Gå til innhold

Noen som vet hva dette er?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg hadde en blindtarmoperasjon for 14 dager siden. Laparoskopi. 

Såret i navlen ser ikke greit ut, det væsker og er bittelitt rødt. Skal til legen med dette. Men jeg ser at jeg har fått en kul i navlen, jeg tenkte navlebrokk med en gang, fordi jeg til tider har glemt meg bort og løftet tungt når jeg egentlig ikke skulle - og merka det stakk i magen. Syns såret i navlen er generellt kjempe stygt, men det blir vel bedre? Ser ut som det ikke kommer til å ligne en navle noengang igjen..

Det såret på siden (Midten) Det er faktisk åpent, stingene var borte når jeg skifta på sårene første gang. 

Det nederste, er helt fint. Jeg begynner å jobbe igjen på tirsdag, hvis jeg får vondt så sykemelder jeg meg litt igjen. Vil helst unngå å gjøre det enda verre.. 

Håper noen forsto hva jeg mente, og har noe svar på navlen min, hehe.

Videoannonse
Annonse
Gjest incognita
Skrevet

Det er ikke uvanlig at det kan oppstå brokk i navlen etter laparoskopi. Hvis du står oppreist og hoster, kan du se bevegelse i kulen da?

Skrevet

Det er ikke uvanlig at det kan oppstå brokk i navlen etter laparoskopi. Hvis du står oppreist og hoster, kan du se bevegelse i kulen da?

Jeg har plaster over, så jeg ser ikke.. Men når jeg så den stod jeg i allefall oppreist. Men hvis den beveger seg, vil det si at det kan være brokk? Og er det slik at de vokser seg større eller beholder de størrelsen sin? Tusen takk for svar!

Gjest incognita
Skrevet

Jeg har plaster over, så jeg ser ikke.. Men når jeg så den stod jeg i allefall oppreist. Men hvis den beveger seg, vil det si at det kan være brokk? Og er det slik at de vokser seg større eller beholder de størrelsen sin? Tusen takk for svar!

Du vil merke bevegelse ja, men da må du kunne se den. Om det er brokk eller bare arrdannelse er vanskelig å si. Kan du få fastlegen din til å se på deg i morgen?

Skrevet

Du vil merke bevegelse ja, men da må du kunne se den. Om det er brokk eller bare arrdannelse er vanskelig å si. Kan du få fastlegen din til å se på deg i morgen?

Jeg kan ringe dit, men tviler på at jeg får time i morgen. Når jeg dro hjem fra sykehuset etter operasjonen fikk jeg beskjed om å komme tilbake på avdelingen hvis det oppsto noen problemer med sårene. Dette gjorde jeg i går, fikk beskjed om at jeg måtte dra på legevakten. Orket ikke sitte på legevakten i går bare på grunn av noen sår. Syns det var dumt, at jeg fikk beskjed om å dra tilbake på sengeposten hvis det var noe, også er ikke det riktig alikevel. 

Kulen dekker ikke hele navlen, den ligger litt sånn på siden nede i navlen, ikke stor men heller ikke liten. Merker det stikker en god del inni magen hvor sårene er. 

Gjest incognita
Skrevet

De fleste fastlegekontor har ordning med time på dagen. Kanskje du kan prøve å ringe når de åpner og høre? Jeg er ikke overrasket av at du ble avvist på avdelingen (dessverre), og legevakt er et greit alternativ men som du selv erfarte, ventetiden kan være fryktelig lang.

Hvis du ikke får time hos fastlege i morgen synes jeg du skal ringe direkte til avdelingen. 

Når det er sagt er dette neppe noe som vil utvikle seg veldig raskt, selv om det skulle vise seg å være begynnende brokk. Følg med på allmenntilstanden din, vær obs på feber eller andre tegn til infeksjon. Om smertene brått endrer seg ringer eller oppsøker du legevakt. 

Skrevet

Det skal jeg jammen gjøre, ringer legekontoret når de åpner. For jeg ser selv at det er betent, så må ha noe for det uansett.

Nei jeg er faktisk ikke overrasket selv, men da kunne de jo fra første stund sagt at jeg skulle kontakte legevakt/fastlege i stedet for dem..Men det er det å sitte på legevakten og vente kanskje i flere timer, bare på grunn av noen sår. Da følte jeg heller fastlegen kunne ta en titt på dette. 

Tusen takk for ordentlige svar. Setter jeg stor pris på. <3

Skrevet

Så mange plasser du har sår etter blindtarmsoperasjon. Når jeg opererte bruke de kun et snitt nede på høyre side av magen... arret er vel 5cm langt. 

Vil anbefale deg å bruke strips på arrene dine lengst mulig. Jeg dreit i det og arret mitt ble unødvendig bredt. 

Skrevet

Så mange plasser du har sår etter blindtarmsoperasjon. Når jeg opererte bruke de kun et snitt nede på høyre side av magen... arret er vel 5cm langt. 

Vil anbefale deg å bruke strips på arrene dine lengst mulig. Jeg dreit i det og arret mitt ble unødvendig bredt. 

Åh, er det lenge siden du opererte eller sprakk blindtarmen din? Tror de bruker åpent snitt da, men kikkhull hos blindtarmer som kun er betente. Jeg har 3 sår... De er vonde. Tusen takk for tips:)

Skrevet

Min var kun betent ja. Det er 10 år siden. 

Hørtes ikke noe godt ut:-( God bedring! Pass godt på sårene. Det kan bli fæle arr av at du strekker,  løfter, plukker osv. 

Skrevet

Min var kun betent ja. Det er 10 år siden. 

Hørtes ikke noe godt ut:-( God bedring! Pass godt på sårene. Det kan bli fæle arr av at du strekker,  løfter, plukker osv. 

Tusen takk<3 jeg er heldigvis flink til å ikke røre sårene. Men har nok løftet litt for tidlig enn jeg skulle, og reist meg opp for fort og slikt. Har merka da at det har gjort vondt. Skulle dra av en lapp på en genser og dro lappen mot magen min, idet lappen røyk slo jeg meg selv i magen. Det var vondt. Veldig smart av meg må jeg si, hehe ...

Skrevet

Oppdatering: var hos legen i dag, og legen forlenget sykemeldingen min. Syns det var for tidlig for meg å begynne å jobbe, fordi jeg har en del vondt enda. Ang den kulen, visste ikke legen helt hva det kunne være, skulle bare se an. Hvis den ikke forsvinner, og evt vokser så kommer jeg til å fjerne den. For den vil jeg absolutt ikke ha der. 

Gjest incognita
Skrevet

Oppdatering: var hos legen i dag, og legen forlenget sykemeldingen min. Syns det var for tidlig for meg å begynne å jobbe, fordi jeg har en del vondt enda. Ang den kulen, visste ikke legen helt hva det kunne være, skulle bare se an. Hvis den ikke forsvinner, og evt vokser så kommer jeg til å fjerne den. For den vil jeg absolutt ikke ha der. 

Godt du fikk sjekket det. God bedring. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...