Gå til innhold

Kjøre tog alene?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min datter på 9 skal snart på høstferie hos sin bestemor. Det enkleste hadde vært om hun kunne ta toget alene (4-5 timer), men jeg er veldig i tvil. Hun er ganske fornuftig og sier selv at det hadde vært helt greit. De gangene vi har reist langt med tog, har hun stort sett oppholdt seg i barnekupeen. Sett på film og fått nye venner. Hun har mobiltelefon så vi har anledning til å ha kontakt med henne underveis. Hun skal evt. av på endestasjon, så det er heller ingen fare at hun blir med for langt. Hun har tidligere tatt fly alene, men der får de vel mye tettere oppfølging? Kan noen gi meg noen synspunkter på dette?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok tog alene da jeg var på din datters alder, dog ikke så langt. Kan du ikke forhøre deg hos NSB om hvilke rutiner de har når det gjelder barn som reiser alene?

LilleSol

Skrevet

Hei!

Noen barn klarer fint å reise alene, mens andre absolutt ikke kan/burde gjøre det. NSB har ingen prosedyre når det gjelder barn som reiser alene. Konduktørene har ofte mye å gjøre, og å passe på at en unge ikke hoppper av på en stasjon underveis er vanskelig, da må han/hun oppholde seg i nærheten av barnet.

Selvsagt så kan man jo spørre konduktøren, men jeg tviler på at du får ett "ja". Spør deg heller rundt om det er noen av de andre reisende som skal dit barnet ditt skal, evnt reis med barnet selv.

Har opplevd mange skrekkeksempler, som å møte på en liten guttunge på 8 som skulle til mamma i Skien, og som tok toget til Ski, og jeg har drevet og lett etter små barn som har hoppet av før de skulle.

Og hva om noe skjer på turen? Hva om det plutselig blir noe feil på toget, og alle må over i busser/taxier??? Jeg synes man burde tenke over slike ting, selv om at det sannsynligvis IKKE skjer noe.

Jeg ville IKKE latt mitt barn på 9 reise alene.

(jeg er forøvrig konduktør i NSB)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...