Gå til innhold

Oppskrift på cous-cous-salat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger en oppskrift på cous-cous-salat, er det noen der ute som kan hjelpe?

Skrevet

Couscous-salat (4 pers.)

500 g couscous

5 dl vann

1 ss olje

½ ts salt

½ - 1 slangeagurk

1 rød løk

3-4 tomater

3 vårløk

6 ss olivenolje

2-3 ss vineddik/sitronsaft

1-2 fedd hvitløk

1 ts sukker

½ ts salt

1/5 ts pepper

2 ss mynte

2 ss persille

Kok opp vann, olje og salt. Tilsett coucous og la svelle under lokke i 5 minutter. Rør rundt slik at de blir luftige. Skjær agurk og tomat i biter, finhakk løk og vårløk. Bland olje, eddik, presset hvitløk, sukker, salt, pepper, finhakket mynte og finhakket persille til en dressing. Bland couscous, grønnsaker og dressing og la trekke 1 time før servering.

Couscous-salat med fetaost (4 pers.)

400 g couscous

salt/pepper

3 tomater

1 stor rød løk

2 hvitløksfedd

150 g fetaost

½ bunt mynte

3 ss hvitvinseddik

½ ts malt koriander

6 ss olivenolje

1 ss hakkede pistasjnøtter

2 ss usaltede peanøtter

Hell 4 dl kokende vann over couscousen og la trekke 5 minutter. Rør med en gaffel. Del tomatene i fire, fjern frøene, og del i terninger. Skjær løken i tynne båter, Fingakk hvitløk, Skjær fetaost i små terninger. Hakk myntebladene. Rør sammen eddik, korianderm salt og pepper, pisk inn oljen. Tilsett tomater, hvitløk og løk og bland med couscous. Bland inn fetaost, mynte, pistasjnøtter og peanøtter. Pynt med mynteblader. La trekke litt før servering.

Skrevet

Hva kan man servere til disse? Eller spises de alene med brød?

Hørtes godt ut.....

Skrevet

Spis gjerne alene, jeg synes det er spesielt godt med grillmat. Det passer egentlig til det meste, prøv f.eks. koteletter, grillet kylling, stekt fisk osv osv.

Skrevet

Cous cous er kjempegodt og lettvindt, samt deilig forandring innimellom. Jeg bruker en sånn kjapp variant, damper og tilsetter chili, hvitløk og eventuelle urter og grønnsaker. Brukes som tilbehør til all mulig middag i stedet for ris, pasta eller poteter.

Skrevet

Jepp, det at det er raskt er god nok grunn alene til å bruke det. Hvis jeg f.eks. skal varme opp en gryterettrest e.l. så lager jeg svært ofte couscous ene og alene fordi det tar 5 minutter, mens ris tar minst 12, og jeg er sulten NÅ. :ler:

Skrevet

Mmm... Tenker jeg prøver den med fetaost - takk, Arkana! Jeg tror jeg lager et godt brød med soltørkede tomater i og serverer som kveldsrett. Er det helt på jordet å ha tzatziki til? :roll:

Skrevet

Da sier vi det!

Noen som vil komme og spise i morgen?

:wink:

Skrevet

*rekker opp hånden*

Couscoussalat er veldig godt. :sikle:

Skrevet

Hadde couscous-salat til lunch i dag jeg. Deilig avveksling :D

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...