Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, fisk31 skrev:

Hvor gjør man det, får man testet for HIV og Aids hos fastlegen?
Skremmende! Denne mannen har nesten ødelagt livet mitt! Tør ihvertfall ikke ha sex med noen andre før tester er gjennomført...

Kan jo selvfølgelig hende at han ikke har vært rundbrenner, men bare vært med en som han sa (han påstår de ikke gikk hele veien også, men at de lå der i senga dert vet jeg..). Men hjelp, ja - testes må det..
Hvis det viser seg at jeg har en kjønnssykdom e.l., så forteller jeg foreldrene hans grunnen til at det ble slutt.

Så snart du har fått oppgjør for leiligheten inn på konto og alt det praktiske er avklart så burde du nå uasett sende en liten "takk for meg" hilsen til de. Ikke for å trykke eksen din ned i søla, det greier han fint selv, mer for å takke for gode stunder. 

Du kan vel bare si at forholdet var utfordrende til tider og at han dessverre satte punktum for det med å være utro. 
At du var glad for å bli kjent med de, og satte stor pris på varmen som de viste deg. 
At du ønsker de alt godt videre, og tar vare på gode minner fra dem. 

Men ikke gjør det til en dramatisk "Uhu! Hulk! Han var utro! Hva gjør jeg nå? Livet mitt er ødelagt! Drama, drama!" avsked. 
Enkelt, kortfattet og med verdighet. 
Det er en fin balansegang det der. 

(Fikk en gang et brev over facebook fra daten til en bekjent av meg, som jeg så vidt hadde møtt en gang eller to der hun tok farvell fordi han ville gå videre uten henne. Veldig dramatisk, mange store ord og tårer. Ikke helt gøy å lese, visste ikke hva jeg skulle si. Og tre dager etterpå så hadde mannen funnet ut at gresset ikke var grønnere på andre siden av gjerdet, og de sto i forhold på facebook! Det var liksom selve oppskriften på hvordan det ikke skulle gjøres.)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Juniper skrev:

Så snart du har fått oppgjør for leiligheten inn på konto og alt det praktiske er avklart så burde du nå uasett sende en liten "takk for meg" hilsen til de. Ikke for å trykke eksen din ned i søla, det greier han fint selv, mer for å takke for gode stunder. 

Du kan vel bare si at forholdet var utfordrende til tider og at han dessverre satte punktum for det med å være utro. 
At du var glad for å bli kjent med de, og satte stor pris på varmen som de viste deg. 
At du ønsker de alt godt videre, og tar vare på gode minner fra dem. 

Men ikke gjør det til en dramatisk "Uhu! Hulk! Han var utro! Hva gjør jeg nå? Livet mitt er ødelagt! Drama, drama!" avsked. 

(Fikk en gang et brev over facebook fra daten til en bekjent av meg, som jeg så vidt hadde møtt en gang eller to der hun tok farvell fordi han ville gå videre uten henne. Veldig dramatisk, mange store ord og tårer. Ikke helt gøy å lese, visste ikke hva jeg skulle si. Og tre dager etterpå så hadde mannen funnet ut at gresset ikke var grønnere på andre siden av gjerdet, og de sto i forhold på facebook! Det var liksom selve oppskriften på hvordan det ikke skulle gjøres.)

Takk, Juniper! Enig, det må være med verdighet!
Jeg har veldig lyst til å fortelle at han var utro, og mener det er på sin plass. Folk som han driver og lyver og bedrar andre, og lever uten at det får noen konsekvenser. Jeg mener at iblant bør de møte litt motstand, for på mange måter har han knust mitt liv.
MEN: Han ha truet med å ta livet sitt dersom foreldrene får vite noe. Kanskje terroriserer han meg eller noe. Bør jeg likevel gjøre dette?
(Og i en dårlig stund, blir jeg kanskje lei meg for at han aldri mer vil ha kontakt med meg, eller hater meg pga dette).

Nå sendte han akkurat en melding der han spør om vi kan dele restene av felleskontoen på 2, det er 2.000 kr til hver. SLEIPT. Jeg gikk ned i pris på boligen, og han har beholdt de store tingene, synes jeg bør få beholde de få tusen? Hva synes dere?

Skrevet

Har du trekt fra det han tok ut uten lov?

Du skulle aldri gitt etter så mye i forhandlingene, han blir aldri fornøyd! 

• Liker 2
Skrevet

I forhold til at han truer med å ta livet sitt hvis foreldrene får vite noe, så er jo det en ypperlig grunn til å fortelle dem. 

"XX har hatt vanskelig for å håndtere det, og trusselen om selvmord som han har kommet med med ujavne mellomrom har eskalert i det siste da han forsto at jeg ville gå. Jeg er bekymret for han. Psyken hans er jo som dere vet ikke helt stabil etter alt det partydopet han har tatt. Jeg håper dere holder et øye med han og passer på at han får adekvat legehjelp. Om legen er interessert, så har jeg selvsagt meldinger fra han som viser de store svingningene han åpenbart har gjennomgått nå i vinter, samt at han nevner i et par av dem ulike typer narkotika som han bruker regelmessig. Jeg er glad i mannen, men jeg kan ikke sitte og se på at han ødelegger seg selv lenger, og når han atpåtil er utro så ser jeg ingen annen løsning enn å gå." 

Dette er muligens å gå litt hardt ut. Jeg kan være litt vel direkte til tider, så du får kjenne litt på det. 

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, Juniper skrev:

Har du trekt fra det han tok ut uten lov?

Du skulle aldri gitt etter så mye i forhandlingene, han blir aldri fornøyd! 

ja, jeg har trekt fra det. Jeg vet, han prøver å presse den minste lille krone ut av meg! En utro person som har sviktet og bedratt - bør egentlig ønske sin forsmådde partner masse lykke til og ønske dem alt godt... også er han visst blakk allerede, skrev han, som vanlig (han setter inn på sparekonto og er derfor blakk fram til lønning, sa han.) Jeg sa at jeg syntes jeg kunne få disse, siden jeg hadde gitt en god boligpris. Han sa det var ok. Så han er blitt litt greiere, selv om han prøvde seg.

Husker jeg alltid stusset over at han alltid var så blakk. Han har en godt betalt heltidsjobb. Han er altså flink til å spare på sparekonto, men lurer på om disse dopgreiene (aner ikke hvor mye han bruker) har en finger med i spillet.

Han er gjerrig, men ikke overfor seg selv.. Til seg selv kan han gjerne bruke masse penger på fyll og dop - da er det jo noe som ikke stemmer..? og dama fortjener ikke en påspandert middag.?
Svarer på det andre etterpå :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Test deg for HIV og Aids! Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men han har vært i rusmiljøet... Bedre å teste seg enn og ikke gjøre det. Selv jeg har testet meg for det, bare for å ha testet meg! Sannsynligheten for at du har det, er jo sikkert liten, men test deg :) 

Anonymkode: 13d8f...df1

Enig i dette. Vil ikke krisemaksimere helt her, men min venninne testet seg også for hepatitt etter at det ble slutt mellom henne og eksen, da det kom frem at han hadde vært i rusmiljøet. Men fastlegen vil nok helt sikkert veilede deg fisk31, ikke sikkert han vil synes det er nødvendig i det hele tatt. Jeg har selv testet meg for HIV hos fastlegen, det var helt uproblematisk. Jeg måtte oppgi en grunn til hvorfor jeg ønsket testen, men dette var for mange år siden.

Anonymkode: 34e22...404

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, Juniper skrev:

I forhold til at han truer med å ta livet sitt hvis foreldrene får vite noe, så er jo det en ypperlig grunn til å fortelle dem. 

"XX har hatt vanskelig for å håndtere det, og trusselen om selvmord som han har kommet med med ujavne mellomrom har eskalert i det siste da han forsto at jeg ville gå. Jeg er bekymret for han. Psyken hans er jo som dere vet ikke helt stabil etter alt det partydopet han har tatt. Jeg håper dere holder et øye med han og passer på at han får adekvat legehjelp. Om legen er interessert, så har jeg selvsagt meldinger fra han som viser de store svingningene han åpenbart har gjennomgått nå i vinter, samt at han nevner i et par av dem ulike typer narkotika som han bruker regelmessig. Jeg er glad i mannen, men jeg kan ikke sitte og se på at han ødelegger seg selv lenger, og når han atpåtil er utro så ser jeg ingen annen løsning enn å gå." 

Dette er muligens å gå litt hardt ut. Jeg kan være litt vel direkte til tider, så du får kjenne litt på det. 

Åhåhåhåhåhååå! Du kjører hardt ut og nokså mot ytterkantene av det jeg vil anse som verdig :laugh:

Men ja, jeg er enig:

22 timer siden, Juniper skrev:

Jeg ville først og fremst ha fokusert på å takke dem for den tiden du har hatt med dem, dernest uttrykt bekymring for sønnen deres (selvmordstrusler og rus) uten å gjøre noe stort poeng av det siste. Det er en hyggelig ting å gjøre, og du sier du på en og samme tid klart fra at det ikke er ditt ansvar at det gikk som det gikk, og at du samtidig er ryddig nok til å "overlate ansvaret" for denne ustabile fyren til noen andre før du forsvinner.

Men jeg ville helt droppet å nevne utroskapen, legge ut for mange detaljer eller spekulasjoner om legehjelp. Da kan det fort bli litt nedrig, eller at bitterheten tyter ut. Jeg vil også tro at dersom foreldrene har et godt inntrykk av deg, er oppriktig bekymret for sønnen, så kommer de muligens til å ta kontakt med deg igjen, eller stille seg åpne for å lytte. Du kan jo f.eks. si at du "gjerne er villig til å svare på spørsmål, men ikke kan ta på deg ansvaret med å være der for ham lengre". En litt kryptisk melding som de kan ta slik de føler for selv, funker ofte bra ;)

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, a l'orange skrev:

Åhåhåhåhåhååå! Du kjører hardt ut og nokså mot ytterkantene av det jeg vil anse som verdig :laugh:

Men ja, jeg er enig:

Jeg ville først og fremst ha fokusert på å takke dem for den tiden du har hatt med dem, dernest uttrykt bekymring for sønnen deres (selvmordstrusler og rus) uten å gjøre noe stort poeng av det siste. Det er en hyggelig ting å gjøre, og du sier du på en og samme tid klart fra at det ikke er ditt ansvar at det gikk som det gikk, og at du samtidig er ryddig nok til å "overlate ansvaret" for denne ustabile fyren til noen andre før du forsvinner.

Men jeg ville helt droppet å nevne utroskapen, legge ut for mange detaljer eller spekulasjoner om legehjelp. Da kan det fort bli litt nedrig, eller at bitterheten tyter ut. Jeg vil også tro at dersom foreldrene har et godt inntrykk av deg, er oppriktig bekymret for sønnen, så kommer de muligens til å ta kontakt med deg igjen, eller stille seg åpne for å lytte. Du kan jo f.eks. si at du "gjerne er villig til å svare på spørsmål, men ikke kan ta på deg ansvaret med å være der for ham lengre". En litt kryptisk melding som de kan ta slik de føler for selv, funker ofte bra ;)

Du har sikkert helt rett her. 

Jeg kan bli litt vel grundig noen ganger. Sender derfor aldri ting på direkten, men kladder og gjemmer til dagen etter. Unntaket er jo KG der man trykker på "send" umiddelbart. 

Har du noen forslag til elegante og verdige formuleringer som drar buksene av mannen på en passende måte? 

Skrevet (endret)
23 minutter siden, a l'orange skrev:

Men ja, jeg er enig:

Enig i dette. Jeg vil gjerne at de skal spekulere i at det ligger noe alvorlig bak som utroskap eller rus, men uten å virke bitter. Hva synes dere om dette? Grunnen til at jeg egentlig VIL nevne utroskap, er at jeg synes det er så forferdelig hvordan slike som han (MED LØGN OG BEDRAG) slipper unna, ødelegger andre på veien (tenk hva jeg har tapt oppi alt dette, verdighet og greier, og nå må jeg teste meg for hiv!) Det er på tide at han får konsekvenser! Det går stadig opp mer og mer for meg HVOR ILLE han har behandlet meg, og jeg kan ikke fatte at jeg vurderte å bli!

Forslag til melding. (Husk jeg kjente dem ikke SÅ godt altså, gjennom 2,5 år, de bor et stykke unna, men hadde noen overnattingsturer der, og de er meget gjestfrie og hyggelige).

Hei. Ville bare si at det var hyggelig å møte dere, og tusen takk for gjestfriheten. Jeg var veldig glad i Han og ønsket ikke at det skulle bli slutt, men dette ble svært vanskelig. Jeg svarer gjerne på spørsmål om dere har noen... Ønsker dere all lykke til videre! Hilsen fra meg.

Den er vel ganske kryptisk? Og dette med Svært vanskelig vil få dem til å tenke, tror dere ikke? Regner med at de har oppdaget tidligere at han er psykisk ustabil... VIKTIG: Han har truet meg med å evt ta livet sitt dersom jeg går ti foreldrene hans. Kanskje jeg burde droppe å sende dem noe i det hele tatt?

Endret av fisk31
Skrevet
11 minutter siden, fisk31 skrev:

Enig i dette. Jeg vil gjerne at de skal spekulere i at det ligger noe alvorlig bak som utroskap eller rus, men uten å virke bitter. Hva synes dere om dette? Grunnen til at jeg egentlig VIL nevne utroskap, er at jeg synes det er så forferdelig hvordan slike som han (MED LØGN OG BEDRAG) slipper unna, ødelegger andre på veien (tenk hva jeg har tapt oppi alt dette, verdighet og greier, og nå må jeg teste meg for hiv!) Det er på tide at han får konsekvenser! Det går stadig opp mer og mer for meg HVOR ILLE han har behandlet meg, og jeg kan ikke fatte at jeg vurderte å bli!

Forslag til melding. (Husk jeg kjente dem ikke SÅ godt altså, gjennom 2,5 år, de bor et stykke unna, men hadde noen overnattingsturer der, og de er meget gjestfrie og hyggelige).

Hei. Ville bare si at det var hyggelig å møte dere, og tusen takk for gjestfriheten. Jeg var veldig glad i Han og ønsket ikke at det skulle bli slutt, men dette ble svært vanskelig. Jeg svarer gjerne på spørsmål om dere har noen... Ønsker dere all lykke til videre! Hilsen fra meg.

Den er vel ganske kryptisk? Og dette med Svært vanskelig vil få dem til å tenke, tror dere ikke? Regner med at de har oppdaget tidligere at han er psykisk ustabil... VIKTIG: Han har truet meg med å evt ta livet sitt dersom jeg går ti foreldrene hans. Kanskje jeg burde droppe å sende dem noe i det hele tatt?

Han truer med selvmord for å kontrollere deg. Om han er såpass ute og kjøre mentalt, så er det faktisk bedre at foreldrene får vite det. 

OK. Jeg prøver igjen. Elegant, elegant, elegant. Eller hva?

"Hei. Ville benytte anledingen til å si takk for bekjentskapen. Det var hyggelig å møte dere. Ting blir noen ganger ikke slik man har sett for seg, og hendelser har gjort at jeg ser meg nødt til å gå videre uten XX. 
Jeg er bekymret for han, for han har vært svært ustabil det siste året, og det har stadig blitt værre. Han har nå gjentatte ganger truet med selvmord. Jeg har ikke kompetanse på å vurdere hvor dypt det sitter, håper det bare er noe han sier, men følte meg nødt til å fortelle dere. Det er så mye som har skjedd, jeg tror ikke jeg skal gå inn på det da det kun vil være sårene for dere å høre slike historier om deres sønn. Jeg var svært glad i han, og ønsker han alt godt videre. 

Med beste ønsker for framtiden, 
Fisk"

OK. Helt uten å nevne narkotika og utroskap, som jeg hadde hatt veldig lyst til å si noe om. Men å fortelle folk at han truer med selvmord kan enten skaffe han den hjelpen han trenger, eller få han til å slutte å manipulere andre med slike trussler. 
Det er jo litt tåkesnakk, men uten eimen av kaninkoker, håper jeg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
fisk31 skrev (På 12.1.2016 den 12.11):

Hei. Ville bare si at det var hyggelig å møte dere, og tusen takk for gjestfriheten. Jeg var veldig glad i Han og ønsket ikke at det skulle bli slutt. Da jeg til slutt bestemte meg for å gå, skyldtes dette en hel del ulike ting, men en ting ønsker jeg å dele med dere slik at det skal bli lettere for meg å tenke klart. På slutten opplevde jeg at NN truet med å ta livet sitt dersom jeg forsvant ut av det. Det er en vond ting å høre. Det ville derfor vært fint for meg om jeg kan overlate ansvaret til dere, med å se litt til ham og hans psykiske helse. Jeg svarer gjerne på spørsmål om dere har noen... Ønsker dere all lykke til videre! Hilsen fra meg.

Det blå er mitt forslag, som spiller videre på fisk31 sitt, men utdyper litt mere :)

Endret av a l'orange
  • Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, fisk31 skrev:

VIKTIG: Han har truet meg med å evt ta livet sitt dersom jeg går ti foreldrene hans. Kanskje jeg burde droppe å sende dem noe i det hele tatt?

Nei. Man skal aldri forhandle med terrorister ;) Du skal gjøre det som passer deg best, ikke gi etter for truslene hans.

Du kan alltids sette hardt mot hardt: "Du truer meg. Dersom du virkelig tenker på eller ønsker å ta livet av deg, så skal jeg følge deg til legevakten og være der til du er blitt tatt godt i mot. Det er det beste jeg kan gi deg, jeg kan ikke hjelpe deg mer enn det. Dersom det ikke er godt nok for deg, får du bære ansvaret for egne handlinger selv. Du har ikke lov til å true meg."

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, a l'orange skrev:

Det blå er mitt forslag, som spiller videre på fisk31 sitt, men utdyper litt mere :)

Pent. 

Skrevet

Herregud, drit nå i å sende den meldingen! Det har ingenting for seg! Du kjenner de ikke, de bor langt borte og dere har hatt lite omgang, du og eksen var bare sammen i 2,5 år, og de kommer uansett til å tro på hans versjon. Og det er heilt greit, for du skal uansett ikke ha noe mer med han/de å gjøre. Ferdig med den saken. 

Se fremover nå, fisk. Ikke lag deg selv flere problemer/ting du må tenke på. Godta at du ikke kan ha kontroll over alt (for eksempel hvordan han fremlegger historien for sine foreldre). 

Fremover, ikke bakover. 

Anonymkode: 229fa...bd8

• Liker 6
Gjest cheshirecat
Skrevet (endret)

Det fremstår som veldig smålig å informere dem om både utroskap og rus. Viss du ærlig talt tar selvmordstruslene alvorlig må du såklart informere om det, men tror du egentlig vet at det er mer trussel mot deg enn sannhet..? Ville skrevet noe mer ullent i form av: "Hei XSvigers og YSvigers. Vil takke for sist og stort sett si takk for at dere har vært noen flotte svigerforeldre de årene jeg og Z var sammen. Jeg vil savne både Z og hans familie, men det var grundleggende uenigheter jeg ikke kunne leve med som var avgjørende til dette bruddet. Z er en flott gutt og jeg vet at dette ikke var enkelt for ham, jeg vet og håper at dere tar ekstra godt vare på ham i tiden som kommer. Takk for all varme, inkludering, samtaler og vennskap jeg fikk gjennom dere og hans familie. Jeg vil alltid tenke på dere med et stort smil. Lykke til inn i det nye året. Ønsker dere og Z alt vel. Stor klem, - Å." (Kopi sendes til kjæresteZ, så han kan se alt som er skrevet. Det er ingen hemmelighet at denne mailen ble sendt..)

Endret av cheshirecat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, drit nå i å sende den meldingen! Det har ingenting for seg! Du kjenner de ikke, de bor langt borte og dere har hatt lite omgang, du og eksen var bare sammen i 2,5 år, og de kommer uansett til å tro på hans versjon. Og det er heilt greit, for du skal uansett ikke ha noe mer med han/de å gjøre. Ferdig med den saken. 

Se fremover nå, fisk. Ikke lag deg selv flere problemer/ting du må tenke på. Godta at du ikke kan ha kontroll over alt (for eksempel hvordan han fremlegger historien for sine foreldre). 

Fremover, ikke bakover. 

Anonymkode: 229fa...bd8

Dette. Drit i ham og familien hans. Slutt å klekke ut tåpelige meldinger, og ikke la KG overtale deg til å sende slikt til helt normale mennesker som har en sønn som har hatt et fohold i et par år, og nå ikke har det lengre. Gå videre. Vær glad du er kvitt ham.

Anonymkode: c430b...88e

• Liker 4
Skrevet

Hvis jeg var "svigermor" i dette tilfellet, ville jeg funnet det veldig merkelig å motta en sånn melding. Dere var ikke gift, dere var ikke sammen spesielt lenge, du kjenner dem ikke særlig godt, og har ikke hatt noe særlig forhold til dem, så å sende en sånn melding vil få deg til å framstå i et rart lys. Hva skal en sånn melding være godt for, egentlig? Uansett hva sønnen deres har gjort og ikke gjort, kommer de sannsynligvis til å støtte han, uansett.

Skrevet
7 timer siden, a l'orange skrev:

Nei. Man skal aldri forhandle med terrorister ;) Du skal gjøre det som passer deg best, ikke gi etter for truslene hans.

Du kan alltids sette hardt mot hardt: "Du truer meg. Dersom du virkelig tenker på eller ønsker å ta livet av deg, så skal jeg følge deg til legevakten og være der til du er blitt tatt godt i mot. Det er det beste jeg kan gi deg, jeg kan ikke hjelpe deg mer enn det. Dersom det ikke er godt nok for deg, får du bære ansvaret for egne handlinger selv. Du har ikke lov til å true meg."

Hva h*n sa. 

Anonymkode: 061ab...c9c

Skrevet

Eg tenkjer at det ikkje har noko føre seg å sende den meldinga til foreldra hans. Som du sjølv seier, du kjenner dei ikkje så godt. Uansett kva dei skriv, så vil ikkje kjæresten din få nokre minuspoeng eller konsekvensar hos dei. Dei er hans foreldre! Det verkar som du prøvar å ta igjen på kjæresten din, med å fortelje dette? Det som fungera best ved å ta igjen for måten han har behandla deg, er nettopp det du har gjort allereie. Kjøpt deg ny leilighet og sagt takk og hade til den dritten. Lev livet ditt, drit i han, og drit i å send noko melding til foreldra hans :-) du kjem neppe til å møte dei igjen uansett, og det er nok dei også tenkjer når dei fekk høyre det vart slutt.. 

• Liker 1
Skrevet
Den 11.1.2016 at 13.22, fisk31 skrev:

Hvor gjør man det, får man testet for HIV og Aids hos fastlegen?
Skremmende! Denne mannen har nesten ødelagt livet mitt! Tør ihvertfall ikke ha sex med noen andre før tester er gjennomført...

Kan jo selvfølgelig hende at han ikke har vært rundbrenner, men bare vært med en som han sa (han påstår de ikke gikk hele veien også, men at de lå der i senga dert vet jeg..). Men hjelp, ja - testes må det..
Hvis det viser seg at jeg har en kjønnssykdom e.l., så forteller jeg foreldrene hans grunnen til at det ble slutt.

Du kan teste deg hos fastlegen ja, men bestill time hos gynekolog i tillegg for å teste deg for klamydia, gonore, herpes og andre kjønnssykdommer (tror du må ta blodprøve for herpes, og du må ta blodprøve for HIV og Aids).

Gjør dette når du har tid. Du vet aldri... 

Anonymkode: 13d8f...df1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...