AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Er det stor forskjell på lettprodukter og originalprodukter, tenker da på feks. cottage cheese, kesam, yoghurt og slike produkter. Skjønner jo at det er feks. mindre fett i lettprodukter, men vil det utgjøre en stor forskjell om jeg begynner å spise litt originalprodukter istedet for lett?Spiser nesten alltid lettprodukter nå, men synes det er kjekt å kunne kjøpe slike ting i kafeen på skolen osv., og der selger de nesten bare originalprodukter. Har ikke et ønske om å ned eller opp i vekt, sånn at det er sagt Anonymkode: ceeab...ea6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Akkurat på meieriprodukter i Norge, så tror jeg strengt tatt det bare er fettmengden som er forskjellig.I utlandet blir gjerne det fjernede fettet erstattet med noe. Så da er det bedre å holde seg til originalproduktene.Ellers er det smak og behag.Nå er både cottage cheese, kesam og yoghurt ganske magre varianter uten å være "lett", så de ville jeg ikke brydd meg så mye om at var i original variant. Anonymkode: 67d94...c3b
peppermyntete Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Jeg jobber med å gå ned i vekt og spiser bare magert hjemme og i matpakka. Men selvfølgelig kjøper jeg meg noe digg i cafeen på skolen i blant, skader ikke å kose seg litt tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 Jeg jobber med å gå ned i vekt og spiser bare magert hjemme og i matpakka. Men selvfølgelig kjøper jeg meg noe digg i cafeen på skolen i blant, skader ikke å kose seg litt tenker jeg Men vil det være å "kose seg" å kjøpe feks. original cottage cheese eller kesam istedet for mager? Synes egentlig ikke det er noen forskjell på smaken, så det er jo ikke slik at jeg vil spise det fordi det smaker bedre. Men som sagt så er det jo gunstig å kunne kjøpe seg noe på skolen, særlig når man er der fra morgen til ettermiddag/kveld, og gjerne vil spise noe annet enn kun brødskiver man har med hjemmefra. Anonymkode: ceeab...ea6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Cottage cheese origial har 4,3% fett. Lett har 2% fett.Begge deler er veldig magert, og det er lite vits i å spise lett hvis man ikke driver veldig kaloritelling. Anonymkode: 67d94...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Cottage cheese origial har 4,3% fett. Lett har 2% fett.Begge deler er veldig magert, og det er lite vits i å spise lett hvis man ikke driver veldig kaloritelling.Anonymkode: 67d94...c3bDriver ikke med kaloritelling. Vil bare vedlikeholde vekta, men er derfor usikker på om jeg vil gå opp i vekt om jeg begynner å spise mer originalprodukter istedet for lett. Hva med kesam, da? Tenker vaniljekesam, der er det jo mye mer fett i den originale + den med lime eller pasjonsfrukt, enn den magre varianten av vanilje. Anonymkode: ceeab...ea6
Illuminatum Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Akkurat på meieriprodukter i Norge, så tror jeg strengt tatt det bare er fettmengden som er forskjellig.I utlandet blir gjerne det fjernede fettet erstattet med noe. Så da er det bedre å holde seg til originalproduktene.Ellers er det smak og behag.Nå er både cottage cheese, kesam og yoghurt ganske magre varianter uten å være "lett", så de ville jeg ikke brydd meg så mye om at var i original variant.Anonymkode: 67d94...c3bKan ikke uttale meg om alle produkter men i majones er fett erstattet med karbohydrater i lettmajonesen.
Pringle Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 Jeg har gått ned over 20 kilo for andre gang, og uten et eneste lettprodukt denne gangen. Det er veldig lite kalorier man kan spare på lettprodukter, etter min mening. Noen matvarer er veldig kaloririke uansett, andre veldig kalorifattige uansett, noen blir tilsatt sukker/kunstig søtstoff/emulgator/stabilisator for å kompensere for det fjernede fettet/sukkeret (alt ettersom), alle taper i smak og konsistens. 4
peppermyntete Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Men vil det være å "kose seg" å kjøpe feks. original cottage cheese eller kesam istedet for mager? Synes egentlig ikke det er noen forskjell på smaken, så det er jo ikke slik at jeg vil spise det fordi det smaker bedre. Men som sagt så er det jo gunstig å kunne kjøpe seg noe på skolen, særlig når man er der fra morgen til ettermiddag/kveld, og gjerne vil spise noe annet enn kun brødskiver man har med hjemmefra. Anonymkode: ceeab...ea6Jeg kjøper gjerne et beger vanlig yoghurt med frokostblanding, smoothie og bananchips på skolen. Det er for meg å kose seg. Alle produkter av typen du nevner (cottage cheese og lett yoghurt for eksempel) har jeg med i sekken sammen med resten av matpakka. Går fint det, og jeg er på skolen fra ca 10 til 22:30 to ganger i uka.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Originalprodukter og lettprodukter = Orginalprodukter begge deler. Anonymkode: 89872...505
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Jeg kjøper gjerne et beger vanlig yoghurt med frokostblanding, smoothie og bananchips på skolen. Det er for meg å kose seg. Alle produkter av typen du nevner (cottage cheese og lett yoghurt for eksempel) har jeg med i sekken sammen med resten av matpakka. Går fint det, og jeg er på skolen fra ca 10 til 22:30 to ganger i uka.Hvis jeg har cottage cheese, yoghurt, kesam eller lignende i sekken over flere timer, opplever jeg at det blir varmt og endrer konsistens, slik at jeg ikke klarer å spise det. Går fint å ta med og spise med en gang hvis jeg ikke rekker frokost hjemme før skole kl 8, men ikke ligge helt fram til lunsj eller enda lengre. Anonymkode: ceeab...ea6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Originalprodukter og lettprodukter = Orginalprodukter begge deler. Anonymkode: 89872...505Hæ? Anonymkode: ceeab...ea6 1
peppermyntete Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Hvis jeg har cottage cheese, yoghurt, kesam eller lignende i sekken over flere timer, opplever jeg at det blir varmt og endrer konsistens, slik at jeg ikke klarer å spise det. Går fint å ta med og spise med en gang hvis jeg ikke rekker frokost hjemme før skole kl 8, men ikke ligge helt fram til lunsj eller enda lengre. Anonymkode: ceeab...ea6Da hadde jeg satset på grovbrød og masse frukt og grønt i matpakka og kjøpt meieriprodukter som en bonus i blant. Ikke nødvendigvis pga sunnhet men fordi det vil bli for dyrt i lengden å handle mye på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #14 Skrevet 16. november 2015 Da hadde jeg satset på grovbrød og masse frukt og grønt i matpakka og kjøpt meieriprodukter som en bonus i blant. Ikke nødvendigvis pga sunnhet men fordi det vil bli for dyrt i lengden å handle mye på skolen.Men nå er det ikke prisen som er temaet i denne tråden. Det er heller ikke særlig mye dyrere på skolen enn i butikken En boks cottage cheese original koster 18,90 på Rema sist jeg var der, på skolen koster den 21 kroner. Dessuten er jo frukt kjempedyrt i butikkene, betalte 14 kroner for to vanlige røde epler her om dagen. Galskap. Men her er det næringsinnhold osv. som er tema, ikke prisen på skolen sammenlignet med butikkene. Anonymkode: ceeab...ea6 1
Smookiekins Skrevet 16. november 2015 #15 Skrevet 16. november 2015 For å kalle noe lettprodukt må det inneholde 30% mindre fett eller sukker enn orginalproduktet. Hvis du ikke endrer noenting annet i kostholdet enn å gå fra lettprodukter til orginalprodukter så får du såklart i deg mer kcal. Dermed kan du følgelig også gå opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #16 Skrevet 16. november 2015 Kommer jo litt an på hvot stor mengde du bruker, også varierer det jo fra produkt til produkt..sultetøy feks er greit å velge light. Varierer fra 50-200kcal per 100 gram.. Anonymkode: d0646...abb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #17 Skrevet 16. november 2015 For å kalle noe lettprodukt må det inneholde 30% mindre fett eller sukker enn orginalproduktet. Hvis du ikke endrer noenting annet i kostholdet enn å gå fra lettprodukter til orginalprodukter så får du såklart i deg mer kcal. Dermed kan du følgelig også gå opp i vekt. Okei, men da bør jeg vel holde meg unna siden jeg ikke ønsker å opp i vekt. Anonymkode: ceeab...ea6
Pringle Skrevet 16. november 2015 #18 Skrevet 16. november 2015 Okei, men da bør jeg vel holde meg unna siden jeg ikke ønsker å opp i vekt. Anonymkode: ceeab...ea6Jeg tror du misser poenget... Ingen anbefaler deg å spise de samme mengdene av originalprodukter som lettprodukter. Men siden de har mer smak og mange blir mettere av originalene, har de kommet fram til at lettprodukter var en blindvei, for dem. Din erfaring kan være en annen. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #19 Skrevet 16. november 2015 Jeg tror du misser poenget... Ingen anbefaler deg å spise de samme mengdene av originalprodukter som lettprodukter. Men siden de har mer smak og mange blir mettere av originalene, har de kommet fram til at lettprodukter var en blindvei, for dem. Din erfaring kan være en annen.Er nok redd jeg kommer til å spise samme mengde uansett om jeg spiser originalen en gang i blant. Hvis jeg feks. kjøper en boks cottage cheese eller kesam på skolen, så kommer jeg jo til å spise hele boksen (250-300 gram) med feks. nøtter oppi. Anonymkode: ceeab...ea6
peppermyntete Skrevet 16. november 2015 #20 Skrevet 16. november 2015 Men nå er det ikke prisen som er temaet i denne tråden. Det er heller ikke særlig mye dyrere på skolen enn i butikken En boks cottage cheese original koster 18,90 på Rema sist jeg var der, på skolen koster den 21 kroner. Dessuten er jo frukt kjempedyrt i butikkene, betalte 14 kroner for to vanlige røde epler her om dagen. Galskap. Men her er det næringsinnhold osv. som er tema, ikke prisen på skolen sammenlignet med butikkene. Anonymkode: ceeab...ea6Beklager på det sterkeste at jeg kom med min erfaring og hva jeg ville gjort i stede for å spise originalprodukter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå