Gå til innhold

Mageproblemer etter kortison og antibiotika

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lettere desperat av smerter og ubehag her nå, så er det noen som har gode tips til meg?

Jeg har stått på en to ukers antibiotika kur, samtidig som jeg gikk på en 10 dagers prednisolonkur med start på 60 mg og nedtrapping.

Etter noen dager begynte magen å slå krøll på seg, ekstreme luftmengder og store smerter. Dette ble litt bedre da antibiotikakuren var over, men eskalerte til enda mer ubehag etter hvert som prednisolonkuren gikk sin gang.

Nå ber jeg ferdig med kurene, men magen klikker i vinkel over det meste av mat. Har prøvd yoghurt og surmelk uten hell. Har også halsbrann av en annen verden.

Kan det hjelpe med probiotika fra apotek? Noe annet smart jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring fastlegen din i morgen når de åpner telefonen og be om hjelp der. 

Anonymkode: 6cdd7...303

Skrevet

Jag bruker selv kortison og har stått på utallige antibiotika kurer, det er vanlig med mageproblemer. Min mage har alltid gitt seg etter noen dager med naturell yoghurt, helmelk, magnesiumtyggetabletter (sånne mot sure oppstøt) og mye fibrer som knekkebrød, havregryn og grønnsaker :) Unngå sure ting, kullsyre, osv.

Om det ikke hjelper, så vil jeg ring fastlegen eller legen som har gitt deg behandling. Det kan hende at du rett å slett ikke tåler medisinen.

Skrevet

Har kun prøvd antibiotika, ikke prednisol. Men får alltid magetrøbbel ved antibiotika. Pleier å ta Idoform-tabletter (slike man ellers bruker under "syden-ferier") samtidig med kuren og også litt etterpå. Drikker Biola. Mot sure oppstøt kan man drikke Nyco eller Samarin, eller spise noen mandler (det siste hjalp meg litt da jeg hadde mye halsbrann som gravid og var lett å ha i veska)

Anonymkode: 767af...0f8

Skrevet

Takk for svar. Probiotika er kjøpt inn, det samme med Activia yoghurt, som forøvrig smaker blæ. Jeg har kjørt på med halsbranntabletter og det tar iallefall litt av ubehaget. Smertene er bittelitt mindre nå i kveld, så kanskje det hjelper allerede med probiotikaen. Blir det ikke bedre til fredag, får det bli en legetur. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...