Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Psykologer tjener ca 500.000 i året, det er ikke mye til å være 6 års utdanning. Biologer tjener ca 360.000 i året, det er heller ikke mye til å være 5 års utdanning. (kilde: utanning.no) For å tjene penger ville jeg heller studert noe innen data. Programmering feks. Men det er veldig viktig å bli god på det du gjør, gjøre seg attraktiv. Eller hva med farmasi? Der er det integrert en del biologi i studiet. Farmasøyter tjener 660.000 gjennomsnittlig i året. Ikke en fantastisk "over the top" lønn, men god likevel. :)

Samme med f.eks. klinisk ernæring. Tror det er 5 år? Jeg hadde lyst til å studere det, inntil jeg så at snittet var langt over 6, pluss at lønnen generelt ikke er særlig god. Det er såklart viktig å velge studie og yrke etter interesse, men om man er "avhengig" av en lønn noe over gjennomsnittet, er det jo helt "høl i huet". Så mange år med relativt hardt pensum(er jo ikke sosiologi vi snakker om her), og det man får igjen er lønn tilsvarende det en telefonselger får som gjør det helt greit på jobb - uten utdanning.... Satt på spissen såklart, men jeg synes det er litt urettferdig.

Anonymkode: de983...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, men det går da på behov også? Ikke livsviktige behov, såklart. Mer "ekstravagante" behov er såklart tillært, og ikke noe man er født med, men jeg tror du forstår akkurat hva jeg mener. Jeg mener at jeg har et behov for å reise noen ganger i året, da det for meg både er en fin måte å ta en liten pause fra hverdagen på, og å lære. Snakker da ikke om syden-tur til Gran Canaria.

Wikipedia skriver dette: "Behov er noe som er nødvendig for organismer å leve et sunt liv." Dette kan selvfølgelig tolkes fritt.

Jeg forstår godt hva du mener, men behov er vel ikke ordet jeg ville brukt. :)

Skrevet

Det er ikke noe galt i å ønske seg en god økonomi, det vil jeg tro de fleste av oss har et ønske om. Det var bare måten du skrev det på som gjorde at jeg fikk det inntrykket. Et raskt søk på google gir bedre og raskere svar ang lønn enn hva du får her. Bra du jobber hardt, fortsett med det. 

Hele KG kunne bare ha pakket sammen hvis alle tok et "raskt Google-søk" på alle verdens spørsmål. 

Jeez..så sinnsykt usympatisk. 

Anonymkode: 8245e...294

Skrevet

Kan folk lese innlegget mitt skikkelig, eller?! Det er ikke så viktig hvor mye JEG tjener, jeg er bare nysgjerrig på hvilke yrker som egentlig tjener best i offentlig sektor, har ikke tenkt å bli det av den grunn!!

Anonymkode: 96b95...73c

Skrevet

Synd det er lønna som motiverer deg og ikke et fag. Det er veldig greit å være god i noe, samme hva det er. Lønn er så mye mer enn bare penger, og lønna kan man tilpasse. Har man egentlig behov for 750.000kr i årslønn? 

Kjenner tre som er bioingeniører som ikke får jobb, så det er ikke et godt tips.

Anonymkode: d16e5...e49

Les da innlegget mitt for fader, det er ikke lønna som motiverer meg. Herregud folk her inne elsker jo å dømme.

• Liker 1
Skrevet

Les da innlegget mitt for fader, det er ikke lønna som motiverer meg. Herregud folk her inne elsker jo å dømme.

Jeg slår et slag for TS her. Hun har aldri nevnt at hun skal velge yrke bare på grunn av lønn. Og det aller viktigste: Det er ikke alle mennesker i verden som bare har én drøm, bare kan trives i én jobb eller bare har én lidenskap. Mennesker er allsidige. Dynamiske. Når det gjelder meg selv vet jeg at jeg kan trives med å gjøre veldig mange forskjellig ting. Jeg har ikke én lidenskap i livet, men mange. Når jeg da skal velge yrke så må jeg velge ut i fra andre kriterier, feks hva jeg ønsker i lønn, arbeidstid, verdier, boplass osv. Stå på TS, det er ikke noe skam i å ønske å vite hva du kommer til å tjene når du er ferdigutdannet, jeg syns det er kjempeflott at du vurderer utdanning. Heier på deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...