Gå til innhold

En datamaskin, flere brukere

Fremhevede innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Hei.

Vi er flere som bruker samme datamaskin, og flere av oss er også brukere på KG, og jeg lurer på om det går an at vi kan ha flere aktive brukerprofiler åpne på samme datamaskin.

Vi har prøvd å logge inn bruker A, åpne ny fane, logge ut bruker A i den nye fanen, for så å logge inn bruker B, men når vi oppdaterer første fane igjen, er det da bruker B som står som innlogget.

Vi har bare en nettleser på maskinen, og har ikke tilgang til å innstallere ny nettleser.

Av og til blir det så dumt når jeg for eksempel har skrevet i en tråd med min bruker, og ikke oppdager at min kollega/venninne har logget meg ut, og seg inn med sin bruker, neste gang jeg svarer i samme tråd. Da vil det jo enten stå at jeg svarer med hennes bruker, eller hvis jeg huker av som anonym, vil jeg få en annen kode.

Endret av Sprettballen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alternativet vil være å bruke forskjellige nettlesere, eller rett og slett ha egne brukere på PC-en om dere logger inn på med en gang PC-en slås på. Siden dere ikke kan installere nye nettlesere vil det være sistnevnte som blir den beste løsningen.

Anonymkode: 3f977...591

Skrevet

Det er litt vesentlig å påpeke om det er snakket om Windows, OS X eller Linux her. Men ja, det er ikke noe problem å ha flere brukere på samme maskin. Utfordringen er å få folk til å gidde å bytte.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Det er Windows på maskinen.

Å logge oss inn med egne brukere på maskinen kan være en løsning.  Det kan jeg foreslå.  Takk. :)
Som Okapi sier, kan det bli en utfordring å få folk til å bytte når vi er vant til å ha bare en brukerprofil på maskinen, men det går jo an å prøve.

Skrevet

Å logge oss inn med egne brukere på maskinen kan være en løsning.  Det kan jeg foreslå.  Takk. :)
Som Okapi sier, kan det bli en utfordring å få folk til å bytte når vi er vant til å ha bare en brukerprofil på maskinen, men det går jo an å prøve.

Da låser man PC-en/bytter bruker når man er ferdig å bruke PC-en slik at alle må gå inn på sin egen bruker uansett.

Skrevet

Windows 10? Nå er det på engelsk hos meg, så er ikke 100% sikker på ordvalget på norsk, men om du klikker på startmenyen og velge innstillinger, og så brukere, får du muligheten til å lage nye brukerprofiler. Om du så klikker på startmenyen igjen kan du bytte bruker ved å klikke på brukernavnet øverst.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Windows 10? Nå er det på engelsk hos meg, så er ikke 100% sikker på ordvalget på norsk, men om du klikker på startmenyen og velge innstillinger, og så brukere, får du muligheten til å lage nye brukerprofiler. Om du så klikker på startmenyen igjen kan du bytte bruker ved å klikke på brukernavnet øverst.

Takk! Det å lage brukerprofilene er ikke problemet, men det å få gamle damer, som meg selv, til å endre inngrodde vaner. ;) 

Skrevet

Ja, det er som å gjete katter. Har helt gitt opp i prøve å få de gamle damene på jobb til å oppføre seg. De lagrer alt på skrivebordet uansett hvor mye man ber dem slutte. :P

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet

Ja, det er som å gjete katter. Har helt gitt opp i prøve å få de gamle damene på jobb til å oppføre seg. De lagrer alt på skrivebordet uansett hvor mye man ber dem slutte. :P

Problemet her er at vi må ha en felles bruker, i tillegg til private brukere, så det blir litt bytting frem og tilbake.  Det blir en del mer tungvindt enn vi er vant til å ha det.

Men hvis det er eneste løsningen, så må vi nesten bare prøve det. :)

Skrevet

Windows 10 kommer med flere desktops. Det er kanskje et alternativ til å ha flere brukere på samme pc.

Windowstasten + TAB

Nede midt på skjermen vil det stå Desktop 1 - Desktop 2 og helt til høyre er det en + og da kan du legge til flere.
Men jeg tror vil forsatt være innlogget på forumer uansett. Løsningen er jo enkelt med å bare logge deg av for hver gang.

Eller så kan dere prøve ut å åpne en ny fane som 'Privat window'
Da skal du ikke være innlogget på noen sider.

Skrevet

Skjønner ikke helt problemet?

Kan dere ikke ha ulike brukere for hver person? Er da ikke normalt å dele desktop, favoritter, dokumenter, mail, etc.

Da kan alle lagre sitt på desktop om de vil. ( at det er dumt, er en annen sak). Og alle har sin nettleser, favoritter, oppsett, etc.

Man logger inn på sin bruker, når man er ferdig så logger man ut, eventuellt setter det til at den logger ut automatisk etter x-minutter når ingen bruker den.

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet

Windows 10 kommer med flere desktops. Det er kanskje et alternativ til å ha flere brukere på samme pc.

Windowstasten + TAB

Nede midt på skjermen vil det stå Desktop 1 - Desktop 2 og helt til høyre er det en + og da kan du legge til flere.
Men jeg tror vil forsatt være innlogget på forumer uansett. Løsningen er jo enkelt med å bare logge deg av for hver gang.

Eller så kan dere prøve ut å åpne en ny fane som 'Privat window'
Da skal du ikke være innlogget på noen sider.

Privat vindu var et godt tips.  Takk for det! :)

Skjønner ikke helt problemet?

Kan dere ikke ha ulike brukere for hver person? Er da ikke normalt å dele desktop, favoritter, dokumenter, mail, etc.

Da kan alle lagre sitt på desktop om de vil. ( at det er dumt, er en annen sak). Og alle har sin nettleser, favoritter, oppsett, etc.

Man logger inn på sin bruker, når man er ferdig så logger man ut, eventuellt setter det til at den logger ut automatisk etter x-minutter når ingen bruker den.

Som sagt kan vi ha hver vår bruker, og det blir også løsningen hvis ikke andre tips fungerer.  Utfordringen da, blir at det blir mye på- og avlogging i løpet av dagen.  Men vi finner helt sikkert ut av det. :)

Skrevet

Privat vindu var et godt tips.  Takk for det! :)

Som sagt kan vi ha hver vår bruker, og det blir også løsningen hvis ikke andre tips fungerer.  Utfordringen da, blir at det blir mye på- og avlogging i løpet av dagen.  Men vi finner helt sikkert ut av det. :)

Det er ikke nødvendig å logge av og på hele tiden. Lås eller bytt bruker-funksjonen gjør at man beholder alle programmer åpne selv om noen er logget på en annen bruker.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Det er ikke nødvendig å logge av og på hele tiden. Lås eller bytt bruker-funksjonen gjør at man beholder alle programmer åpne selv om noen er logget på en annen bruker.

Jeg sa nok litt feil, jeg mente at det blir mye bytting av brukere.  Det er ikke noe problem, bare litt uvant i begynnelsen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...