Puny Skrevet 15. november 2015 #21 Skrevet 15. november 2015 Er det så dumt å få assosiasjoner til det da? nei, jeg bare sier hva jeg assosierer med det. Ikke noe galt med det 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #22 Skrevet 15. november 2015 dette er vel ikke lovlig i Norge lengreAnonymkode: c18de...41bEr to som heter Bjørn i barnehagen her, så.. 😉 Anonymkode: d7c70...dbb
draug 75 Skrevet 15. november 2015 #23 Skrevet 15. november 2015 Det er ikke så rent få av de gammeldagse navnene fra norrønt som har mening fra naturen, om enn noen av de har stivnet i en arkaisk form.Ulf/ Ulv, Bjørn/ Bjarne, Are/ Ørn, Hauk (Joda det er et navn, tenk på skuespilleren Hauk Aabel), og sammensetninger som Ørnulf/ Adolf (ørn - ulv) og kombinasjoner der disse navnene inngår. Forstavelsen Jo- i for eksempel Jostein er av norrønt Jor, som betyr hest. Litt mer i mineralriket beveger vi oss med stavelsen Hal- som er en gammel form for helle, altså steinhelle. Og alle navn på Stein, som rett og slett betyr stein. Andre dyr er f. eks. svane, som i Svanhild,Birk/ Bjørk/Bjørg er forresten (etter hva jeg finner) ikke avletet av skogens dronning, men av å berge. Den som berger, eller berging, altså.Så det er mange feller å gå i...Men ta noe du liker. Babyen kommer nok til å bety mer for deg enn hva navnet betyr. Sjøl har jeg i grunnen sans for en del av de gamle norrøne navnene. Det er litt schwung over de. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #24 Skrevet 15. november 2015 Bjørk (?) AskLinnSol Anonymkode: fb253...f80
IsabellllebasI Skrevet 15. november 2015 Forfatter #25 Skrevet 15. november 2015 Det er ikke så rent få av de gammeldagse navnene fra norrønt som har mening fra naturen, om enn noen av de har stivnet i en arkaisk form.Ulf/ Ulv, Bjørn/ Bjarne, Are/ Ørn, Hauk (Joda det er et navn, tenk på skuespilleren Hauk Aabel), og sammensetninger som Ørnulf/ Adolf (ørn - ulv) og kombinasjoner der disse navnene inngår. Forstavelsen Jo- i for eksempel Jostein er av norrønt Jor, som betyr hest. Litt mer i mineralriket beveger vi oss med stavelsen Hal- som er en gammel form for helle, altså steinhelle. Og alle navn på Stein, som rett og slett betyr stein. Andre dyr er f. eks. svane, som i Svanhild,Birk/ Bjørk/Bjørg er forresten (etter hva jeg finner) ikke avletet av skogens dronning, men av å berge. Den som berger, eller berging, altså.Så det er mange feller å gå i...Men ta noe du liker. Babyen kommer nok til å bety mer for deg enn hva navnet betyr. Sjøl har jeg i grunnen sans for en del av de gamle norrøne navnene. Det er litt schwung over de.Wow, dette kan du! Fint innlegg
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #26 Skrevet 1. mars 2016 Den 13. november 2015 at 21.02, IsabellllebasI skrev: Jeg elsker ideen med å gi babyen navn fra naturen. For eksempel Sol og Ørn. Har dere noen flere forslag? Aske, Tiril, Ravn, November, Rose Anonymkode: 76762...c21 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #27 Skrevet 2. mars 2016 Den 13.11.2015 at 21.30, IsabellllebasI skrev: Kjempe fine forslag! Lurer også på hva folk synes om navn som er også er navn på "følelser", slik som Trygg og Lykke? TS Litt på siden men vet om noen som heter Vrål. Anonymkode: 33744...f1f
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #28 Skrevet 2. mars 2016 Busk, Tre, Gress, Sopp, Blad, Furu, Bekk, Elv, Flein, Bær, Frukt, Maur, Bille, Insekt, Kråke, Måke, Kvae. Mye å velge å vrake i ja. Anonymkode: 3aec4...b3e 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #30 Skrevet 2. mars 2016 Ravn, Flora, Sikke, Aurora (nordlys), Sval/Svale, Varg, Leo Anonymkode: d6ad8...8dd
Sapientia Skrevet 2. mars 2016 #33 Skrevet 2. mars 2016 Som Draug 75 nevnte så er det mange norske navn av de som kommer fra noe norrønt som kan knyttes til naturen. Jeg liker godt naturnavn selv, men ville holdt meg til en av de som er basert i norrønt. Som Svanhild (-hild betyr "kamp") eller Solfrid (av norrønt for sǫl "sal/hus" , evt "sol" og frid "vakker"), Bjørn, Ulf, Jostein (forklart av Draug 75) osv
Gjest miaw Skrevet 2. mars 2016 #34 Skrevet 2. mars 2016 Den 14.11.2015 at 1.15, Uhumskheter skrev: Elg. Elg? Den var ny! Bror Storm Vilje/vilja Lily Liv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå