Gå til innhold

Hva er tjukt?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Satt og så litt på Tjukkholmen, og det slo meg med en gang:

Synes de aller fleste ikke var noe tjukke jeg. Fikk jo se vekta deres, og kan for så vidt forstå de ville slanke seg. Men tjukke? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Satt og så litt på Tjukkholmen, og det slo meg med en gang:

Synes de aller fleste ikke var noe tjukke jeg. Fikk jo se vekta deres, og kan for så vidt forstå de ville slanke seg. Men tjukke? :klø:

Jeg trodde at det kom til å være mye større mennesker på tjukkholmen enn det det er. Så jeg ble nok litt overraska.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de var tykke. Var det ikke en av deltagerne som veide 170 kilo? Hvis du ikke er tykk med den vekten, hva skal man da kalle tykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg syns de var tykke. Var det ikke en av deltagerne som veide 170 kilo? Hvis du ikke er tykk med den vekten, hva skal man da kalle tykk?

Ja, en av de veide 170 kg. Men de andre veide mindre.

Så det er bare èn virkelig tjukk deltager der synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde at det kom til å være mye større mennesker på tjukkholmen enn det det er. Så jeg ble nok litt overraska.

:roll:

Jeg ble og overraska. forventet meg større mennesker enn dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett på programmet, men har sett på reklamen for det. Jeg synes heller ikke de var noe særlig tjukke. Men forstår jo at de ville slanke seg. Trodde det skulle være noen skikkelig feite med på programmet, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva dere mener med "ikke tjukk". Den tyngste deltakeren veide 174 kg da de startet, og hadde fått klar beskjed om at han kunne komme til å dø før han var 40 hvis han fortsatte i samme lei.

Den letteste deltakeren var vel rundt 95kg? Hvis man er jente, og kanskje rundt 165 høy, er 95 kg ganske kraftig overvekt, enten det ser slik ut eller ikke. Man har risiko for å utvikle diabetes, høyt blodtrykk og hjerteproblemer, for ikke å snakke om den belastningen de ekstra kiloene gir på muskel og skjelett.

Jeg synes opplegget rundt deltakerne virker ganske fornuftig; de skal lære seg til en annen livsstil, men blir ikke fratatt ansvaret for egen utvikling. De må bl.a lære å lage mat etter de nye retningslinjene, og føre dagbok over fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltakerne hadde jo problemer med å gå jo!Når man vagger istedenfor å gå vanlig vil jeg si man er tjukk. Når man har pusteproblemer pga vekten er man tjukk, og når man veier over 100 kilo og er under 1.60 er man tjukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker kanskje ikke så tjukt for de som har sett amerikanske tilstander i programmene der de overvektige kanskje veier 300 kilo. Men du er tjukk når du veier så mye at helsen din står i fare på grunn av overvekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og trodde de skulle være tjukkere, men det er fordi som Possum sier, at jeg har sett så mye tjukkere Nord-Amerikanere.

Men klart, det er jo tjukke og farlig overvektige folk på tjukkholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg definerer de som tjukke alle sammen. Alle jentene som er med veier f.eks. pluss minus 100 kg, og såvidt jeg kunne se var det ingen av de som var veeeldig høye. Da er man tjukk etter min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt forstår jeg at de ville slanke seg, ut ifra vekt. Men som en lege sa en gang: man skal ikke tenke på kroppen som bare vekt og BMI; man skal se på helheten. I mine øyne, så var de fleste til nøds runde, men ikke tjukke.

Jeg kjenner noen (kvinne) som var 97 kg, og hun gikk til lege etter så utrolig mange sa hun måtte slanke seg pga helsa. Men legene ristet på hodet, og testene visste hun var helt normal... Slanket seg gjorde hun likevel, enda jeg synes hun så kjempefin ut. :-) :-(

Så jeg tror at folk har blitt litt for slankehysteriske jeg. Jeg er for all del bekymret over at så mange unge blir tyngre og tyngre, og all usunn mat og godterispising og lite fysisk aktivitet gjør med samfunnet og folk flest; men vil ikke at alle skal veie 60 +/- eller at alle må ha fullmedlemskap på treningsstudio. Og de som ikke veier det eller gjør det er unormale og tjukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

5-10 kg ekstra er vel ikke akkurat helseskadelig, men når man begynner å få en BMI på 30 og oppover, representerer faktisk vekten en reell helserisiko. Da er det ikke snakk om bare å være "litt rund" lenger!

Ellers er jeg enig med deg i at ikke alle på liv og død må være like, at vi ikke må skjære alle over samme kam.

Helse er fortsatt viktigere enn utseende, selv om mange som slanker seg kanskje tenker mest på det sistnevnte. Tynne personer kan jo være ekstremt usunne, men allikevel se flotte ut, mens en overvektig person kan være sprek og sunn som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

HALLO??? er ikke disse tjukke?? hva i all verden er feil med dere? runde? de er jo smellfeite!! er du 5-10 kg overvektig er man rund.

ikke rart det blir fler og fler overvektige når man sier at disse "bare er litt gode og runde"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Etheral sa, den letteste deltakeren veide 95 kg og er per min (og de fleste andres, trodde jeg) definisjon overvektig. Jeg skjønner ikke helt hvor store mennesker på være for å kvalifisere til tjukke om dere ikke synes at flertallet på tjukkholmen var det. Mange av dem så helt normale ut ja, og jeg hadde nok ikke bekymret meg spesielt for helsa til de slankeste der om de var min nærmeste familie, men tjukke, det var de. Ikke at det nødvendigvis er noe galt eller stygt med det, men det går likevel ikke an mener jeg å kalle disse folkene normalvektige eller litt lubne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å støte noen her, men jeg tror at dere som definerer deltagerne på tjukkholmen som normale eller til nød litt runde selv sliter med vekta.

Og de av oss som er synes de var tjukke, er slanke mennesker. Det er lett for at man sammenligner med seg selv, og betegner det som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...