Gå til innhold

Er virkelig nordmenn så dårlige på rettskriving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg leser kommentarer på facebook, artikler eller andre skriverier, ser jeg utallige skrivefeil! Selv av godt voksne folk. Er det fordi folk ikke bryr seg eller har de rett og slett ikke lært seg forskjeller som: Her-hær, hva-var, hvis-viss, hvor-vor, hel-hell, ike-ikke osv. Det er ikke SÅ vanskelig! 

"Jeg forstår ike hellt vorfor noen klarer å skrive så rare feil. Vi har alle gått på skole og læret oss å skrive ornkli, men Va er grunnen til at folk like vel skriver som det hær exemplet??? "

Blir gal av å lese så mange merkelige og flaue feil! De mister poenget i det de skriver, for halve lesingen blir å måtte tolke hva de egentlig skal frem til. Va synts dere? 

Anonymkode: 0bf12...44a

Hehe, din snobb. Du vet at statsministeren vår har dysleksi? Alle har områder de er sterke på, ingen kan alt, inkludert deg. Forstår ikke dere som henger dere sånn opp i rettskrivning, det som er viktig er at alle får kommer til orde. 

Anonymkode: 8ec32...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du "Dessverre"? 

Høhø, jeg måtte bare. :nigo:

Jeg synes jeg ser feilstaving overalt, men som om ikke det er irriterende nok er det mange der ute som virkelig ikke får til å bygge en tekst med flyt i. Mye dårlig språk generelt, synes jeg. 

Nei, jeg mente desverre..:fnise:

Anonymkode: 78b12...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særskriving er orddeling, men orddeling er ikke nødvendigvis særskriving. Helt streit hyponomi.

Hva betyr det uthevede ordet? Jeg finner det ikke i mine ordbøker. Mener du "hyponymi", altså at du har blingset på en bokstav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det uthevede ordet? Jeg finner det ikke i mine ordbøker. Mener du "hyponymi", altså at du har blingset på en bokstav?

Aye, stemmer. Som en annen har påpekt har Språkrådet ombestemt seg, men da jeg tok grammatikk på UiO var orddeling hyperonymet og særskriving hyponymet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de rett og slett ikke gidder å lese over tingene som de har skrevet?

"jge og du seitle i enn trekso, mne treskoen vletet"

Anonymkode: 6e5e7...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Den 17.11.2015 at 15.19, canacas skrev:

Det går rett vest med språket. Både muntlig og skriftlig. Jeg hater skrivefeil, men gjør en blemme i ny og ne selv. Feil bruk av tegnsetting plager meg mye. Noen ganger svarer jeg mail med: "må du skrike?" og får masse spørsmålstegn tilbake. Jeg oppfatter utropstegn som skriking (spesielt når det er flere av de) og med flere spørsmålstegn antyder man at den man skriver til er dum.

Jeg syns det er verst med skrivefeil i avisene, enn i kommentarfelt osv. 

Jeg synes mange spørsmålstegn og utropstegn enkelte steder er uttrykksfullt.

Når det gjelder skriving, så burde det gjøres noe innen skoleverket. Mange skriver dårlig, og det er ikke fordi de er dyslektikere.

Jeg tror lærere ofte ser igjennom med feil, det kan være forståelig, men er like fullt temmelig trist.

Man kan imidlertid skape en kultur der man sier at man forventer at de man skriver med er såpass høflige at de leser gjennom det de skriver før de sender det i vei. Sms og nettet er selvfølgelig årsaken til det meste av dette, mange flere enn før skriver, og de gidder ikke å lese gjennom det de har skrevet eller skjerpe seg. Jeg synes det er en noe stygg ukultur, men det finnes selvfølgelig unntak.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 17.11.2015 at 15.19, canacas skrev:

Det går rett vest med språket. Både muntlig og skriftlig. Jeg hater skrivefeil, men gjør en blemme i ny og ne selv. Feil bruk av tegnsetting plager meg mye. Noen ganger svarer jeg mail med: "må du skrike?" og får masse spørsmålstegn tilbake. Jeg oppfatter utropstegn som skriking (spesielt når det er flere av de) og med flere spørsmålstegn antyder man at den man skriver til er dum.

Jeg syns det er verst med skrivefeil i avisene, enn i kommentarfelt osv. 

Jeg synes mange spørsmålstegn og utropstegn enkelte steder er uttrykksfullt.

Når det gjelder skriving, så burde det gjøres noe innen skoleverket. Mange skriver dårlig, og det er ikke fordi de er dyslektikere.

Jeg tror lærere ofte ser igjennom med feil, det kan være forståelig, men er like fullt temmelig trist.

Man kan imidlertid skape en kultur der man sier at man forventer at de man skriver med er såpass høflige at de leser gjennom det de skriver før de sender det i vei. Sms og nettet er selvfølgelig årsaken til det meste av dette, mange flere enn før skriver, og de gidder ikke å lese gjennom det de har skrevet eller skjerpe seg. Jeg synes det er en noe stygg ukultur, men det finnes selvfølgelig unntak.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snobbete å være opptatt av korrekt språkbruk. De fleste er enig i at det er litt kjedelig å høre veldig mye på at de som ikke kan synge,faktisk synger veldig mye, men skrive, det skal alle kunne gjøre uten å ha peiling på gode formuleringer.En sammenligning satt på spissen, men likevel.

Vi har alle våre områder der vi har sterkere kvalitetsstandarder enn på andre områder, og det bør respekteres.

Selv gremmes jeg over dårlig språkbruk, det er mitt fag, og da blir man opptatt av kvalitet på det området.

En kunstmaler liker sannsynligvis heller ikke dårlige malerier.

En kokk liker neppe dårlig mat osv

Det beste var nok om vi alle ble bedre i alt, da ville vi nok fått et mye mer spennende samfunn, men slik er  jo ikke verden.

Likevel, når det gjelder noe så grunnleggende som skriving, så synes jeg nesten at folk burde lære seg det såpass grunnleggende at man slipper å bruke mye tid på å tolke/gjette hva vedkommende intenderer å uttrykke.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...