Gå til innhold

Blod i urinen, infeksjon i eggstokkene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet det er feil å spør om slikt her, men jeg er litt forvirret, så jeg håper at noen her kanskje har opplevd noe lignende, eller sitter med litt kunnskap om akkurat dette.

På torsdag forrige uke merket jeg at jeg hadde litt blod i urinen når jeg gikk på toalettet. Det var bare noen dråper helt på slutten, så jeg tenkte ikke så mye over det, annet enn at det kanskje kunne være en UVI, siden det også gjorde bittelitt vondt å tisse (kun helt på slutten). Denne formen for blod hadde jeg hele dagen, og jeg sjekket at blodet faktisk kom fra urinrøret og ikke fra skjeden.

Dagen etter dro jeg på legevakten for å sjekke om det var en UVI, men det var ingen spor av det i prøven de tok. Jeg hadde ikke sett noe blod i urinen den dagen (det har jeg heller ikke sett siden), og de fant heller ikke blod i prøven. Jeg hadde derimot en lett, sviende følelse som kjentes ut som det kom fra blæreområdet. Legen spurte meg mange spørsmål og sa til meg at det kanskje kunne være en begynnende UVI og at jeg derfor skulle få en antibiotika kur, men at jeg også hadde en del symptomer på at det kunne være blærekreft, så om det ikke gikk over måtte jeg gå til fastlegen min for å ta flere prøver og dyrkning av urinen.

Jeg ble ikke noe bedre, svien ga seg, men jeg hadde en trykkende følelse i blæreområdet som varierte fra å føles som ubehag til svake smerter, men jeg tenkte at dette kanskje var noe jeg innbilte meg siden jeg var litt "på vakt". Men på mandag skulle jeg trene, og etterhvert som jeg trente økte dette ubehaget, helt til det ble såpass vondt at jeg måtte avslutte treningen. Jeg ringte da legekontoret mitt og forklarte saken, og jeg fikk komme inn på hastetime dagen etter. Legen tok en ny urinprøve som ikke viste noen ting, og sa at jeg definitivt ikke hadde blærekreft fordi jeg er for ung (er 29 år), men han mente at jeg nok hadde en infeksjon i eggstokkene, fordi jeg i tillegg har hatt nedsatt matlyst og vært mye trøtt (men jeg har ikke hatt feber). Han satt meg så opp på to antibiotika kurer som jeg skulle ta samtidig, med beskjed om å komme tilbake om det ikke gikk over, eller om det ble værre.

Nå har jeg gått på denne kuren i 4 dager med ingen tegn til forbedring. Smertene/ubehaget er veldig vekslende, noen ganger er det som "stikk" av ekstra smerter som gjør at det føles vondere enn da jeg var hos legen, men jevnt over er det en trykkende følelse, nesten som svake mens/føde smerter. 

Jeg skal jo selvfølgelig ta antibiotika kuren helt ut, men jeg blir jo en smule engstelig når to leger gir så to forskjellige svar. Er det noen som har opplevd lignende og kan si noe om hva det kan være?

Anonymkode: b1ece...0a4

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet

Når antibiotika ikke har begynt å hjelpe enda, så bør du kontakte lege igjen.

Skrevet

Når antibiotika ikke har begynt å hjelpe enda, så bør du kontakte lege igjen.

Dette!

Skrevet

Men jeg fikk inntrykk fra legen min om at jeg bare skulle komme tilbake om det etter endt kur ikke var gått over, eller om det ble værre. Føler han ikke kommer til å ta meg helt seriøst om jeg kommer tilbake allerede nå, siden han var så sikker på at dette skulle hjelpe. Men jeg kan jo sikkert ringe inn og høre, er bare så redd han skal tenke at jeg er overengstelig.

Skrevet

Jeg har hatt mye problemer fra urinveier,som lignet på symptomer på urinveisinfeksjon.. Fikk cystocopi der de gikk inn med kamera, og diagnosen ble interstitiel cystitt på norsk smertefull blære syndrom. Symptomene kommer og går..de kunne se at blæren hadde hatt skade,antagelig av tidligere urinveisinfeksjoner...:-( smertefull blære syndrom er en kronisk blærebetennelse uten bakterier.slik at det ikke hjelper med antibiotika :-) 

Skrevet

Oppdatering:

Jeg har nå hatt vondt i 3 uker. Antibiotikakur er fullført uten bedring, og legen min ville henvise meg til ultralyd for å sjekke om det kanskje er en cyste på eggstokkene. Men han henviste meg til en privat klinikk (fordi han mente ventetiden på sykehuset kom til å bli for lang) som fortalte meg at de IKKE tar ultralyd av eggstokkene, og at jeg måtte ringe litt rundt på andre klinikker for å høre om de kunne gjøre det. Jeg ringte rundt til forskjellige klinikker og fikk beskjed om at de mente at dette var noe de kun utførte på sykehuset på kvinneklinikken.

Jeg ringte legekontoret mitt og forklarte saken og de sa at jeg da bare kunne ringe sykehuset selv for å få en time. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om og fikk snakke med ultralyd avdelingen på kvinneklinikken og forklarte saken. Der fikk jeg beskjed om at de desverre ikke kunne ta inn noen til time uten henvisning, men at jeg kunne be legen om å skrive på henvisningen at det hastet, og at jeg da skulle få time innen 3 dager. Jeg ringte så tilbake til legekontoret med den nye informasjonen, og fikk da som beskjed at det var notert og at legen skulle få beskjed. Dette er nå fire dager siden.

Nå har smertene forandret seg og skiftet til at den også er på sidene av nedre del av magen og også i korsryggen og på sidene der. I tillegg har jeg begynt å få litt "stråling" smerter som går litt nedover helt oppe på innsiden av høyre lår, så jeg har nå begynt å bli en smule engstelig for om dette kanskje kan være noe alvorlig, så jeg ringte legekontoret igjen i dag for å få bekreftet at henvendelsen var sendt. Jeg fikk da beskjed om at den ikke enda var sendt, og at hun skulle minne han på det, og så "får vi bare håpe han husker å gjøre det i dag".

Så nå skriver jeg her fordi jeg rett og slett begynner å bli litt rådvill og engstelig, siden legen somler sånn. Jeg håper at noen kanskje har noen erfaringer med noe tilsvarende, eller har noen gode råd som kan hjelpe? Setter stor pris på all respons!

Skrevet

I et slikt tilfelle ville jeg rett og slett oppsøkt legekontoret og mast (og  forhåpentlig gått ut med henvisning i hånden, eller rettere sagt sett at den lå i ut-kurven hos legesekretæren) . 

• Liker 2
Skrevet

Enig med Cata over her. Du blir verre og det er ikke urimelig av deg å møte opp på legekontoret og mase for å få henvisningen. Jeg tror ikke det hjelper å dra på legevakten med mindre du blir lagt inn direkte, for de vil si at du må til fastlegen for å få henvisning videre.

Jeg hadde nok vært sur og sint hvis det hadde vært meg. Du bør bli tatt på alvor av legen og legekontoret.

• Liker 1
Skrevet

Stå på ditt og vær bestemt. Hjelper ikke være puslete i slike sammenhenger. Det kan være alvorlig. Om ingenting hjelper får du lyve og gå på legevakten, forklare problemene dine de siste ukene og at du nå fikk ekstreme, uutholdelige smerter.... Da skal man se det blir fart på sakene. :) I slike tilfeller må det være lov. 

Anonymkode: 2bc9e...35c

Skrevet

Jeg ville, dersom du har mulighet, gått til en annen lege og lagt fram problemet. Enten privatlege eller legevakt. Rett og slett for å få en annen leges syn på problemet. 

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke ringe til en gynekolog som driver privat? De tar UL. Da får du sjekket ut eggstokker og sett om det er noe annet unormalt. Og kanskje du får henvisning videre om det kan være noe annet. Jeg er ingen lege så jeg skal ikke spekulere, men jeg skjønner godt du er bekymret og vil ha svar på dette fort. 

Syns forøvrig du har fått slett behandling. Ikke gi deg! 

Anonymkode: 01b1b...696

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart :)

Siden det er helg nå får jeg ikke kontaktet legesenteret igjen før enn på mandag, men jeg skal ringe med en gang de åpner og spør om henvisningen har blitt sendt. Hvis den ikke er blitt sendt får jeg sett om jeg finner en privat gynekolog som kan få meg inn på litt kort tid.

Håper virkelig at dette snart ordner seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...