glaciera Skrevet 29. september 2004 #1 Skrevet 29. september 2004 Til tråden om karrierejag: Simple Living er en slags filosofi, en levemåte (ikke et livssyn), som går ut på å gjøre noen aktive valg i livet sitt og fjerne alt "tøyset" som er i veien. Det handler om å gå gjennom hverdagen sin og tenke grundig gjennom hva man virkelig synes er viktig, hva man ønsker å prioritere - og så gjøre nettopp noen prioriteringer. Ved å skjære vekk alle forpliktelser, aktiviteter, krav og idealer som man ikke egentlig selv aktivt har valgt, vil man få tid og ro til å være mer tilstede i det som man faktisk ønsker. For de fleste vil jo simple living innebære å jobbe noe mindre eller å skifte jobb til noe mer inspirerende - og dermed kanskje gå ned i inntekt. derfor handler det også om å omgi seg med færre ting, mindre stæsj, og gjøre livet enklere også ved å dempe sine egne materielle krav - bevisste eller ubevisste. Jeg synes det er en tiltalende tilnærming til livet. Senest idag hadde jeg en sterk opplevelse av at "når man eier flere enn syv ting, eier tingene i virkeligheten deg".
tulipanen Skrevet 30. september 2004 #2 Skrevet 30. september 2004 Takk! Flott med denne tråden som egen. Jeg har liksom tenkt alt dette, men har liksom ikke hatt noen ord på det. Selv jobber jeg med mitt siste prosjekt i "KARRIERELIVET MITT". Jeg begynner å bli ganske sikker på at jeg nå skal starte en ny utdanning. Det gir meg ikke bare en jobb der jeg føler jeg kan gi mer av meg selv, men disse årene med mer skole vil også gi meg mer tid til å prioritere familien vår. Finne på ting sammen, istedet for å sende barna i barnehagen hver eneste dag fra 8-16. Være mer spontan, ta en fridag fra barnehagen og gå en tur i skog og mark for eks. Kanskje dra på en langweekend og leie en hytte. Ri på hester, og kose oss med spill og kos om kveldene. Uten TV. Dette er min drøm. Jeg ønsker å jobbe redusert, så jeg faktisk kan gjøre mer hobbier. Sykepleieyrket tror jeg vil gi meg den muligheten. Da kan jeg jobbe kveld/natt i turnus så jeg får mer fri med samme kroner i lomma. Samtidig som jobben kan gi meg noe mer tilbake enn hva min jobb i dag gjør. Jeg vil ikke fortsette dette livet. Men jeg MÅ frem til 28.februar. Men det skal jeg klare. Kan vi ikke fortsette denne tråden litt da?
tulipanen Skrevet 30. september 2004 #3 Skrevet 30. september 2004 Og ikke minst. Slutte å hige etter mer materielt.
Gjest Hillary.. Skrevet 30. september 2004 #4 Skrevet 30. september 2004 Jeg tar en Naomi Klein her: http://www.simpleliving.com/Index.asp På denne nettsiden kan du lese mer om Simple Living. - Du må fortsatt ha internett, da.... ;-) Hvis du ikke har brukt opp de syv tingene dine, så er det en del bøker du kan kjøpe der. Hvis du har råd når du jobber mindre, så annonsere de for reiser til avslappende steder som Belize. Du kan motta en gratis gave på siden, men obs! da har fort mer enn syv ting. Simple living er forøvig et blad. Og et konsept i vår økonomiske kultur. :klem2:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå