AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #1 Skrevet 15. november 2015 Jeg lurer på om jeg vil forsøke en annen løsning enn p-piller. Er det noen som har erfaring med en av disse tempereaturmålerne som holder styr på sikre og usikre dager.. ? Gode eller dårlige erfaringer? Svar mottas med takk :) Anonymkode: 90ceb...fc7
Diafragma Skrevet 15. november 2015 #2 Skrevet 15. november 2015 Ingen personlige erfaringer gitt, men hvis du ikke er veldig ung kan du jo vurdere kobberspiral."Naturmetoden", som du beskriver, er ikke veldig sikker.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #3 Skrevet 15. november 2015 Jeg lurer på om jeg vil forsøke en annen løsning enn p-piller. Er det noen som har erfaring med en av disse tempereaturmålerne som holder styr på sikre og usikre dager.. ? Gode eller dårlige erfaringer? Svar mottas med takk Anonymkode: 90ceb...fc7Har en sønn som beviser at det ikke er noe som heter sikre dager. Ble gravid 1 uke etter eggløsning Anonymkode: 4c083...f05 1
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 15. november 2015 #4 Skrevet 15. november 2015 Kobberspiral er fantastiskHar min andre spiral nå. Den første hadde jeg vel i ca 6 år og den andre har jeg på fjerde året nå. Så utrolig deilig å slippe å tenke på prevensjon, kunne ha spontan sex uten å måtte styre med engangsprevensjon, slippe å måtte si nei til sex fordi det ikke er en sikker dag osvDe første årene fikk jeg veldig kraftig og heftig menstruasjon, men det jeg tror det hadde mye med kostholdet å gjøre også, for etter at jeg kuttet ned på karbene og spiste mer naturlig og sunn mat så forsvant de verste smertene. Nå får jeg bare "vanlige" menstruasjonssmerter og jeg blør kraftig i 1-2 dager bare
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Kobberspiral er fantastiskHar min andre spiral nå. Den første hadde jeg vel i ca 6 år og den andre har jeg på fjerde året nå. Så utrolig deilig å slippe å tenke på prevensjon, kunne ha spontan sex uten å måtte styre med engangsprevensjon, slippe å måtte si nei til sex fordi det ikke er en sikker dag osvDe første årene fikk jeg veldig kraftig og heftig menstruasjon, men det jeg tror det hadde mye med kostholdet å gjøre også, for etter at jeg kuttet ned på karbene og spiste mer naturlig og sunn mat så forsvant de verste smertene. Nå får jeg bare "vanlige" menstruasjonssmerter og jeg blør kraftig i 1-2 dager bareKobberspiral skal ikke kvinner som ikke har vært gravide ha. TS skriver ikke noe om at hun har vært gravid. Temperaturmåler og andre ting for sikre og usikre dager er bare tullball forøvrig TS. Hvorfor kan du ikke prøve noe annet enn p-piller i stedet for å slutte helt med hormonprevensjon? Anonymkode: 1e6c6...f26
Aoede Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Kobberspiral skal ikke kvinner som ikke har vært gravide ha. TS skriver ikke noe om at hun har vært gravid. Temperaturmåler og andre ting for sikre og usikre dager er bare tullball forøvrig TS. Hvorfor kan du ikke prøve noe annet enn p-piller i stedet for å slutte helt med hormonprevensjon? Anonymkode: 1e6c6...f26Oj, her var det en del feilinformasjon. For det første: "Spiral kan også brukes av unge kvinner, og av kvinner som ikke har født barn." (http://nhi.no/foreldre-og-barn/foreldre/prevensjon/kobberspiral-1415.html?page=2).Videre så er det stor forskjell på ulike metoder for "naturlig" prevensjon, altså sikre og usikre dager. Temperaturmåling i seg selv er ikke veldig sikkert, med mindre du har veldig stabile sykluser, men symptotermal metode regnes som mer sikkert (http://www.syklus.info/nfp/naturlig-familieplanlegging/). Tullball er å ta hardt i, men dette er metoder som krever god kunnskap og lang innkjøringsperiode. Kobberspiral er et enklere alternativ i så måte.Det er mange grunner til å ville slutte helt på hormonprevensjon, mange får ubehaglige bivirkninger av hormonene. Disse går ikke bort om man bytter fra p-piller til p-ring, p-stav, etc... 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Hvorfor ønsker du å prøve noe annet enn P-piller? Reagerer du negativt på pillene? Det er litt greit å vite før man foreslår alternativer. Det har også noe å si om du har vært gravid eller ikke. Det enkleste alternativet som ikke innebærer hormoner er kondomer. Brukt riktig er kondomer svært sikker, og de forhindrer også kjønnssykdommer. Praktisk om du er singel, litt mer mas om du er i et forhold og har mye sex. Jeg foretrakk kondomer i et forhold jeg var i, selv om det var litt masete og ble dyrt, for i tillegg til fordelene nevnt tidligere samler det også opp spermen, noe jeg ikke klarer lukten av. Temping, som du selv foreslår, er oftest brukt med tanke på å bli gravid. Mange føler det er masete å drive med hver morgen/før man skal ha sex. Man mister litt av spontaniteten (morgensex f.eks), mens andre gjør det til en rutine. Har du humørsvingninger pga P-pillene kan du prøve andre hormonpreparater, men av typen som virker lokalt. Hormonspiral er et alternativ, om du ikke har planer om å bli gravid på en god stund og har fast partner. Det finnes også P-sprøyte og P-plaster, men de har jeg ikke vært borti selv. Om du ønsker å bytte prevansjon bør du snakke med fastlegen din. Fortell hvorfor du vil nytte (bivirkninger) og om du er single eller i et forhold, og om og evt når du ønsker å prøve å bli gravid. Dette har noe å si for hva man vil anbefale. Anonymkode: 8659e...92a
Gjest Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 Kobberspiral skal ikke kvinner som ikke har vært gravide ha. TS skriver ikke noe om at hun har vært gravid. Temperaturmåler og andre ting for sikre og usikre dager er bare tullball forøvrig TS. Hvorfor kan du ikke prøve noe annet enn p-piller i stedet for å slutte helt med hormonprevensjon? Anonymkode: 1e6c6...f26Tror du burde lese deg opp littJeg har ikke født, og jeg fikk kobberspiral første gangen mens jeg fortsatt var i midten av tyveårene. Jeg trodde, som deg, at jeg ikke kunne bruke kobberspiral, men legene på Tønsberg sykehus forklarte meg at det var bare tull og tøys 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Hei dere, TS herTusen tak for svar!jeg er i 30 årene og har et barn på 8. Jeg har prøvd ulike typer p piller men reagerer fryktelig negativt på dem uten å ha satt det i sammenheng med bruk av p- pillene. Nå har jeg forøvrig gått uten en stund, da jeg ikke har vært seksuelt aktiv på en stund, og har det mye bedre uten hormonforstyrrende. Jeg har også prøvd kobberspiral for noen år siden. Det fungerte fint et par år, helt til jeg måtte ta den ut, fordi jeg begynte å blø mer eller mindre sammenhengende i noen mnd. Men jeg har fast partner og et aktivt sexliv, men ingen umiddelbare planer om graviditet. MEN, jeg har fått nok av å forstyrre kroppen og Kondom er ikke løsningen for oss. Jeg har forøvrig en stabil mens, derfor jeg ønsker informasjon fra dere som kan dele erfaringer om tempmåling. Takk til dere som har tatt dere tid til å svare 😊 TS Anonymkode: 90ceb...fc7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Tror du burde lese deg opp littJeg har ikke født, og jeg fikk kobberspiral første gangen mens jeg fortsatt var i midten av tyveårene. Jeg trodde, som deg, at jeg ikke kunne bruke kobberspiral, men legene på Tønsberg sykehus forklarte meg at det var bare tull og tøysOg jeg tror du bør forstå at det de har sagt til deg på Tønsberg sykehus ikke er en universell sannhet. Jeg har i grunn til og med hatt prevensjonsmiddel som en del av pensum til eksamen på høyere utdanning, så jeg har lest ganske så mye om dette og har hatt forelesninger med gynekologer, leger og jordmødre.Det er ikke vanlig å sette kobberspiral på kvinner som ikke har vært gravide. Sånn er det bare. Jeg vil også påstå at de fleste sykehus i Norge ikke setter kobberspiral på kvinner som ikke har vært gravide Anonymkode: 1e6c6...f26
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Hei dere, TS herTusen tak for svar!jeg er i 30 årene og har et barn på 8. Jeg har prøvd ulike typer p piller men reagerer fryktelig negativt på dem uten å ha satt det i sammenheng med bruk av p- pillene. Nå har jeg forøvrig gått uten en stund, da jeg ikke har vært seksuelt aktiv på en stund, og har det mye bedre uten hormonforstyrrende. Jeg har også prøvd kobberspiral for noen år siden. Det fungerte fint et par år, helt til jeg måtte ta den ut, fordi jeg begynte å blø mer eller mindre sammenhengende i noen mnd. Men jeg har fast partner og et aktivt sexliv, men ingen umiddelbare planer om graviditet. MEN, jeg har fått nok av å forstyrre kroppen og Kondom er ikke løsningen for oss. Jeg har forøvrig en stabil mens, derfor jeg ønsker informasjon fra dere som kan dele erfaringer om tempmåling. Takk til dere som har tatt dere tid til å svare 😊 TSAnonymkode: 90ceb...fc7Prøv p-ring i første omgang Anonymkode: 1e6c6...f26
Gjest Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Og jeg tror du bør forstå at det de har sagt til deg på Tønsberg sykehus ikke er en universell sannhet. Jeg har i grunn til og med hatt prevensjonsmiddel som en del av pensum til eksamen på høyere utdanning, så jeg har lest ganske så mye om dette og har hatt forelesninger med gynekologer, leger og jordmødre.Det er ikke vanlig å sette kobberspiral på kvinner som ikke har vært gravide. Sånn er det bare. Jeg vil også påstå at de fleste sykehus i Norge ikke setter kobberspiral på kvinner som ikke har vært gravide Anonymkode: 1e6c6...f26Det VAR slik at man ikke pleide å gjøre deti DAG er det vanlig
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Jeg har faktisk TO barn etter tempmålinger, og jeg var dreven, da jeg også har fått planlagt barn på samme måten... Viste seg at sæd kan leve over ei uke (!) i skjeden, gitt. Jeg ville altså ikke satt noen lit til den metoden. Vi gjorde det på den måten fordi vi trodde det skulle gå fint (vi strevde i over 5 år med å få første barnet og anså oss som mindre fruktbare...). Etter 6 måneder var jeg gravid. Andre gangen var det ikke krise om det kom et barn til, men vi ville helst ha ventet et år eller to, så vi kjørte samme metoden igjen. 2 måneder senere ble jeg gravid... Nå har jeg hormonspiral. Anonymkode: 474e5...2eb
Aoede Skrevet 16. november 2015 #14 Skrevet 16. november 2015 Og jeg tror du bør forstå at det de har sagt til deg på Tønsberg sykehus ikke er en universell sannhet. Jeg har i grunn til og med hatt prevensjonsmiddel som en del av pensum til eksamen på høyere utdanning, så jeg har lest ganske så mye om dette og har hatt forelesninger med gynekologer, leger og jordmødre.Det er ikke vanlig å sette kobberspiral på kvinner som ikke har vært gravide. Sånn er det bare. Jeg vil også påstå at de fleste sykehus i Norge ikke setter kobberspiral på kvinner som ikke har vært gravide Anonymkode: 1e6c6...f26Prøv p-ring i første omgang Anonymkode: 1e6c6...f26Du ignorerte altså glatt mitt innlegg, der jeg siterer Norsk Helseinformatikk på at kobberspiral kan brukes av kvinner som ikke har født barn. Hvor lenge er det siden du studerte? Og hvorfor pusher du fremdeles hormonprevensjon på en som har sagt hun ikke ønsker det? Til TS: sjekk ut nettsiden jeg lenket til over, syklus.info. Eventuelt boken Taking Charge of Your Fertility. Der står det om den symptotermale metoden. Siden du ber om erfaringer, kan jeg si at jeg har prøvd en kombinasjon av Pearly PFC og symptotermal metode, dvs jeg brukte i praksis Pearly som et dyrt basaltermometer, men noterte meg også når den gav grønne og røde dager, sammenliknet med det jeg selv kom frem til. Basert på dette vil jeg si at du må vere litt risikovillig for å basere deg bare på temperaturmålinger. Jeg opplevde at symptotermal metode ikke fungerte for meg, signalene ble for uklare og det ble for lange usikre perioder. Nå vurderer jeg enten kobberspiral eller å gå tilbake til hormonprevensjon (da jeg ikke har opplevd noen særlige bivirkninger av de).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå