Gå til innhold

Erfaringer med kobberspiral?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå prøvd 3 forskjellige p-pille merker og har fått nok. Jeg blir deprimert og føler meg bare helt fæl. Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen og det får jeg høre fra mine nære og kjære også. Så har jeg nå hørt om kobberspiral og er veldig klar for å prøve dette. Men jeg vil gjerne få høre om dere har noen erfaringer? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest The damned
Skrevet

Jeg har det,og er stort sett fornøyd. Mensen er mye mer kraftig og jeg har litt mer smerter. Ellers merker jeg ikke så mye.

Jeg har ikke født forresten,og jeg synes ikke det var spesielt vondt å få satt den inn. Det var mer ubehagelig og ekkelt egentlig. Blødde i noen dager etterpå,men det gikk seg til ganske fort.

Det er ganske individuelt,og noen har nok mer negative erfaringer. Jeg var også møkklei av p-piller,og ble annerledes ved å bruke dem. Nå synes jeg at jeg har mer kontroll på humøret,og går ikke rundt og er sint og sur uten grunn.

Skrevet

Har ingen egen erfaring men søstra mi ble kraftig deprimert av p-piller. Kobberspiral har jo ikke hormoner så hun har hatt det i flere år nå og det går fint :) Hun blør litt kraftigere enn før under mensen. Jeg blør så kraftig at jeg ikke kan ha kobberspiral men tåler heldigvis p-piller.

Anonymkode: 8baa3...6b3

Skrevet

Tusentakk for svar! :) Gruer meg også til det å måtte reise til gynekolog da jeg aldri har vært hos en før. Fikk dere satt den inn hos fastlege eller ble dere henvist videre? :) Gikk det bra eller var en ubehagelig opplevelse?... :overrasket:

Skrevet

Fikk kobberspiral noen etter fødsel, og det tok vel ca. et halvt års tid før jeg følte at ting stabiliserte seg. I starten var det mye mer smerter og kraftigere blødning, men nå føler jeg det er rimelig likt sånn det var før spiralen.

Jeg fikk satt inn min hos gynekolog, da fastlegen min ikke var komfortabel med å sette den inn (jeg er litt overvektig, og da kan det være vanskeligere å sjekke at den blir satt inn som den skal, og en gynekolog har ultralydaparat som kan brukes til å sjekke at den er på plass). Var veldig nervøs, siden jeg ikke hadde vært hos gynekolog før, men det gikk helt fint! Jeg syntes det var kleint, men prøvde å trøste meg med at han nok hadde sett mye rart før og at jeg sannsynligvis ikke kom til å skille meg ut :fnise: 

Anonymkode: 175ec...617

Skrevet

Tusentakk for svar! :) Gruer meg også til det å måtte reise til gynekolog da jeg aldri har vært hos en før. Fikk dere satt den inn hos fastlege eller ble dere henvist videre? :) Gikk det bra eller var en ubehagelig opplevelse?... :overrasket:

Trur ikke fastlegen setter inn kobberspiral. Jeg fikk den når jeg var jomfru og min livmorhals trakk seg sammen når gynekologen prøvde å få den opp i livmoren, så på meg gjordes det i narkose tilslutt. Det var definitivt verdt det da jeg ikke kunne bruke preventivmiddel med hormoner i seg. Mensen ble noe kraftigere bare.

Skrevet

Jeg ELSKER kobbespiralen min! Blør litt mer, har hatt mellomblødninger noen ganger og mensen gjør litt mer vondt (men ikke hver gang, noen ganger er det helt smertefritt), men det er alt.

Anbefaler deg å sette den inn hos en som har mye erfaring, helst en gynekolog. Hos meg var det først en ung, uerfaren lege som prøvde å sette den inn og hun holdt på lenge før hun bare ga opp. Utrolig ubehagelig! Så ble jeg sendt til en erfaren gynekolog og det tok bare noen sekunder og kjente bare et lite stikk, ikke verre enn en blodprøve.

Anonymkode: 29ca0...4a5

Skrevet

Du har ikke vurdert hormonspiral? Den kødder ikke med hele systemet slik som p-pillene gjør :)
En venninne av meg tåler absolutt ikke p-piller med for henne fungerer hormonspiral helt topp! Jeg skal få satt inn selv etter hvert. 

Skrevet

Jeg har hatt kobberspiral i et halvt års tid nå, og kunne ikke vært mer fornøyd! Jeg blir helt bananas av hormonprevansjon (Prøvd ymse p-piller, plaster og p-ring uten hell), så kobberspiral er det eneste alternativet jeg har om jeg skal gå på prevansjon. 

Jeg angret som en hund i starten, for jeg hadde veldig kraftige menskramper de første tre syklusene, men nå har det gått seg til, og jeg syns ikke jeg blør særlig mer eller har noe særlig mer smerter enn før jeg satt den inn. (Og jeg blødde ganske lite fra før). Så dersom du velger å gå for det, gi det litt tid!

Jeg er forøvrig enig med de som ber deg gå til en god gynekolog for å sette den inn. Jeg hadde en ubehagelig opplevelse ved første forsøk, var hos gynekologen på legekontoret mitt, hun gav mye feilinformasjon, og klarte ikke sette den inn. Så jeg gikk til privat gynekolog, der var det absolutt ingen problemer. 

Skrevet

Tusentakk for gode svar! Får nå henvisning til gynekolog etter å ha ringt til fastlege og ser frem til å få en prevensjon som forhåpentligvis ikke lager noe styr! :) 

Gjest The damned
Skrevet

Jeg ble henvist videre,og det var jo litt ubehagelig. Men gynekologen gjorde det til en bra opplevelse selv om det ikke er så gøy å ligge med underlivet opp i ansiktet på en fremmed person :)

Skrevet

Jeg er fornøyd. Fikk min satt inn hos fastlegen. Skal aldri ha noe annet prevensjonsmiddel 

Skrevet

Hatt kobberspiral to ganger, skikkelig plagsomt. Føste gang fikk jeg så kraftige blødninger at spiralen kom ut med en menstruasjonsblødning. Andre gang hadde jeg så kraftige blødninger at jeg fikk jernmangel og den måtte ut. Mye menssmerter fikk jeg også. Fastlegen som satte på plass begge genger.

Anonymkode: d869b...e3b

Skrevet

Jeg mener ikke å skremme deg, men når jeg fikk kobberspiral hos gynekolog var det nok det vondeste jeg har opplevd. Jeg svimte til og med av i ett minutt. Menstruasjon min gikk fra å vare i ca 4-5 dager til å vare i 10-11 dager. Og når jeg ikke blødde hadde jeg brun utfolde HELE tiden! Gjorde vondt mye av tiden også. Hadde den i nesten et halvt år før jeg ikke gadd mer. 

Nå bruker jeg ikke noen ting, bare kondomer. Er som deg og har prøvd nesten alle p-piller som er, pluss p-sprøyte, men blir bare deppa av alt. Er så lei av prevensjonnsdritt at jeg nesten vurderer å sterilisere meg. 

Anonymkode: a85ee...666

Skrevet

Jeg har hatt kobberspiral i flere år, og kan ikke tenke meg å bruke noe annet :) 

Er veldig fornøyd med at et ikke er noe å huske på, og at mensen og syklusen kommer som vanlig. Har verken økte blødninger eller smerter, alt er egentlig helt som normalt. Ubehagelig å sette den inn, men langt fra det vondeste jeg har opplevd.

Anonymkode: 06de9...aac

Skrevet

Jeg var, som deg, drittlei av å være deprimert, ustabil og ikke føle meg som meg selv. Hadde byttet p-piller opptil flere ganger, var lei av alt, gikk opp i vekt og hadde mye kviser. Så da valgte jeg å få satt inn kobberspiral, og jeg er sååå glad for det valget. Det er det beste jeg har gjort for meg selv. Nå er jeg lykkelig nesten hele tiden, den beste huden jeg har hatt i mitt liv, har kontroll over sinnet mitt, og har faktisk bedre sex. Jeg mener at p-pillene gjorde meg litt følelsesløs nedentil, jeg ble ihvertfall aldri særlig kåt og våt, men det er et tilbakelagt kapittel etter at jeg fikk kobberspiralen. Det er samme mann jeg har hatt sex med, både med p-piller og kobberspriralen, så har ikke noe med partneren å gjøre ihvertfall :) Men, eneste er at det gjorde så forferdelig vondt å få satt den inn. Jeg har alltid slitt med sterke menstruasjonssmerter, så jeg var forbredt på at det skulle gjøre vondt, og hadde tatt ibux i forkant som jeg ble anbefalt. Men det var VONDT, og ingen smertestillende lindret det. Det var vondt i ihvertfall et døgn. Blødde bare en liten dråpe i bindet den første halvtimen, ellers ikkenoe mer. 

Og nå har jeg så kraftig menstruasjon at jeg blør igjennom de grønne tampongene hvis jeg ikke bytter hver/annenhver time de tre første dagene. Og jeg har så vondt at jeg får paralgin forte og voltaren for smertene, og tilogmed de er ikke helt optimale. De starter tre, fire dager før mensen også, og det er en plage. Men på den positive siden, så skal man i teorien kunne bli gravid rett etter at man tar den ut da :)

Har tenkt mye på om jeg burde bytte til hormonspiral, da det ikke gir smerter eller særlig blødninger, men ei venninne av meg har fått økt hårvekst og kviser av hormonspiral, så da tror jeg at jeg skal sverge til kobberspiralen min og heller ta smertestillende. Legen min sa at smertene blir bedre etter at man har fått barn :) Så får trøste meg med at det ikke vil være like vondt bestandig.

Håper det blir like bra for deg, som det har vært og er for meg :D 

Anonymkode: 9b2fd...ce8

Skrevet

Jeg var, som deg, drittlei av å være deprimert, ustabil og ikke føle meg som meg selv. Hadde byttet p-piller opptil flere ganger, var lei av alt, gikk opp i vekt og hadde mye kviser. Så da valgte jeg å få satt inn kobberspiral, og jeg er sååå glad for det valget. Det er det beste jeg har gjort for meg selv. Nå er jeg lykkelig nesten hele tiden, den beste huden jeg har hatt i mitt liv, har kontroll over sinnet mitt, og har faktisk bedre sex. Jeg mener at p-pillene gjorde meg litt følelsesløs nedentil, jeg ble ihvertfall aldri særlig kåt og våt, men det er et tilbakelagt kapittel etter at jeg fikk kobberspiralen. Det er samme mann jeg har hatt sex med, både med p-piller og kobberspriralen, så har ikke noe med partneren å gjøre ihvertfall :) Men, eneste er at det gjorde så forferdelig vondt å få satt den inn. Jeg har alltid slitt med sterke menstruasjonssmerter, så jeg var forbredt på at det skulle gjøre vondt, og hadde tatt ibux i forkant som jeg ble anbefalt. Men det var VONDT, og ingen smertestillende lindret det. Det var vondt i ihvertfall et døgn. Blødde bare en liten dråpe i bindet den første halvtimen, ellers ikkenoe mer. 

Og nå har jeg så kraftig menstruasjon at jeg blør igjennom de grønne tampongene hvis jeg ikke bytter hver/annenhver time de tre første dagene. Og jeg har så vondt at jeg får paralgin forte og voltaren for smertene, og tilogmed de er ikke helt optimale. De starter tre, fire dager før mensen også, og det er en plage. Men på den positive siden, så skal man i teorien kunne bli gravid rett etter at man tar den ut da :)

Har tenkt mye på om jeg burde bytte til hormonspiral, da det ikke gir smerter eller særlig blødninger, men ei venninne av meg har fått økt hårvekst og kviser av hormonspiral, så da tror jeg at jeg skal sverge til kobberspiralen min og heller ta smertestillende. Legen min sa at smertene blir bedre etter at man har fått barn :) Så får trøste meg med at det ikke vil være like vondt bestandig.

Håper det blir like bra for deg, som det har vært og er for meg :D 

Vil bare legge til at det er slettes ikke alle som har sånne smerter og blødninger som meg. Vi vil alle respondere på det forskjellig. Forhåpentligvis er du veldig heldig og ikke merker noe :) Uansett så er jeg superglad i kobberspiralen min!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg gikk fra minipille til kobberspiral etter anbefaling fra min mor. Veldig fornøyd så langt. Satt den inn sent i august i år, og sluttet på minipilla samme dag. Var noe (veldig) ubehagelig/vondt å sette den inn, men da skal det legges til at jeg heller ikke har født før. Så jeg har nok litt trang livmorhals. Men absolutt ikke uutholdelig. Først et lite stikk, så ganske kraftige mensensmerter for min del. Ble litt svimmel, dumme meg som ikke hadde spist, og tatt paracet og ibux på tom mage... Ikke en god kombo. Alt i alt er jeg super fornøyd. Mensensmertene er ca. som før, men jeg blør litt lengre enn jeg pleide. Håper dette stabiliseres litt mer etterhvert som kroppen kommer seg i balanse etter hormonene fra minipillen. Og den blir vant til fremmedlegemet i livmoren! 

Ps. Humøret og psyken = 100% bedre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...