frkrufs Skrevet 13. november 2015 #1 Skrevet 13. november 2015 Hva er egentlig Nav-garanti og hvorfor er det så mange som ikke godtar det når det er snakk om utleie av leilighet? Skal leie ut leiligheten min snart og prøver derfor å sette meg inn i ting ang dette ☺
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #2 Skrevet 13. november 2015 At Nav garanterer i stedet for depositum. Det er mange som mener at man er håpløs fordi man trenger hjelp fra Nav. Det er nok sant at andelen med problemer er høyere, men det er viktig å se an personen. Jeg ville sjekket referanser uansett. Og sett deg inn i regelverket og bruk en god standardkontrakt. Anonymkode: 7f89f...52c 4
Sol-2 Skrevet 13. november 2015 #3 Skrevet 13. november 2015 Kan dette hjelpe? http://www.help.no/HELP-bloggen/NAV-garanti-i-husleieforhold 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #4 Skrevet 13. november 2015 Fordi nav-garant ikke dekker en dritt når leiligheten din blir ramponert av en med dårlig boevne, nav bruker laaaaangt tid på å erstatte uteblitt leie, og det er mye mer trenering med å få ut noen du ikke får leie fra, fordi nav da blir nødt til å skaffe de annet bosted. Faktum er at om du har så laber økonomi, evt så dårlig kontroll på sparing, at du ikke klarer å fikse depositum til bosted, så har du svært ustabil økonomi i utgangspunktet. Da skal det ikke mye til før husleien er det første som uteblir, siden det tar tid å få kastet folk ut. Skal du leie ut så lei ut til folk som stiller depositum og betaler leie selv, meld deg inn i huseiernes landsforbund og bruke en standard leiekontrakt. Anonymkode: fa5ab...815 7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #5 Skrevet 13. november 2015 Det finnes faktisk fleire historier hvor folk med NAV-garanti ødelegger heile leiligheten.Men dette gidder som regel ikke NAV å dekke, så huseier blir sittende med en ødelagt leilighet som man selv må bruke masse tid og krefter på å rydde opp og vaske. I tillegg til alle kostnader som dette fører med seg, før man endelig kan begynne å leie ut til noen andre igjen og forhåpentligvis trene noen kroner.... Anonymkode: ccb26...a39 2
melatonin Skrevet 13. november 2015 #6 Skrevet 13. november 2015 Nav ga oss kjapt penger når leieboerene stakk av uten å betale ut oppsigelsestid tiden. Desverre hadde de ødelagt masse i leiligheten, noe vi oppgav til nav slik at de viste hva slags folk de gir nav garanti til Har derfor positiv erfaring fra at nav faktisk betaler, desverre negativ erfaring fra de som har behov for nav garanti. Men så klart det kommer ann på personen, vi har ikke avskrevet å ha folk med nav garanti, men de skal ha referanser!! Det er noen som desverre ødelegger for andre.
Gjest snoopy_93 Skrevet 13. november 2015 #7 Skrevet 13. november 2015 Hva er egentlig Nav-garanti og hvorfor er det så mange som ikke godtar det når det er snakk om utleie av leilighet? Skal leie ut leiligheten min snart og prøver derfor å sette meg inn i ting ang dette ☺ Jeg leier bolig med nav-garanti. Det er i grunn en garanti nav stiller i forhold til depositum. Blir noe ødelagt i leilieheten så må bruker si ifra til nav og overlevere en sum penger til utleier eller erstatte det som er ødelagt. Mange godtar ikke den ordningen fordi flere har opplevd at nav er veldig vanskelige å ha med å gjøre når det gjelder å få utbetalt pengene dersom noe er blitt ødelagt. Og da får jo ikke utleier utbedret feilen og det vil jo da gå ut over leietaker og utleier til syvende og sist. Leietaker blir stilt i et dårlig lys. Jeg for min del har positiv erfaring med nav og den ordningen, men nå er det ingenting som har blitt ødelagt heller og utleier ber meg nesten bråke mer.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #8 Skrevet 13. november 2015 Det finnes faktisk fleire historier hvor folk med NAV-garanti ødelegger heile leiligheten.Men dette gidder som regel ikke NAV å dekke, så huseier blir sittende med en ødelagt leilighet som man selv må bruke masse tid og krefter på å rydde opp og vaske. I tillegg til alle kostnader som dette fører med seg, før man endelig kan begynne å leie ut til noen andre igjen og forhåpentligvis trene noen kroner....Anonymkode: ccb26...a39Og det finnes helt garantert minst like mange tilfeller der folk med Nav-garanti har etterlatt leiligheten i like god stand som da de flyttet inn. Problemet er bare at de historiene er det ingen som gidder å fortelle, og derfor tror 'alle' at nav-garanti automatisk betyr at det snakk om folk som kommer til å ramponere leiligheten. Anonymkode: bbad2...593 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #9 Skrevet 15. november 2015 Styr unna leieboere med nav-garanti med mindre du ikke trenger pengene fra leien noe særlig, du har tid å penger å krangle med nav og vente på dem og du er rik nok å pusse opp selv etter det. Hilsen, en med dårlig erfaring. Anonymkode: 46308...24b 1
GammelKaktus Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 En venninne av leide ut til en med nav garanti. Var ikke noe problem. Da han var 2 dager sein med leia så ringte hun saksbehandleren hans i nav og gav beskjed. Saksbehandleren var veldig behjelpelig og venninnen min hadde pengene på konto dagen etterpå. Hun ble anbefalt å si han opp, da garantien kun var for 3 måneder. De på nav har nok hatt en del trøbbel med denne mannen. Så hun sa ham opp å fikk han ut, med litt triksing og trusler om advokat.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Det største problemet jeg har hatt med NAV garanti var ikke å få dekket leien da leietaker forduftet, det var greit nok. Men å få dekket skadene var værre. Jeg oppdaget da fort at her var vi en profesjonell part (NAV) og en privat part (meg). De satte fort profesjonelle advokater på saken, og de har god trening i å vri seg unna. Vi fikk pengene våre til slutt, men det var et mareritt mens det stod på. Anonymkode: 845d0...a54 3
Rosalie Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Problemet med depositumsgaranti fra NAV, er at denne kun dekker manglende husleie, ikke skade på eiendom etc. 1
Macro Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Meld deg inn i Huseiernes Landsforbud. De er gull, og kan forklare og hjelpe deg med ALT i denne prosessen.
frkrufs Skrevet 16. november 2015 Forfatter #14 Skrevet 16. november 2015 Takk for alle tips ☺Da blir det til å melde seg inn i HL, så får vi se åssen folk som trenger leilighet når vi legger den ut og ta det derfra 😉
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå