Gjest LoisLane Skrevet 29. september 2004 #1 Skrevet 29. september 2004 Trenger en oppskrift på cous-cous-salat, er det noen der ute som kan hjelpe?
Arkana Skrevet 29. september 2004 #2 Skrevet 29. september 2004 Couscous-salat (4 pers.) 500 g couscous 5 dl vann 1 ss olje ½ ts salt ½ - 1 slangeagurk 1 rød løk 3-4 tomater 3 vårløk 6 ss olivenolje 2-3 ss vineddik/sitronsaft 1-2 fedd hvitløk 1 ts sukker ½ ts salt 1/5 ts pepper 2 ss mynte 2 ss persille Kok opp vann, olje og salt. Tilsett coucous og la svelle under lokke i 5 minutter. Rør rundt slik at de blir luftige. Skjær agurk og tomat i biter, finhakk løk og vårløk. Bland olje, eddik, presset hvitløk, sukker, salt, pepper, finhakket mynte og finhakket persille til en dressing. Bland couscous, grønnsaker og dressing og la trekke 1 time før servering. Couscous-salat med fetaost (4 pers.) 400 g couscous salt/pepper 3 tomater 1 stor rød løk 2 hvitløksfedd 150 g fetaost ½ bunt mynte 3 ss hvitvinseddik ½ ts malt koriander 6 ss olivenolje 1 ss hakkede pistasjnøtter 2 ss usaltede peanøtter Hell 4 dl kokende vann over couscousen og la trekke 5 minutter. Rør med en gaffel. Del tomatene i fire, fjern frøene, og del i terninger. Skjær løken i tynne båter, Fingakk hvitløk, Skjær fetaost i små terninger. Hakk myntebladene. Rør sammen eddik, korianderm salt og pepper, pisk inn oljen. Tilsett tomater, hvitløk og løk og bland med couscous. Bland inn fetaost, mynte, pistasjnøtter og peanøtter. Pynt med mynteblader. La trekke litt før servering.
Annevenn Skrevet 29. september 2004 #3 Skrevet 29. september 2004 Hva kan man servere til disse? Eller spises de alene med brød? Hørtes godt ut.....
Arkana Skrevet 29. september 2004 #4 Skrevet 29. september 2004 Spis gjerne alene, jeg synes det er spesielt godt med grillmat. Det passer egentlig til det meste, prøv f.eks. koteletter, grillet kylling, stekt fisk osv osv.
Gjest Paff Skrevet 29. september 2004 #5 Skrevet 29. september 2004 Cous cous er kjempegodt og lettvindt, samt deilig forandring innimellom. Jeg bruker en sånn kjapp variant, damper og tilsetter chili, hvitløk og eventuelle urter og grønnsaker. Brukes som tilbehør til all mulig middag i stedet for ris, pasta eller poteter.
Arkana Skrevet 29. september 2004 #6 Skrevet 29. september 2004 Jepp, det at det er raskt er god nok grunn alene til å bruke det. Hvis jeg f.eks. skal varme opp en gryterettrest e.l. så lager jeg svært ofte couscous ene og alene fordi det tar 5 minutter, mens ris tar minst 12, og jeg er sulten NÅ.
Gjest LoisLane Skrevet 29. september 2004 #7 Skrevet 29. september 2004 Mmm... Tenker jeg prøver den med fetaost - takk, Arkana! Jeg tror jeg lager et godt brød med soltørkede tomater i og serverer som kveldsrett. Er det helt på jordet å ha tzatziki til?
Gjest LoisLane Skrevet 30. september 2004 #9 Skrevet 30. september 2004 Da sier vi det! Noen som vil komme og spise i morgen?
Arkana Skrevet 30. september 2004 #10 Skrevet 30. september 2004 *rekker opp hånden* Couscoussalat er veldig godt.
Fakse Skrevet 30. september 2004 #11 Skrevet 30. september 2004 Hadde couscous-salat til lunch i dag jeg. Deilig avveksling :D
JustJ Skrevet 11. oktober 2008 #12 Skrevet 11. oktober 2008 Her er en herlig oppskrift på couscous-salat, med melon, pære og cherrytomater. Smaker herlig sammen med syrlig sitron yougurtdipp og spicy kjøttboller! Oppskriften fant jeg i denne bloggen: http://matmedmonkis.blogspot.com/2008/10/c...-kjttkaker.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå