Gå til innhold

Fjerne pårørende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en far som er død, og en mor jeg ikke har kontakt med.

Det er 7 år siden jeg sist hadde ordentlig kontakt med henne. Vi snakker litt fortsatt, men jeg stoler ikke på hun, og vi har ulike synspunkt på mange ting. 

Dillemaet mitt er at jeg ikke ønsker at hun skal bestemme noe, bli kontakt først eller arve meg hvis jeg dør. 

Jeg har en samboer gjennom mange år som er den som kjenner meg, elsker meg og stiller opp for meg. Det er han som vet hvordan jeg vil ah en evnt. begravelse, og det er han jeg vil ha på siden av sykesengen min hvis jeg blir alvorlig skadet. Han fortjener også å arve av meg, hvis det skulle komme dit. 

Hvordan gjør jeg han som hovedverge? Eller i det minste. Hvordan forhindrer jeg min mor til å bestemme ting og ta avgjørelser hvis dette skulle skje? 

 

Takk på forhånd!

Anonymkode: 7da85...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verge blir han ikke, men dersom du ikke vil gifte deg med han kan dere lage en samboerkontrakt. Sammen med advokat om dere vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verge blir han ikke, men dersom du ikke vil gifte deg med han kan dere lage en samboerkontrakt. Sammen med advokat om dere vil.

Takk for svar :) 

Vi vil gifte oss etterhvert, men akkurat nå passer det litt dårlig økonomisk. 

Når det gjelder samboerkontrakt, betyr det da at jeg kan skrive at det er han som har rett til å bestemme hvor jeg skal gravlegges, og hvordan de tingene fungerer? Og hva med sykehus? De vil vel fortsatt få opp min mor som nærmeste pårørende ved krisetilfeller? Jeg vil ha samboeren min ved siden av meg hvis jeg skal havne i en sånn situasjon. Ikke min mor. Kan jeg bestemme at hun ikke skal være der?

Anonymkode: 7da85...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en far som er død, og en mor jeg ikke har kontakt med.

Det er 7 år siden jeg sist hadde ordentlig kontakt med henne. Vi snakker litt fortsatt, men jeg stoler ikke på hun, og vi har ulike synspunkt på mange ting. 

Dillemaet mitt er at jeg ikke ønsker at hun skal bestemme noe, bli kontakt først eller arve meg hvis jeg dør. 

Jeg har en samboer gjennom mange år som er den som kjenner meg, elsker meg og stiller opp for meg. Det er han som vet hvordan jeg vil ah en evnt. begravelse, og det er han jeg vil ha på siden av sykesengen min hvis jeg blir alvorlig skadet. Han fortjener også å arve av meg, hvis det skulle komme dit. 

Hvordan gjør jeg han som hovedverge? Eller i det minste. Hvordan forhindrer jeg min mor til å bestemme ting og ta avgjørelser hvis dette skulle skje? 

 

Takk på forhånd!

Anonymkode: 7da85...b80

Husk også å skrive testamente. Samboerkontrakten gjelder i hovedsak i live.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Vi vil gifte oss etterhvert, men akkurat nå passer det litt dårlig økonomisk. 

Når det gjelder samboerkontrakt, betyr det da at jeg kan skrive at det er han som har rett til å bestemme hvor jeg skal gravlegges, og hvordan de tingene fungerer? Og hva med sykehus? De vil vel fortsatt få opp min mor som nærmeste pårørende ved krisetilfeller? Jeg vil ha samboeren min ved siden av meg hvis jeg skal havne i en sånn situasjon. Ikke min mor. Kan jeg bestemme at hun ikke skal være der?

Anonymkode: 7da85...b80

Det koster minimalt/ingen ting å gifte seg. Det er den frivillige festen i etterkant som koster. Dersom det er viktig å få formalitetene i orden, så vil jeg anbefale at dere gifter dere. 

Anonymkode: 45351...138

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kontakter en advokat. Får hjelp til å skrive et testament med vedlegg. Testamentet bestemmer hvem som skal arve deg. Vedlegget skriver du hvordan du ønsker begravelse og bo oppgjøret etterpå skal håndteres, du skriver også hvor du ønsker begraves, eller om du ønsker å bli kremert. 

Ved sykehusinnleggelse ber sykehuset om hvem som skal oppføres som pårørende. Dette kan du nå lage et dokument som samboeren din legger frem, dersom du blir sykehusinnlagt. Får du dokumentet signert av to vitner,  disse må være andre enn samboer eller noen som står samboer nær, så er det lite tvil om at dette vil bli tatt hensyn til. Du kan og be fastlegen din føre i journalen din at du ønsker samboer som pårørende. Det samme kan du gjøre i din egen kjernejournal. 

Testament og vedlegg kan du få lagt inn i Tingretten der du bor for oppbevaring. Når du så dør, vil Tingretten hente frem testamentet og se at dine foreldre ikke arver deg. Dette koster i underkant av en tusenlapp. Advokater oppbevarer og testamenter. 

Husk og på at verge er noe man får når man blir umyndigjort. Dette styres av Fylkesmennene. For å få verge må du være permanent ute av stand til å ivareta egne interesser. 

Anonymkode: d1195...625

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...