Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg er ei ung dame på 23 år som trenger å prate om noe og høre hva dere tenker er riktig / galt. 

Jeg er ei oppegående, normal jente, men hadde fram til 19 års alderen behov for støttekontakt pga tidligere problemer hjemme og på skolen. Når jeg var 17 år hadde jeg en kvinnelig støttekontakt med utenlandsk bakgrunn i 1 år, hun var 23 eller 24 år den gangen. Jeg har også utenlandsk bakgrunn og vi oppførte oss som to venninner og skrev ''love you'' tekstmeldinger til hverandre og pratet om alt mulig sammen. 

Det var en lang periode hvor vi dro og svømte 2-3 ganger i måneden og jeg var veldig nærhetssøkende og klemte mye og generelt var en del inntil henne. Hun likte dette og strøk meg over håret osv Og en dag i badstua ute av det blå så masserte hun brystet mitt og jeg likte det og ville at hun skulle gjøre mer av det og deretter slikket jeg henne på brystvortene og hun smilte. 

Så har jeg tenkt på det denne siste tiden og skjønt at det fra hennes side er overgrep i den forstand at det er misbruk av tillit i og med at hun var støttekontakt. Jeg føler ikke dette som et overgrep. Men det jeg lurer på er om jeg bør si ifra til koordinatoren som er sjefen deres eller andre for å hindre at det skjer med andre ? 

Slik jeg kjenner henne er hun ikke typen til å gjøre det med andre, men man vet aldri da man ikke kjenner personen 100 %.

Jeg vet hun jobbet i barnehage og var støttekontakt for en annen person og hadde lyst å bli tannlege. Hva hun jobber med idag vet jeg ikke. Hun har en sønn på ca 1 år nå og gift (ifølge facebook). Jeg vil helst ikke gå videre med dette, men lurer på om jeg har plikt eller bør gjøre det ?  Eventuelt hva skal jeg gjøre og til hvem ?

Dette er 6 år siden nå.

 

 

Anonymkode: 1284f...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du burde si noe. For det første er det som du sier 6 år siden og dermed vanskelig å bevise da det blir ditt ord mot hennes. For det andre var du over den lovlige alderen til å ha sex. Jeg skjønner jo at hun hadde et ansvar og dermed ikke burde gjøre noe slikt. litt vanskelig å uttale seg når man ikke kjenner dere personlig, men det virker sånn ut av teksten din at begge to var interessert i den andre og hadde litt lyst å utforske eller hva det nå måtte være. og som du beskriver så var dere etter hvert gode venninner. Det at du heller ikke så på det som misbruk og at hun mest sannsynligvis ikke har gjort lignende med andre, så syns jeg det er best å holde det for seg selv. Tenk at dette kan skape store problemer for henne og i verste fall ødelegge familien. Du var nok ikke helt uskyldig i den sammenhengen, og kanskje du ga ut noen feile signaler. Uansett, legg det bak deg og ikke tenk noe mer på det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du burde si noe. For det første er det som du sier 6 år siden og dermed vanskelig å bevise da det blir ditt ord mot hennes. For det andre var du over den lovlige alderen til å ha sex. Jeg skjønner jo at hun hadde et ansvar og dermed ikke burde gjøre noe slikt. litt vanskelig å uttale seg når man ikke kjenner dere personlig, men det virker sånn ut av teksten din at begge to var interessert i den andre og hadde litt lyst å utforske eller hva det nå måtte være. og som du beskriver så var dere etter hvert gode venninner. Det at du heller ikke så på det som misbruk og at hun mest sannsynligvis ikke har gjort lignende med andre, så syns jeg det er best å holde det for seg selv. Tenk at dette kan skape store problemer for henne og i verste fall ødelegge familien. Du var nok ikke helt uskyldig i den sammenhengen, og kanskje du ga ut noen feile signaler. Uansett, legg det bak deg og ikke tenk noe mer på det :)

Når du er støttekontakt SKAL du oppføre deg ansvarlig. Det har ingenting å si om hvorvidt jenta har sendt ut "feil" signaler eller ikke. Når du jobber med mennesker, er det en grense som du ikke har LOV til å overskride. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! 

Jeg er ei ung dame på 23 år som trenger å prate om noe og høre hva dere tenker er riktig / galt. 

Jeg er ei oppegående, normal jente, men hadde fram til 19 års alderen behov for støttekontakt pga tidligere problemer hjemme og på skolen. Når jeg var 17 år hadde jeg en kvinnelig støttekontakt med utenlandsk bakgrunn i 1 år, hun var 23 eller 24 år den gangen. Jeg har også utenlandsk bakgrunn og vi oppførte oss som to venninner og skrev ''love you'' tekstmeldinger til hverandre og pratet om alt mulig sammen. 

Det var en lang periode hvor vi dro og svømte 2-3 ganger i måneden og jeg var veldig nærhetssøkende og klemte mye og generelt var en del inntil henne. Hun likte dette og strøk meg over håret osv Og en dag i badstua ute av det blå så masserte hun brystet mitt og jeg likte det og ville at hun skulle gjøre mer av det og deretter slikket jeg henne på brystvortene og hun smilte. 

Så har jeg tenkt på det denne siste tiden og skjønt at det fra hennes side er overgrep i den forstand at det er misbruk av tillit i og med at hun var støttekontakt. Jeg føler ikke dette som et overgrep. Men det jeg lurer på er om jeg bør si ifra til koordinatoren som er sjefen deres eller andre for å hindre at det skjer med andre ? 

Slik jeg kjenner henne er hun ikke typen til å gjøre det med andre, men man vet aldri da man ikke kjenner personen 100 %.

Jeg vet hun jobbet i barnehage og var støttekontakt for en annen person og hadde lyst å bli tannlege. Hva hun jobber med idag vet jeg ikke. Hun har en sønn på ca 1 år nå og gift (ifølge facebook). Jeg vil helst ikke gå videre med dette, men lurer på om jeg har plikt eller bør gjøre det ?  Eventuelt hva skal jeg gjøre og til hvem ?

Dette er 6 år siden nå.

 

 

Anonymkode: 1284f...08b

Dette er ikke greit. Du kan jo, iom at dette er forbudt, kanskje forhøre deg med en advokat? Jeg er litt usikker på om hvor man kan henvende seg, men jeg vet ikke om det er noe jeg kanskje ville vurdert å snakke med lege eller psykolog om? Er litt usikker på hvor man skal starte, men du burde kanskje forhørt deg litt mer rundt på nettet? Kanskje du også kan høre med politiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med stedet der hun jobbet/jobber og tatt en samtale. Det er utvilsomt å krysse grensen i hennes posisjon.

Anonymkode: f30eb...d38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i tillegg kanskje forhørt meg med kommunen der du bor, i første omgang? Bare til forslag.

 

Nå er det 6 år siden, og dessverre er det slik i den sære rettsstaten Norge at overgrepssaker blir ansett som "foreldet" om man venter for lenge. Så ville ikke latt det vente på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. 

Jeg vil bare gjøre det klart at jeg vil ikke prate med noen for MIN del. Jeg bare lurer på om jeg er pliktig til det eller bør gjøre for eventuelt å hindre at det skjer med andre eventuelt ? 

Siden hun jobbet også i barnehage og var støttekontakt for en annen den gang. Jeg vet ikke hva hun gjør idag. 

Slik jeg kjenner henne er hun ikke pedofil eller noe slikt, og det har gått 6 år.  Det var med tanke på dette jeg spurte. Ikke for at jeg vil gå til sak mot henne. 

Anonymkode: 1284f...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er det greit at jeg bare glemmer det og legger det bak meg ?

TS

Anonymkode: 1284f...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke føler at du ble utsatt for et overgrep, så er vel alt såre vel. Da er det ikke noe behov for å rippe opp gammel gruff. La heller rettsystem og det der få beholde kapasiteten sin til folk som faktisk trenger dem. Skal du omskape et menneske fra skattebetaler til trygdet, bare fordi dere krafset litt forbi en etisk grense som ingen av dere, iflg. dine utsagn, hadde noe i mot å krysse? Nei, la dem heller bruke krefter på "lommemannen" og andre predatorer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Jeg vil bare gjøre det klart at jeg vil ikke prate med noen for MIN del. Jeg bare lurer på om jeg er pliktig til det eller bør gjøre for eventuelt å hindre at det skjer med andre eventuelt ? 

Siden hun jobbet også i barnehage og var støttekontakt for en annen den gang. Jeg vet ikke hva hun gjør idag. 

Slik jeg kjenner henne er hun ikke pedofil eller noe slikt, og det har gått 6 år.  Det var med tanke på dette jeg spurte. Ikke for at jeg vil gå til sak mot henne. 

Anonymkode: 1284f...08b

Pedofil er hun nok ikke(da det beskriver tiltrekning til pre-pubertale barn), men det er uansett en straffbar handling. Valget er jo ditt, men det er nok en riktig innstilling å melde videre. Da gjør du det som er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det og gå videre i livet ditt. Eller du får ta det opp med den som hadde arbeidsgiveransvaret for henne, barnevernet i kommunen du bodde i?  Strafferettslig, om det i det hele tatt går inn under noen paragraf, så er det foreldet. 

Anonymkode: a48da...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er det greit at jeg bare glemmer det og legger det bak meg ?

TS

Anonymkode: 1284f...08b

Og å gå videre med livet ditt, har du selvfølgelig all rett til, men melde ifra er ihvertfall det beste, likevel. Hvis du er 23 år, ca, kan du sikkert spørre om råd hos Klara Klok. Du kan sikkert også spørre Lommelegen.no. Kan hende de har mer kompetanse til å svare på ting du lurer på. Men mitt eneste råd er å si ifra, som du alt har vurdert, eller å anmelde forholdet. Og å melde videre er nok ikke dumt, uansett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du også ringe Alarmtelefonen for barn og unge, dersom du mistenker at hun kan begå nye overgrep. Voksne kan også ringe inn, dersom de er bekymret for at barn eller ungdommer utsettes for vold eller overgrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke føler at du ble utsatt for et overgrep, så er vel alt såre vel. Da er det ikke noe behov for å rippe opp gammel gruff. La heller rettsystem og det der få beholde kapasiteten sin til folk som faktisk trenger dem. Skal du omskape et menneske fra skattebetaler til trygdet, bare fordi dere krafset litt forbi en etisk grense som ingen av dere, iflg. dine utsagn, hadde noe i mot å krysse? Nei, la dem heller bruke krefter på "lommemannen" og andre predatorer.

jeg er enig med deg. Grunnen til at jeg oppretta denne tråden var fordi jeg følte kanskje jeg burde si ifra slik at det ikke skjer med andre. Men det er jo ikke noe som tilsier at det skjer med andre, selv om det skjedde med oss to/meg. Jeg har ikke lyst til å gå videre med dette, men trodde kanskje jeg burde. 

TS

Anonymkode: 1284f...08b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er støttekontakt SKAL du oppføre deg ansvarlig. Det har ingenting å si om hvorvidt jenta har sendt ut "feil" signaler eller ikke. Når du jobber med mennesker, er det en grense som du ikke har LOV til å overskride. 

Hvilken paragraf mener du er brutt? Jeg tviler på at dette ville kvalifisert som "misbruke sin stilling for å skaffe seg seksuell omgang". Ei heller misbruk av tillitsforhold, det krever at stillingen eller forholdet blir misbrukt i det øymed å tilegne seg seksuell omgang, det er det ingen indikasjon for at har skjedd i TS sitt tilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken paragraf mener du er brutt? Jeg tviler på at dette ville kvalifisert som "misbruke sin stilling for å skaffe seg seksuell omgang". Ei heller misbruk av tillitsforhold, det krever at stillingen eller forholdet blir misbrukt i det øymed å tilegne seg seksuell omgang, det er det ingen indikasjon for at har skjedd i TS sitt tilfelle.

Dette sier jo seg selv! Når du jobber kommunalt, eller jobber med mennesker, er det visse ting du ikke har lov til å gjøre. Du har ikke lov til å bryte taushetsplikten, og en støttekontakt jobber som regel kommunalt. Man trenger ikke vise til noen paragraf, det er jo bare å spørre folk som jobber med mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken paragraf mener du er brutt? Jeg tviler på at dette ville kvalifisert som "misbruke sin stilling for å skaffe seg seksuell omgang". Ei heller misbruk av tillitsforhold, det krever at stillingen eller forholdet blir misbrukt i det øymed å tilegne seg seksuell omgang, det er det ingen indikasjon for at har skjedd i TS sitt tilfelle.

Jo, dette kvalifiserer både til missbruk av stilling for å skaffe seg seksuell omgang, og til missbruk av tillitsforhold. En støttekontakt er ansatt for å hjelpe en person, og har på ingen måte lov til å ha seksuell omgang med denne personen, selv om personen selv gir uttrykk for å ønske dette. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det et skjevt maktforhold mellom støttekontakt og klient, derfor kan det være vanskelig for klienten å avvise støttekontakten i en slik situasjon. Nå ønsket ikke ts å avvise sin støttekontakt, men det kunne ikke støttekontakten vite på forhånd. Dermed var dette en veldig ugrei situasjon, selv om det heldigvis ikke ser ut til å ha påvirket ts negativt. Relasjonen mellom støttekontakt og klient kan ofte bli mer preget av vennskap enn andre relasjoner det er relevant å sammenligne med (f.eks. lærer/elev, trener/utøver), derfor er det ekstra viktig at støttekontakten er bevisst på sin rolle! 

 

Til Ts:

Du spør om du er pliktig til å melde fra noe sted. Det er du ikke, med mindre du faktisk vet at hun forgriper seg mot noen andre. Da har man plikt til å melde.

Så er spørsmålet hva som er moralsk riktig å gjøre. Så vidt jeg forstår tok ikke du skade av det som skjedde, men det betyr ikke at en annen person som blir satt i en tilsvarende situasjon ikke vil ta skade av det. Tenk deg at dette var noe du egentlig ikke ville, men at du ikke turde å si nei. For en person som er avhengig av støttekontakten sin er ikke det en helt usannsynlig reaksjon på situasjonen du beskriver. Moralsk sett tenker jeg derfor at det er riktig å gjøre ett eller annet hvis du tror det er en mulighet for at hun kan komme til å gjøre dette med andre personer hun har et tilsvarende tillitsforhold til. Det å snakke med hennes arbeidsgiver kan forebygge fremtidige problemer for andre. 

 

Anonymkode: a9e4e...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...