behandler være nok til at du slipper arbeidsrelatert aktivitet etter 8 uker. Anonymkode: 66088...4e4Jeg er sykemeldt, men saksbehandler krever at jeg går på praksis. Anonymkode: 2f829...904
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Jeg er sykemeldt, men saksbehandler krever at jeg går på praksis. Anonymkode: 2f829...904saksbehandler er ikke lege. lege trumfer saksbehandler. snakk med legen din med en gang! du skal ikke bli sykere av praksis, da er hele greia bortkasta Anonymkode: 04ba0...558 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Snakk med legen, det er medisinsk vurdering som skal ligge til grunn. Det kan være tungtveiende medisinske grunner for at du ikke skal være i arbeids-aktivitet, og dette vet legen bedre enn NAV-saksbehandler. De har strammet inn på regler som har eksistert i mange år, men disse er ikke ment å ta knekken på folk som er for syke til i det hele tatt å klare å jobbe. På min arbeidsplass har innstrammingen gitt utslag i at flere kommer fortere delvis tilbake i litt jobb i stedet for å være 100% sykemeldt, og at de selv er litt mer aktivt med å foreslå hva de mener de kan klare. Andre igjen får erklæring fra lege om at aktivitet er medisinsk uforsvarlig; dette kan være folk som venter på behandling/operasjon for noe fysisk. Anonymkode: ea1b3...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 ...meg over her igjen. Det kan også være aktuelt med praksis noen få timer i uken; ikke akkurat 8-timersdag! Legen MÅ da være involvert i dette, kan ikke fatte at en saksbehandler på NAV kan bestemme at du skal være i stand til å jobbe så lange dager? Anonymkode: ea1b3...5b5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Dette er det legen din som skal ordne. Om du ikke kan jobbe enda, er det en annen type sykmelding han skal sende til NAV, og da ordner det seg. Anonymkode: e0f88...3ac
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #8 Skrevet 19. november 2015 Det skal forøvrig være et formelt møte med deg, din NAV-konsulent og fastlegen, der dere skal utifra legens vurdering bli enige om hvilke tiltak skal irettesettes, mener jeg.I tillegg er det som nevnt av andre før som regel at man delvis og eventuelt gradvis kommer tilbake i jobb, og ved behov skal arbeidsoppgaver tilpasses din tilstand.Det viktigste er at du viser samarbeidsvilje, og legen skal uansett sørge for at du ikke blir tildelt arbeid eller oppgaver som ikke er kompatible med din helsetilstand:)Synes det er litt rart at din saksbehandler ikke har fortalt deg mer om det, kanskje er det fordi saksbehandleren ikke synes foreløpig at dette er aktuelt, men mener at det er noe som skal tas i ettertid? Spør gjerne din fastlege, og dersom h*n ikke har erfaring med det (men det tviler jeg på) kan du ringe NAV og spør om informasjon om denne prosessen:) Anonymkode: 7c196...e62
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå