Gå til innhold

Er virkelig nordmenn så dårlige på rettskriving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Det er en vesentlig forskjell.

Språk endrer seg. Noen regler blir mindre tydelige, andre blir tydeligere. Jeg kan for øvrig ikke se noen steder at reglene vedrørende denne begrepsbruken var annerledes for et par år siden. 

Dersom man skal følge ditt råd er det ikke rart at mange ikke har riktig språkbruk. 

Anonymkode: cabaa...ba9

Så du mener det er en vesentlig forskjell nå, som ikke var der for litt siden? Ellers er argumentene dine motstridene. Du sier først at språk endrer seg, og så sier du at det er en dum idé å motsette seg dårlige definisjoner hos språkmyndighetene? Hvordan tror du språk endrer seg egentlig, gjennom komiteer? Problemet med rettskrivning i Norge er ikke uenighet, men latskap. Det er overhode ikke det samme. Dersom noen kan gi meg en god grunn til å skrive et ord på en gitt måte, eller bruke en definisjon fremfor en annen, vil jeg vurdere den.

Når Språkrådet er inkonsekvent eller begrunner valgene sine ikke eller dårlig, tar jeg meg den frihet å bruke en form jeg mener er bedre. Om du snur med vinden fordi de gjør det får du jo selvsagt lov til det, men jeg verdsetter en veloverveid begrunnelse høyere enn å bare rette seg etter autoritetene. Vi snakker her om et organ som nektet oss å bruke Walkman til fordel for gangerolv, som i flere år insisterte på at man skulle skrive Iphone, og fortsatt vingler mellom prosjektør, projektor og prosjektor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg leser kommentarer på facebook, artikler eller andre skriverier, ser jeg utallige skrivefeil! Selv av godt voksne folk. Er det fordi folk ikke bryr seg eller har de rett og slett ikke lært seg forskjeller som: Her-hær, hva-var, hvis-viss, hvor-vor, hel-hell, ike-ikke osv. Det er ikke SÅ vanskelig! 

"Jeg forstår ike hellt vorfor noen klarer å skrive så rare feil. Vi har alle gått på skole og læret oss å skrive ornkli, men Va er grunnen til at folk like vel skriver som det hær exemplet??? "

Blir gal av å lese så mange merkelige og flaue feil! De mister poenget i det de skriver, for halve lesingen blir å måtte tolke hva de egentlig skal frem til. Va synts dere? 

Anonymkode: 0bf12...44a

Ja vi har alle gått på "samme skole" men ikke med de samme forutsetningene. 5-10% av norges befolkning har for eksempel dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste spørsmål var nettopp det, sarkastisk til skrivefeil ;) Men SÅ mange kan vel ikke ha dysleksi?

ganske mange faktisk. Dysleksiforbundet anslår at mellom 5 og 10% av den norske befolkning har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) tar man med de med generelle lærevansker også stiger tallet til så mye som 20%  for de mellom 16 og 20 år. Disse vanskene var mye mindre synlig før da kravet til lesing og skriving var lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. De fleste av de du sikter til er ikke akkurat kremen av befolkningen. De fleste som engasjerer seg voldsomt i nettdebatter er ikke blant de mest oppegående, og skriveferdighetene deres vil dermed være deretter. 

Dette gjelder selvsagt ikke alle. 

Man sikkert ha lite topplokket, uten å ha dårlig rettskriving. Man behøver hvel ikke akkurat være den skarpeste Kniven i skuffen, 'bare' fordi man kan skrive sitt eget morsmål. Nå vil jeg uansett påstå at det finnes mange måter og være smart på. Om man har dårlig IQ, har man kanskje bedre EQ, eller motsatt. Men helt klart: skriveferdigheter er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er en vesentlig forskjell nå, som ikke var der for litt siden? Ellers er argumentene dine motstridene. Du sier først at språk endrer seg, og så sier du at det er en dum idé å motsette seg dårlige definisjoner hos språkmyndighetene? Hvordan tror du språk endrer seg egentlig, gjennom komiteer? Problemet med rettskrivning i Norge er ikke uenighet, men latskap. Det er overhode ikke det samme. Dersom noen kan gi meg en god grunn til å skrive et ord på en gitt måte, eller bruke en definisjon fremfor en annen, vil jeg vurdere den.

Når Språkrådet er inkonsekvent eller begrunner valgene sine ikke eller dårlig, tar jeg meg den frihet å bruke en form jeg mener er bedre. Om du snur med vinden fordi de gjør det får du jo selvsagt lov til det, men jeg verdsetter en veloverveid begrunnelse høyere enn å bare rette seg etter autoritetene. Vi snakker her om et organ som nektet oss å bruke Walkman til fordel for gangerolv, som i flere år insisterte på at man skulle skrive Iphone, og fortsatt vingler mellom prosjektør, projektor og prosjektor.

Nei, det mener jeg ikke. Tvert imot. Jeg skriver at jeg ikke kan finne noen motstridende regler på denne begrepsbruken for et par år siden, noe du hevder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sikkert ha lite topplokket, uten å ha dårlig rettskriving. Man behøver hvel ikke akkurat være den skarpeste Kniven i skuffen, 'bare' fordi man kan skrive sitt eget morsmål. Nå vil jeg uansett påstå at det finnes mange måter og være smart på. Om man har dårlig IQ, har man kanskje bedre EQ, eller motsatt. Men helt klart: skriveferdigheter er viktig. 

Helt klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ganske mange faktisk. Dysleksiforbundet anslår at mellom 5 og 10% av den norske befolkning har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) tar man med de med generelle lærevansker også stiger tallet til så mye som 20%  for de mellom 16 og 20 år. Disse vanskene var mye mindre synlig før da kravet til lesing og skriving var lavere.

Prestasjons-press er jeg enig at sikkert sier noe. Jeg omgåes mye med funksjonshemmede, og mitt perspektiv er at noen mennesker er FOR opptatt av å ikke feile. Man blir sett på som taper, dersom man ikke presterer like bra på samfunnets forventninger. Ihvertfall fra enkelte. Det kan på ingen måte være slik at alle skal være gode i gym, ha 6-ere i alle fag, og fremstå som 100% hvellykket. Det er det heller ingen som er. Man må tørre å feile for å bli bedre. Når det er sagt, er det helt riktig at noen burde nok ta seg litt sammen. Men helt riktig at noen har lese- og skrive- vansker. Noen kan til og med ha en psykisk utviklingshemning, som igjen kan påvirke skriveferdigheter. Andre mangler skolegang. Årsaker er nok forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Bestekompisen min har sterk dyskleksi, men han greier likevel å skrive ganske riktig, mykje riktigare enn veldig mange på f.eks face. Bare sjå på dei som følge Noah(gjer det ikkje sjølv, men venninner liker innlegga deira.) og folk der skriver så mykje feil! Er ikkje mogleg å ta dei seriøst. 

Endret av Belle âme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt mark av skrivefeil! For all del, en leif her og der bryr jeg meg ikke noe om. De har jeg mange av selv. Innlegg skrevet på dialekt eller som bærer preg av sløvhet derimot gjør at jeg ikke klarer å ta innholdet seriøst. Beklager, men jeg annser menneskene som litt dumme. 

Folk med dysleksi er så klart unnskyldt. Det som er litt artig er at de fleste av dem jeg kjenner med dysleksi skriver MYE mer korrekt og med langt mindre feil enn de fleste som bare ikke gidder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det mener jeg ikke. Tvert imot. Jeg skriver at jeg ikke kan finne noen motstridende regler på denne begrepsbruken for et par år siden, noe du hevder. 

Sto i mine lærebøker i grammatikk på UiO for noen år tilbake. Uansett spiller det liten rolle, poenget er fortsatt det samme, og definisjonen er fortsatt dårlig. Begrepsbruken er etablert i språket, og jeg har ennå tilgode å se språkråd-fansen komme med et godt argument; stort sett viser de bare til ordboka, uten å si noe om hvorfor de er enige. Særskriving er deling av ord, og et annet ord for deling av ord er orddeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av "dysleksien" en ser er ingenting annet enn latskap. I våre dager fins det hjelpemidler som plukker vekk en stor del av skrivefeila. Mens jeg skriver dette på Chrome, dukker det rett som det er opp røde streker under ord som det standard innebygde ordrettingsprogrammet ikke godtar. Ikke perfekt, men ei god hjelp også for oss som skriver brukbart.

Det er ikke flaut å bruke lett tilgjengelige hjelpemidler!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har alle gått på "samme skole" men ikke med de samme forutsetningene. 5-10% av norges befolkning har for eksempel dysleksi.

Les litt opp på hva dysleksi er, for å være dyslektiker gjør at man blander bokstaver. Når man da skriver "Dete hva ånkli dårlig skrivd", så er du ikke dyslektiker, bare veldig dårlig til å skrive. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som hisser seg så voldsomt opp over rettskrivning på uoffisielle kanaler som forum og sosiale medier bør gå på kurs om sinnemestring. Det er ikke jordas undergang, selv om det åpenbart føles sånn for mange.

Anonymkode: 797ae...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Desverre

Anonymkode: 78b12...7c4

Mener du "Dessverre"? 

Høhø, jeg måtte bare. :nigo:

Jeg synes jeg ser feilstaving overalt, men som om ikke det er irriterende nok er det mange der ute som virkelig ikke får til å bygge en tekst med flyt i. Mye dårlig språk generelt, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som hisser seg så voldsomt opp over rettskrivning på uoffisielle kanaler som forum og sosiale medier bør gå på kurs om sinnemestring. Det er ikke jordas undergang, selv om det åpenbart føles sånn for mange.

Anonymkode: 797ae...a28

Nå kan jo du holde deg unna språkforumet om du irriterer deg over denne type tråder.

Anonymkode: 896b1...609

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg bare på alle her inne som skriver "venninde"! Og vær dag, jeg tørr ikke osv. Grøss!!! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zeitgeist

En håndfull av dem er dyslektiske, og resten bryr seg ikke. Det er nok også en del som primært skriver i en kultur der "alle" skriver feil, og påvirker hverandre på den måten. Spesielt nordlendinger jeg kjenner skriver alle SMS-dialekt med hverandre, og man er visst prippen om man skriver bokmål.

Som nordlending må jeg bare skyte inn at de fleste dialektene i nord er tildels befengt med grammatikalske krumspring, og å anvende bokmål gjør at språket virker veldig oppstyltet og kunstig. 

Ved å bruke et skriftspråk som speiler dialekta, oppstår en annen form for nærhet i kommunikasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel særskrivingsfeil. :) Orddeling dreier seg om å dele ordet når det ikke er plass til å skrive hele på linjen. Særskriving dreier seg om å skrive sammensatte ord eller flere ord.  

Ellers er jeg veldig enig med deg, særlig når det gjelder mellomrom mellom punktum. Særskrivingsfeil og unødvendig tegnsetting er nok det jeg irriterer meg mest over. 

Lærere, særlig realfagslærere, er vel kjent for ikke å ha de beste skriveferdighetene. Dette synes jeg er synd. Selv om disse lærerne ikke er norsklærere tar elevene passivt opp språket. Det nytter ikke at norsklæreren pirker på feil når elevene er eksponert for dårlig språk både i skolesammenheng og i andre sammenhenger. 

Selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt opp på hva dysleksi er, for å være dyslektiker gjør at man blander bokstaver. Når man da skriver "Dete hva ånkli dårlig skrivd", så er du ikke dyslektiker, bare veldig dårlig til å skrive. 

hehe, jeg vet meget godt hva dysleksi er og det er mer enn som så. En dyslektiker skriver gjerne lydrett "ånkli." Men det er jo ikke noe peong i å diskutere... Jeg benekter ikke at mange også bare slurver og eller ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...