Gå til innhold

Til sykepleiere (gjerne nyutdannede)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja så lurer jeg igjen da. Står jo i valgets kval som det heter. Som så mange andre her inne syntes å gjøre.

Saken er at jeg kom inn på deltidsutdanning i høst, men var for usikker og valgte å vente et år for å jobbe med noe relevant (for å finne ut om det virkelig er noe for meg). Jeg har utdanning fra før og kan neppe velge feil en gang til.

Så spør jeg dere som jobber som sykepleiere. Svarer yrket til hva du trodde så langt? Hva jobber du med? Var det lett å få jobb? Bruker du mye av utdanningen i praksis? Til dere med familie og barn; er det greit å kombinere med familielivet?

Til slutt så spør jeg dere; hvor er det ok å jobbe for å få best praksis og innblikk i yrket før jeg begynner på utdanningen neste høst?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Stemmer det at jeg får støtte i 8 år fra lånekassen? Jeg leste på nettsiden deres og der virket det sånn. Men var det ikke sånn før at man fikk inntil 6 år med støtte, og deretter 2 år til hvis det var en høyere grad eller noe?? Noen som vet?

Skrevet

Heisann!

Jeg var ferdig utdannet sykepleier i juni, begynte å jobbe med en gang. Jobber på et sykehjem med lindrende behandling av kreftpasienter, noe som er en stor utfordring. Det å være sykepleier er en tung jobb til tider, men jeg tror det er få jobber som gir det så mye som menneske. Det er mye ansvar knyttet til jobben, men man får så uendelig mye igjen. Så klart så kunne lønna vært bedre, men man får mange opplevelser både på godt og vondt.

Det kan kanskje være lurt å ta seg en helgejobb på sykehjem for å se om det er noe som passer for en.... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tulipanen: Kan jeg spørre hva slags utdanning du har fra før? :)

Gjest Anonymous
Skrevet

(det lånekassespm) skulle ikke vært der. (unnskyld...)

Skrevet

Jeg har jobbet som sykepleier i et år etter fullført utdanning. trives veldig godt med dette yrket. liker godt å få kunne hjelpe andre mennesker i en "vanskelig" situasjon og vise omsorg. det finnes jo mange ulike steder og emner innenfor sykeleie. jeg selvhar begynnt på sykehus for å få mest mulig erfaring i prosedyrer og varierende arbeidsoppgaver. er selvfølgelig mer hektisk her enn på et sykehjem. men en vil jo også møte flere utfordringer der. fordelen med sykehus er at du har andre sykepleiere rundt deg som du kan diskutere fag med. på enkelte sykehjem er en kanskje alene om ansvaret på både en og to avdelinger... jeg ville tatt ekstravakter på sykehus hadde jeg vært deg for å få litt innsikt i sykepleieyrket. kanskje i løpet av utdanningen for å se ting i praksis og ikke bare i teorien.

som sykepleier er det jo vanlig med turnusarb. ulempen da er jobbing hver 3 el 4 helg, jobbe helligdager osv... men dette kan en jo forhandle seg frem til alt etter hvor en får jobb. men som familiemamma er en da avhengig av å ha noen som stiller opp og hjelper en med barnepass når en har ugunstige arbeidstider.

men bare som det er sagt jeg stortrives som sykepleier selv om jeg ikke har den lengste erfaringen enda! anbefales om en liker å jobbe med mennesker :)

Skrevet

Jeg var ferdig sykepleier i våres og har valgt å jobbe i hjemmesykepleien for å få mest mulig varierte oppgaver den første tiden!!! Trives veldig godt med det, om du skal få innblikk i sykepleie yrket er det en idèog ta vakter på et sykehus, men vær klar over at sykepleierne har andre oppgaver samt mer ansvar enn det du har som ufaglært!!!! Prøv å snakk med sykepleierne om jobben deres, og hør om utfordringene de opplever svarer til dine ønsker!!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...