Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det så dumt å få assosiasjoner til det da? :)

nei, jeg bare sier hva jeg assosierer med det. Ikke noe galt med det :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette er vel ikke lovlig i Norge lengre

Anonymkode: c18de...41b

Er to som heter Bjørn i barnehagen her, så.. 😉

Anonymkode: d7c70...dbb

Skrevet

Det er ikke så rent få av de gammeldagse navnene fra norrønt som har mening fra naturen, om enn noen av de har stivnet i en arkaisk form.

Ulf/ Ulv, Bjørn/ Bjarne, Are/ Ørn, Hauk (Joda det er et navn, tenk på skuespilleren Hauk Aabel), og sammensetninger som Ørnulf/ Adolf (ørn - ulv) og kombinasjoner der disse navnene inngår. Forstavelsen Jo- i for eksempel Jostein er av norrønt Jor, som betyr hest. Litt mer i mineralriket beveger vi oss med stavelsen Hal- som er en gammel form for helle, altså steinhelle. Og alle navn på Stein, som rett og slett betyr stein. Andre dyr er f. eks. svane, som i Svanhild,

Birk/ Bjørk/Bjørg er forresten (etter hva jeg finner) ikke avletet av skogens dronning, men av å berge. Den som berger, eller berging, altså.

Så det er mange feller å gå i...

Men ta noe du liker. Babyen kommer nok til å bety mer for deg enn hva navnet betyr. Sjøl har jeg i grunnen sans for en del av de gamle norrøne navnene. Det er litt schwung over de.

• Liker 2
Skrevet

Bjørk (?)

Ask

Linn

Sol

Anonymkode: fb253...f80

Skrevet

Det er ikke så rent få av de gammeldagse navnene fra norrønt som har mening fra naturen, om enn noen av de har stivnet i en arkaisk form.

Ulf/ Ulv, Bjørn/ Bjarne, Are/ Ørn, Hauk (Joda det er et navn, tenk på skuespilleren Hauk Aabel), og sammensetninger som Ørnulf/ Adolf (ørn - ulv) og kombinasjoner der disse navnene inngår. Forstavelsen Jo- i for eksempel Jostein er av norrønt Jor, som betyr hest. Litt mer i mineralriket beveger vi oss med stavelsen Hal- som er en gammel form for helle, altså steinhelle. Og alle navn på Stein, som rett og slett betyr stein. Andre dyr er f. eks. svane, som i Svanhild,

Birk/ Bjørk/Bjørg er forresten (etter hva jeg finner) ikke avletet av skogens dronning, men av å berge. Den som berger, eller berging, altså.

Så det er mange feller å gå i...

Men ta noe du liker. Babyen kommer nok til å bety mer for deg enn hva navnet betyr. Sjøl har jeg i grunnen sans for en del av de gamle norrøne navnene. Det er litt schwung over de.

Wow, dette kan du! Fint innlegg :)

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 13. november 2015 at 21.02, IsabellllebasI skrev:

Jeg elsker ideen med å gi babyen navn fra naturen. For eksempel Sol og Ørn.

Har dere noen flere forslag?

:)

Aske, Tiril, Ravn, November, Rose

Anonymkode: 76762...c21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 13.11.2015 at 21.30, IsabellllebasI skrev:

Kjempe fine forslag!

Lurer også på hva folk synes om navn som er også er navn på "følelser", slik som Trygg og Lykke?

TS

Litt på siden men vet om noen som heter Vrål. 

Anonymkode: 33744...f1f

AnonymBruker
Skrevet

Busk, Tre, Gress, Sopp, Blad, Furu, Bekk, Elv, Flein, Bær, Frukt, Maur, Bille, Insekt, Kråke, Måke, Kvae. 

Mye å velge å vrake i ja. :) 

Anonymkode: 3aec4...b3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Timian :) 

Anonymkode: d9a39...376

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ravn, Flora, Sikke, Aurora (nordlys), Sval/Svale, Varg, Leo 

Anonymkode: d6ad8...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Berg :)

Anonymkode: d6ad8...8dd

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet

Som Draug 75 nevnte så er det mange norske navn av de som kommer fra noe norrønt som kan knyttes til naturen. Jeg liker godt naturnavn selv, men ville holdt meg til en av de som er basert i norrønt. Som Svanhild (-hild betyr "kamp") eller Solfrid (av norrønt for sǫl "sal/hus" , evt "sol" og frid "vakker"), Bjørn, Ulf, Jostein (forklart av Draug 75) osv

Skrevet
Den 14.11.2015 at 1.15, Uhumskheter skrev:

Elg.

Elg? Den var ny!

Bror

Storm

Vilje/vilja

Lily 

Liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...