Gå til innhold

Vil nynorsk bli tatt ut av skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror nynorsk vil forsvinne fra skolen før eller senere. Iallefall i østlandsområdet/midt- og nordnorge. Spørsmålet er bare når? Hva mener du? Bør nynorsk tas ut, evt når? Har en liten drøm om å undervise i norsk på VGS, men den drømmen ødelegges litt av nynorskdelen i norskfaget. Håper ikke jeg fornærmer noen, men jeg er virkelig dårlig i nynorsk og sliter med å lære det :) 

Anonymkode: 8ec5c...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Ein god veg til å ikkje fornærme nokon med dette spørsmålet hadde vore å stille det korrekt, altså slik: Vil sidemål bli tatt ut av skulen?

Hugs at for nokre er sidemål ikkje nynorsk, men bokmål. 
Men jo, eg trur du har rett. Snart vil sidemål forsvinne som fag i skulen, etter kvart vil nok nynorsk forsvinne heilt, og til slutt kanskje vi går over til å skrive engelsk. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein god veg til å ikkje fornærme nokon med dette spørsmål hadde vore å stille det korrekt, altså slik: Vil sidemål bli tatt ut av skulen?

Hugs at for nokre er sidemål ikkje nynorsk, men bokmål. 
Men jo, eg trur du har rett. Snart vil sidemål forsvinne som fag i skulen, etter kvart vil nok nynorsk forsvinne heilt, og til slutt kanskje vi går over til å skrive engelsk. 

Ja, burde forsåvidt skrevet sidemål :) er du lærer? Tror du det vil forsvinne innen 5 år? :P 

Anonymkode: 8ec5c...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Eg er ikkje lærar. 
Eg er ikkje villig til å kome med ei tidsprognose på kor lang tid det vil ta før sidemål forsvinn som fag i skulen. Men eg trur ikkje du skal late vêr med å ta utdanning som lærar kun fordi du ikkje kjenner deg trygg nok på nynorsken, den kan du alltids øve deg på. Slik som eg gjer no. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om yrkesvalget ditt er avhengig av om sidemål fjernes eller ikke, så tror jeg du må vente mange år. På sikt tror jeg også at sidemålet forsvinner, men ikke i overskuelig fremtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er så få som bruker nynorsk i det daglige, at nynorsk kommer til å bli avskaffet. Det er unødvendig ressurskrevende å ha nynorsk. I praksis skriver alle bokmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. For at dykker skal få sjå kor dårleg eg er i nynorsk og få ein forståelse for kvifor eg ikkje kan undervise i dette svarar eg på nynorsk :P som testosteron skrivar meiner også eg at det et ressurskrevande med sidemål og at det hadde vøre mykkje bedre å bruke denne tia på å lære elevane matematikk eller historie. Kanskje eg skal søke lektorprogrammet neste høst og gjere det til min livsoppgåve dei neste 5 årane og avvikle sidemål. På den måtan kan dei få som skrivar nynorsk få skriva nynorsk, og dei andre bokmål. :'D 

Anonymkode: 8ec5c...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

TS her. For at dykker de skal få sjå kor dårleg eg er i nynorsk, og få ein forståelse ei forståing for kvifor eg ikkje kan undervise i dette, svarar eg på nynorsk :P som testosteron skrivar skriv (skriver) meiner også eg at det et er ressurskrevande ressurskrevjande med sidemål, og at det hadde vøre mykkje bedre vore mykje betre å bruke denne tia tida på å lære elevane matematikk eller historie. Kanskje eg skal søke lektorprogrammet neste høst haust og gjere det til min mi livsoppgåve dei neste 5 årane åra og å avvikle sidemål. På den måtan måten kan dei få som skrivar skriv (skriver) nynorsk få skriva nynorsk, og dei andre bokmål. :'D 

Anonymkode: 8ec5c...0cf

Slik ;) Eg hjalp deg litt på veg. Hugs teiknsetjing òg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ;) Eg hjalp deg litt på veg. Hugs teiknsetjing òg. 

hahaha, nettopp :') tror kanskje jeg bør velge et annet fag. Æsj

Anonymkode: 8ec5c...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lære deg nynorsk. I store deler av Vestlandet brukes nynorsk. Jeg kan aldri tenke meg at det vil forsvinne med det første. 

Nynorsk er ikke vanskelig. Jeg er bokmålsbruker, men jobber i et helseforetak hvor nynorsk brukes. Det er ingen problemer med å skrive alt på nynorsk i jobbsammenheng. Det blir en vane. Nynorsk er lettere å forholde seg til på steder hvor folk har en dialekt som ligger tett opp til nynorsk. 

 

Anonymkode: 8088c...4f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

TS her. For at dykker skal få sjå kor dårleg eg er i nynorsk og få ein forståelse for kvifor eg ikkje kan undervise i dette svarar eg på nynorsk :P som testosteron skrivar meiner også eg at det et ressurskrevande med sidemål og at det hadde vøre mykkje bedre å bruke denne tia på å lære elevane matematikk eller historie. Kanskje eg skal søke lektorprogrammet neste høst og gjere det til min livsoppgåve dei neste 5 årane og avvikle sidemål. På den måtan kan dei få som skrivar nynorsk få skriva nynorsk, og dei andre bokmål. :'D 

Anonymkode: 8ec5c...0cf

Da må du nok lære deg å/og-regelen først, blant annet. Nei, nynorsk kommer ikke til å bli avskaffet om fem år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok lære deg å/og-regelen først, blant annet. Nei, nynorsk kommer ikke til å bli avskaffet om fem år. 

velkommen til forumet og gratulerer med første innlegg! Håper du vil ha en positiv holdning her på KG og ikke spre dårlig stemning :) 

Anonymkode: 8ec5c...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får lære deg nynorsk. I store deler av Vestlandet brukes nynorsk. Jeg kan aldri tenke meg at det vil forsvinne med det første. 

Nynorsk er ikke vanskelig. Jeg er bokmålsbruker, men jobber i et helseforetak hvor nynorsk brukes. Det er ingen problemer med å skrive alt på nynorsk i jobbsammenheng. Det blir en vane. Nynorsk er lettere å forholde seg til på steder hvor folk har en dialekt som ligger tett opp til nynorsk. 

 

Anonymkode: 8088c...4f2

Ja, det blir vel lettere med tiden :)

Anonymkode: 8ec5c...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Det er sannsynligvis verken nynorsk eller bokmål som kommer til å vinne "språk-kampen" i Norge.

 Men derimot engelsk...  :a034:

Anonymkode: 82a51...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk kommer ikke til å forsvinne som fag i skolen. Det tviler jeg iallfall sterkt på. På samme måte som de som har bokmål som hovedmål og nynorsk som sidemål, - så er det sånn at de som har nynorsk som hovedmål - ja de har bokmål som sidemål. Men for dem som har nynorsk som hovedmål er det lettere å skrive/forstå bokmål, - enn det er for dem som har bokmål som hovedmål å skrive/forstå nynorsk. 

velkommen til forumet og gratulerer med første innlegg! Håper du vil ha en positiv holdning her på KG og ikke spre dårlig stemning :) 

Anonymkode: 8ec5c...0cf

...og det er måten du ønsker folk velkommen på? Hun kommer til å få flere pluss for det første innlegget sitt.... ;)  

 

 Det er sannsynligvis verken nynorsk eller bokmål som kommer til å vinne "språk-kampen" i Norge.

 Men derimot engelsk...  :a034:

Anonymkode: 82a51...980

Fysj... Lenge leve det norske språket!! Spesielt nynorsk. Er vel ikke bare Norge som har to målformer i språket, skulle jeg tro...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er sannsynligvis verken nynorsk eller bokmål som kommer til å vinne "språk-kampen" i Norge. Men derimot engelsk...   

Anonymkode: 82a51...980

Bokmål har allerede vunnet språkkampen. Her på KG f.eks. er 99,99 % av innleggene på bokmål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål har allerede vunnet språkkampen. Her på KG f.eks. er 99,99 % av innleggene på bokmål. 

amen

Anonymkode: 8ec5c...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle, inkludert dem som har hatt nynorsk som hovedmål, skriver bokmål når de blir voksne og får jobb. Den eneste grunnen til at det fortsatt finnes er at nynorsklobbyen er en av de sterkeste vi har i Norge. I dag er imidlertid innvandringen så stor og språkkunnskapene blandt innvandrerbarn så lav at det bare er et tidsspørsmål før selv den vil måtte gi tapt. Det nytter ikke å prøve å lære to forskjellige skriftspråk til noen som er dårlige i norsk i utgangspunktet. Veldig mange er allerede fritatt pga. dette, og etter hvert som det blir en mindre og mindre andel som har det så vil begrunnelsen for å beholde det forsvinne.

Anonymkode: f248a...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Nynorsk blir fjernet, eller blir et alternativ for de som bor på vestlandet. Det er ikke lett for de som bor i Nord-Norge å forholde seg til både nynorsk og bokmål, som begge står ganske fjernt fra deres talemåte. I tillegg har man de samiske barna, som må forholde seg til samisk, bokmål og nynorsk. Eller så får alle lære seg samisk i tillegg. Det gjør det også ekstra vanskelig for de som allerede sliter med lese-og skrivevansker.

I tillegg forvansker nynorsk forståelsen, og dermed vanskeliggjør tilgjengeligheten til kunnskap og forståelse, særlig i lov-verket, der majoriteten ikke aner hva ord som uturvande betyr. 

Men hensyn til andre har vel nynorsk-forkjemperne aldri hatt. 

Anonymkode: 1d1f8...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...