Gå til innhold

Sykdom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå vært syk i 10 dager. Det startet med sår hals. Ble værre utover dagen og da kom også hoste, tett nese, tette ører, hodepine, slapphet. Dro til legen for å utelukke bakteriell infeksjon. Hadde ikke CRP og halsprøvene var fine. Men var jo luftveisinfeksjon. Er enda plaget med tette ører, små sår i halsen og hoste om natta. Nå de siste 2-3 dagen har jeg vært kvalm også. Har også vært dårlig i magen. Er det normalt å være kvalm og dårlig i magen ved forkjølelse/luftveisinfeksjon/influensa?! Har også oppdaget en liten kul under venstre arm! Den er liten kanskje mellom 3-5 mm. Kulen er ikke vond og av og til vanskelig å kjenne. Av og til føler jeg at dt kan være ømt men dt kan også være hode iog med at jeg leste at det er mer farlig om kulen var smertefri en med smerter. Var til min fastlege idag for å undersøke dette å det virket ikke som noe bekymring for henne! Eneste svare var at jeg skulle følge med. Blir jo litt paranoid av å lese alt på nette. For det har jeg jo selvfølgelig gjort. Fikk også svar på blodprøver som ble tatt for 1-2mnd siden og da hadde jeg lett forhøyet senkning(SR) på 30! Da ble jeg enda mer paranoid. Men hanglet lenge før forkjølelsen satte seg. Tok nye blodprøver idag som kommet neste uke. Men for min del med alt dett føles en uke sm 1år akkurat nå. Sitter her og er små nervøs å vet ikke helt hva jeg skal tenke, tro eller mene. Håper på litt forklaring hadde vært supert for å roe ned mine nærver for dem er i taket nå. Har ofte en tendens til å tenke dt værste. Føler også jeg har grunn til å tenke det værste med alt dette. Og på nettet står dt jo alltid om kreft osv..

Anonymkode: b1ad2...c60

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Det er aldri lurt å søke blindt på nett med alle symptomene sine. En enkel hodepine kan plutselig bli til at du har hjernekreft. Du gjør lurt å prøve å avstå fra slik atferd. Jeg vet det kan være vanskelig å slå seg til ro med det legen sier, spesielt hvis man opplever at de tar lett på det. Men greia er at all verdens bekymring uansett ikke gjør deg noe godt, det vil jo absolutt ikke gjøre deg bedre. Noen ganger begynner man også å føle på nye symptom, fordi man har lest om dem. Slik som at hvis jeg nå begynner å kjenne etter i ryggen, skikkelig kjenne etter, så har jeg jo faktisk litt vondt! Begynner å stresse, hvorfor har jeg vondt!? osv., og dette fører til muskelanspenthet, og enda mer vondt i ryggen! 

Du har vært hos legen i dag, og hun har gitt deg råd om å avvente, og følge med. Det er det beste rådet. Forstår at det kan være veldig vanskelig å holde tankene unna bekymringene, men prøv likevel. Få fokus på noe annet, distraher deg, ikke la deg selv bli oppslukt og fanget av artikkel på artikkel på artikkel om all verdens sykdommer. Se en film, les en bok, gjør noe hobby-relatert. Ring til en venninne og hør om hennes problemer. Noe som får fokuset over på noe annet. 

God bedring! :) 

Skrevet

Det er så utrolig vanskelig å tenke i den rettningen. Har vært så mye sykdom i familien. Begynner virkelig å spekulere om dt er noe slikt med meg og. vet at hode skal fokusere på noe helt annet men er så vanskelig å fokusere når tankene ikke vil over på noe annet. Ble jo enda værre da jeg fikk høre at jeg har lett forhøyet SR. SR kan være en måling på hva som helst. Å da blir alt mye værre:/ liker heller ikke ar dt har oppstått en kul under armen. Kan vær pga forkjølelsen/influensan/luftveisinfeksjonen jeg har hatt i 10 dager. Men dt kan vær så mye :( er vanskelig å gå ut ifra legekontorer uten å ha blitt noe klokere å idag ble det jo enda flere spørsmål:( 

tusen takk 😊

Skrevet

Her skal du få litt tough love. Jeg har nemlig før i tiden selv vært litt engstelig mtp sykdom og søkt rundt på nettet.

1. Jeg blir alltid kvalm når jeg har halsbetennelse

2. Hadde jeg funnet en liten kul under armen (det er jo lymfeknuter der og klart noen av de er litt hovne nå som kroppen din fighter en infeksjon - er jo bare et tegn på at systemet fungerer som det skal. Og de kan godt være litt hovne en stund etter infeksjonen har gitt seg) og trykket flere ganger på den for å sjekke om det fremdeles var ømt så hadde den blitt øm/forblitt øm..

3. SLUTT å google symptomer. Bare slutt! Det vil alltid være worst case scenario på nett og ikke minst mangel på kildekritikk.

4. Kreft er selvfølgelig noe vi alle er redde for å få. Alle kjenner noen som har det/har hatt det. Men legen din er godt utrustet for å fange opp typiske faresignaler. Virkelig. Hvis du har fortalt legen om symptomene dine, og bekymringene dine, så har du gjort din jobb. La legen gjøre sin. Allemnnleger er gode på nettopp dette.

5. Jeg hadde bihulebetennelse i 7 (!) uker nettopp.. Venninnen min ble forkjølet. Så gikk det over til lungebetennelse. Så bronkitt. Noen ganger er infeksjonene sterke eller blir etterfulgt av andre. Hvis du er stresset, sover dårlig, spiser dårlig pga du er sliten osv så er det lett å få nye infeksjoner..

6. Du skriver at det har vært mye sykdom i familien. Da er det jo lett å tenke det værste selv. Men hvis du trøster deg med logikk: hvor sannsynlig er det at du også har noe alvorlig?

Gå å legg deg.. HVIL. Spis sunt. Slapp av. Gå tur når kroppen er klar for det. Gled deg over fine ting du har her i livet. La kroppen rydde opp i det tempoet det gjør. Ikke gruble det ihjel... :)

God bedring :)

Skrevet

Jeg skal prøve så godt jeg kan å få tankene på noe helt annet:) det er vanskelig, men skal prøve. Blir litt "paranoid" med tanke på all sykdom i familien. Som sagt hjalp det fint lite å google. Så dt skal jeg ikke gjøre mer! Står jo mer om kreft enn noe annet når du søker på sykdommer. Ja dt er stor bekymring i live å få kreft. Å i det siste har mange kjente, kjære å nære fått diagnosen kreft å da blir jeg litt i overkant redd for meg selv iog med at noe er arvelig/ligger i genene. Men er vell fordi jeg er over normalt redd for dette. Alle er jo redd for å få kreft men jeg tenker mye på dt å er så redd for akkurat dette. Å irundt alt dette dukker den kulen opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...