Gå til innhold

veldig dårlig tannhelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke vært til tannlegen på sikkert 4-5 år. Har helt ekstremt tannlegeskrekk som følge av en tannlege som har gjort masse ting værre med tennene mine, og han har vært veldig nedlatende og sagt at han syns jeg hadde stygg munn og tenner, og at han skjønte ikke hvordan kjæresten min orker og kysse meg. Han sa også at han syns synd på kjæresten min som måtte være med meg. Husker bare jeg begynte å gråte skikkelig mens jeg satt der.. Så ba han meg bare ta meg sammen... Kjæresten min er fremdeles sammen med meg den dag i dag sa 😊 hehe

.men tør ikke gå til tannlegen lenger.. Og har nå fått fryktelig dårlige tenner!! Tørr ikke gå for jeg er så redd det skal koste masse penger, vi har inne så god råd..

Anonymkode: 84744...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ikke noen tannlege har sagt, de har høyere etisk standard i yrket sitt enn å si noe sånt til en pasient.

Anonymkode: a1504...c7b

• Liker 1
Skrevet

Fastlegen kan henvise deg til psykolog. 

Anonymkode: d338d...6a5

• Liker 1
Skrevet

Hør med folk du kjenner om de vet om en grei tannlege. Be kjæresten din ringe og bestille time, og forklare problemet og hvordan du ble møtt sist. Be om å få en time bare for å snakke med tannlegen første gang. Ta med deg kjæresten. Føler du deg ivaretatt av tannlegen avtaler dere en tid for å starte undersøkelse og ev. behandling.

Du kan få beroligende medisiner av tannlegen som gjør at du blir roligere. Kontakt helfo, når du har så sterk tannlegeskrekk at du ikke har vært hos tannlege på flere år kan det hende du fåt dekket i alle fall deler av behandlingen.

Skrevet

Tror jeg ikke noen tannlege har sagt, de har høyere etisk standard i yrket sitt enn å si noe sånt til en pasient.

Anonymkode: a1504...c7b

Alle helseyrker har høy etisk standard, men det forandrer ikke det faktum at rasshøl eksisterer også i disse yrkene. Har selv fått kjeft av tannleger over noe som var ute av min kontroll.

TS: gå på legelisten.no og se på hva slags score ulike tannleger i byen du bor i har fått:) Du kan også høre med familie, venner og bekjente om deres tannlege:) Eller om noen her på KG kan anbefale deg noen i din by. Se også om du finner en bruker her på KG som heter "tanntrollet" ;)

Å komme til en god tannlege har stor innvirkning på tannlegeskrekk. Jeg gikk ikke til tannlegen på en 10 år fordi jeg var helt i fra meg og kunne besvime på venterommet osv. Men møtte masse forståelse og støtte, og det endte med at behandlingen jeg fikk kurerte min tannlegeskrekk. Så nå er det ikke noe problem å dra til tannlegen:) Ikke det morsomste jeg gjør, men det er greit.

Anonymkode: d813a...ed2

• Liker 2
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Hvis du googler "tannlegeskrekk", så kommer det opp en rekke tannlegekontor som jobber bevisst med pasienter som lider av dette. Kanskje du finner en tannlege i nærheten av deg som tilbyr behandling av tannlegeskrekk-rammede pasienter, hhv. kan du ringe odontologisk fakultet ved universitetene og høre om de har en oversikt. 

Skrevet

Du får ikke tannlegeskrekk av at en tannlege snakker hardt til deg rett fra levra for at du skal begynne å pusse tennene. Tåler du ikke det (og ikke at det er så rart), så går du bare til en annen som er mer diplomatisk.
Du har bare brukt den opplevelsen som en dårlig unnskyldning for å lure deg unna. Ingen syns det er så rasende festlig å gå til tannlegen, men vi graver i kista og går likevel.
Og nå har du "spart" i 4-5 år, så nå er det på tide å betale for gamle synder!
Å kalle din tilstand for tannlegeskrekk, er en fornærmelse mot dem som virkelig har STORE slike plager: hopper opp fra stolen, stiv som en stokk, om det kommer et tannlegespeil nærmere enn en meter, for eksempel.

Anonymkode: 2f831...0d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...