AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Jeg mener å huske at jeg hadde huket av for "ønsker ikke studenter tilstede" da jeg ble kalt inn til gynekologisk avdeling på sykehuset tidligere. Men denne gangen var det en student tilstede likevel.Jeg har STORE problemer med akkurat gynekologiske undersøkelser. Har opplevd overgrep, men var ikke akkurat komfortabel før overgrepet heller (ønsker ikke oppgi grunnen til dette). Når studenten i tillegg var mann, så følte jeg meg så fryktelig utsatt og sårbar. Det gikk ikke så bra med meg mentalt under undersøkelsen, men jeg ønsket ikke å si til de som var der hvorfor jeg reagerte så sterkt.Er det ikke lenger slik at man må godkjenne for studenter?Jeg forstår at det er viktig at studenter får erfaring, men akkurat rundt en gynekologisk undersøkelse føler jeg det blir helt feil for meg. Det må gjerne være studenter tilstede under en hvilket som helst annen undersøkelse/operasjon, men IKKE på dette området. Jeg må ha mest mulig ro for å klare å holde meg noenlunde samlet og ikke få panikk.Ingen ekstra øyne som ser på. Ingen famlende roting rundt i underlivet av en student som skal lære hvordan man gjør det som skal gjøres. Ikke at undersøkelsen dras ut i tid fordi legen skal vise studenten alt hun gjør. Og det er meget mentalt forstyrrende for meg at de snakker sammen om hva de ser, og når studenten spør om ting. Jeg må konsentrere meg om å ikke knekke sammen.Føler meg bare har lyst til å gråte... Anonymkode: e628d...bf4
Cashbah Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Du har full rett til å nekte å ha sykepleiestudenter hos deg, i hvert fall. LEgestudenter jeg jeg litt mer usikker på, men tror du fortsatt har rett til å nekte.
ajarRun Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Bare si ifra. All behandling i helsevesenet er basert på informert samtykke, hvis du ikke samtykker skjer ingenting. De må også behandle deg på den minst belastende måten, selvsagt trenger du ikke å begrunne det. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Si ifra neste gang. Du er ikke tvunget til å ha andre enn lege tilstede. Anonymkode: 84246...9ba
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Ok, da sier jeg ifra på forhånd neste gang, dersom jeg ikke har fått noe valg om jeg vil at det skal være studenter tilstede.Det var ikke så lett å si ifra når han sto der foran meg og vi allerede hadde håndhilst før jeg fikk vite at han var student. Det virket også så selvfølgelig at han skulle være der, så klarte ikke si ifra. Anonymkode: e628d...bf4
Sandie Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 Du kan nekte å ha studenter tilstede,uansett om det er sykepleierstudenter,medisinstudenter osv... 2
Millimani Skrevet 17. november 2015 #7 Skrevet 17. november 2015 Jeg mener å huske at jeg hadde huket av for "ønsker ikke studenter tilstede" da jeg ble kalt inn til gynekologisk avdeling på sykehuset tidligere. Men denne gangen var det en student tilstede likevel.Jeg har STORE problemer med akkurat gynekologiske undersøkelser. Har opplevd overgrep, men var ikke akkurat komfortabel før overgrepet heller (ønsker ikke oppgi grunnen til dette). Når studenten i tillegg var mann, så følte jeg meg så fryktelig utsatt og sårbar. Det gikk ikke så bra med meg mentalt under undersøkelsen, men jeg ønsket ikke å si til de som var der hvorfor jeg reagerte så sterkt.Er det ikke lenger slik at man må godkjenne for studenter?Jeg forstår at det er viktig at studenter får erfaring, men akkurat rundt en gynekologisk undersøkelse føler jeg det blir helt feil for meg. Det må gjerne være studenter tilstede under en hvilket som helst annen undersøkelse/operasjon, men IKKE på dette området. Jeg må ha mest mulig ro for å klare å holde meg noenlunde samlet og ikke få panikk.Ingen ekstra øyne som ser på. Ingen famlende roting rundt i underlivet av en student som skal lære hvordan man gjør det som skal gjøres. Ikke at undersøkelsen dras ut i tid fordi legen skal vise studenten alt hun gjør. Og det er meget mentalt forstyrrende for meg at de snakker sammen om hva de ser, og når studenten spør om ting. Jeg må konsentrere meg om å ikke knekke sammen.Føler meg bare har lyst til å gråte...Anonymkode: e628d...bf4Var det ikke sånn tidligere at de alltid "måtte" være to? Mener jeg leste det en gang, for mange år siden....det var da jeg som liten jente lærte meg hva dette var for noe. en som gjennomførte undersøkelsen og en annen som satt ved siden av og så på det? Har selv hatt bare en gu, med litt usikkerhet, - der var det bare gyn og meg selv
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 Du kan selvfølgelig si fra at du ikke ønsker at det er med student, uansett profesjon. Det er av og til to stk til stede under gu, men da skal den som er "følge" til legen stå ved pasientens side eller hodeende, ikke som et par ekstra øyne som stirret rett i skrevet på pasienten. Anonymkode: 12690...865 1
Smookiekins Skrevet 17. november 2015 #9 Skrevet 17. november 2015 Jeg har tidligere blitt spurt om dette først iallefall.. Synes det er rart at de ikke spurte deg der og da om det var greit.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #10 Skrevet 17. november 2015 Min erfaring ved Ullevål sykehus er at de ikke spør. En gang kom bare studenten inn etter at jeg lå i stolen, ikke greit. Andre gangen håndhilste jeg på studenten, men fikk ikke beskjed om at det var en student. Det er de to gangene jeg har vært til gu på Ullevål. Andre steder så har det ikke vært andre enn legen og meg til stede. Anonymkode: 8302c...3bb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #11 Skrevet 17. november 2015 Du kan selvfølgelig si fra at du ikke ønsker at det er med student, uansett profesjon. Det er av og til to stk til stede under gu, men da skal den som er "følge" til legen stå ved pasientens side eller hodeende, ikke som et par ekstra øyne som stirret rett i skrevet på pasienten. Anonymkode: 12690...865Studenter skal kun være til stede når pasienten har samtykket til dette. Dette gjelder ikke bare gynekologiske undersøkelser, men også alle andre typer undersøkelser og konsultasjoner. Pasienten skal likevel alltid forespørres om hun ønsker å ha en til stede som passer på at legen ikke gjør noe galt eller upassende under prosedyren. Normalt bør det alltid være en til stede som passer på hva legen gjør, så lenge denne er mannlig. Anonymkode: 4fec1...9ab
melatonin Skrevet 17. november 2015 #12 Skrevet 17. november 2015 Ikke bra.. dårlig etikk å ikke spørre pasienten først. Det vi lærte på sykepleierhøgskolen var at særlig nordmenn blir grepet av dette "flink pasient syndromet", og det er mye lettere å tørre å si nei, enn å måtte selv si at man ikke ønsker student tilstede. Da jeg var student så spurte jeg alltid pasienten selv. Var med på fødsel, og da sa jordmora at jeg skulle være med å se på, jeg gikk å spurte mora om det var greit for henne, heldigvis så syntes hun det var greit. Hørte en historie hvor det var en veldig ung mor, tror hun var 16 år bare, mens hun lå å ble undersøkt under fødsel så sendte noen inn en godt voksen sykepleierstudent... Det ble ikke helt godt mottat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå