Gå til innhold

Blir syk av mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tåler absolutt ikke grønnsaker og frukt. Kryssallergi om sommeren gjør at jeg må holde meg spesielt unna tørket frukt og nøtter store deler av året. Har prøvd nå som sommeren er over men blir kjempe dårlig av all mat som kommer direkte fra jorden. Jeg har prøvd tørkte og kokt men det hjelper ikke.
Krydder er også noe jeg må være forsiktig med. 
Så i det store og det hele lever jeg på melkeprodukter, hvete, spelt og kjøtt.. 

Flere som har det som meg og får det til å fungere?

Anonymkode: 9cc3f...2ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke reaksjoner er det du får?

Anonymkode: 4a953...35d

Skrevet

Kryssallergi har du bare om sommeren f.eks. hveteallergi i perioden det er gresspollenspredning, osv. 

Det du derimothøres ut til å kunne ha er muggallergi. Den er uhyre vanskelig å få påvist fordi testene er ikke gode nok, enda. 

All tørket frukt og en del nøtter kan inneholde små eller større mengder med muggsopper. Det samme kan krydder og skallet på epler, apelsiner osv gjøre. 

Ulempen med økologiske grønnsaker er at de inneholder mere og andre typer muggsopper enn den frukten og grønnsakene som er dyrket med sprøytemidler. Her må du bare prøve deg frem og være obs på problemstillinger. Juice kan være en utfordring. Fordi duvil kunne drikke dette en lang periode for så å reagere på den. Da har en frukt av noe mindre bra kvalitet havnet i juicepressen og du vil reagere. Det samme gjelder syltetøy og saft.  Du kan og være obs på e stoffer noen av dem vil dunkunne reagere på om min teori stemmer med det du opplever. 

Har du tatt problemet opp med lege?

Anonymkode: e3f60...f25

Skrevet

Magesmerter, krampe aktig følelse. Noen ganger går det til diare andre ganger bare masse smerter. Magen hovner opp og står som en ballong, så stor at jeg føler jeg ikke får trukket pusten.
Ut kommer det blod og slim. 
Kjenner smerter i hele kroppen når jeg har spist egg hvert fall. Noe som er det verste. Kjenner alle muskler og ledd verker, samt hodepine. Kjennes ut som om jeg får gift i kroppen, at kroppen sier ifra at den har noe i seg som ikke skal være der.

Skrevet

Jeg har gått mye til lege pga dette før. Vært innlagt og tatt div prøver. Men når det kommer til magetrøbbel opplever jeg at de ikke er flinke. Det meste har jeg testet selv. F.eks noen dager spiser jeg bare den typen frukt, grønnsak, osv. Eller hvert fall mer av de tingene jeg er usikker på. Og det var ikke bestandig jeg visste at egg fantes i så mye forskjellig. 
Reagerer på gress men ikke på hvete produkter, har ikke opplevd noe ubehag med det. Men nå er jeg usikker på om det i det hele tatt er kryssallergi, for alt av nøtter, frukt og grønnsaker som jeg passer meg for i sommer og vår halvåret reagerer jeg på nå høst og vinter også.. Hjelper heller ikke om det er frysevarer osv..
Juice kan jeg ikke drikke, i så fall er det kun appelsin. Kjempe syk av epler

Skrevet

Jeg er og veldig allergisk mot mye. Har fått påvist allergi mot hvete, egg og nøtter. Men er og allergisk mot mye annet jeg ikke er testet for. Som laktose, soya, løk, havre, hvitløk, en del krydder og noe frukt og grønnsaker. Det jeg tåler må jeg spise i begrensede mengder. Og sånn som ris, tåler det bare i begrensede mengder.

Av glutenfrie produkter så er det en del jeg ikke tåler og. Jeg har funnet ett brød jeg kan spise, ellers blir det mais eller hirse grøt. Så blir det rene produkter av kylling, kjøtt, fisk. Så litt ris og potet. Og litt frukt og grønnsaker i begrensede mengder.

Anonymkode: 0347a...c37

Skrevet

Kryssallergi har du bare om sommeren f.eks. hveteallergi i perioden det er gresspollenspredning, osv. 

Det du derimothøres ut til å kunne ha er muggallergi. Den er uhyre vanskelig å få påvist fordi testene er ikke gode nok, enda. 

All tørket frukt og en del nøtter kan inneholde små eller større mengder med muggsopper. Det samme kan krydder og skallet på epler, apelsiner osv gjøre. 

Ulempen med økologiske grønnsaker er at de inneholder mere og andre typer muggsopper enn den frukten og grønnsakene som er dyrket med sprøytemidler. Her må du bare prøve deg frem og være obs på problemstillinger. Juice kan være en utfordring. Fordi duvil kunne drikke dette en lang periode for så å reagere på den. Da har en frukt av noe mindre bra kvalitet havnet i juicepressen og du vil reagere. Det samme gjelder syltetøy og saft.  Du kan og være obs på e stoffer noen av dem vil dunkunne reagere på om min teori stemmer med det du opplever. 

Har du tatt problemet opp med lege?

Anonymkode: e3f60...f25

Hvis TS mot all formodning skulle ha muggallergi, er det ikke da rart at hun ikke reagerer på hvete og korn? Er det noe som blir angrepet av muggsopp her i landet, så er det nettopp korn. Mengden mykotoksiner i norskt korn har aldri vært høyere, og korn er den matvaren som har desidert høyest forekomst av dette.

Anonymkode: 5e33a...42c

Skrevet

Liten tanke ang frukt, har du vært sjekket for fruktoseintoleranse?

Datteren min var veldig plaget med magesmerter, hun fikk diagnosert melkeproteinallergi, men selv om hun levde melkefritt så ble hun ikke helt bra. Tilslutt så var det en klok lege som kom på det med fruktose, og hun ble testet for det (ble gjort over 2 timer, blåsetest på samme måte som når det sjekkes for laktoseintoleranse), og det ble full score. Fikk ei liste lang som et vondt år over matvarer som har høy andel av fruktose i seg... men jenta ble mye bedre :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...