Gå til innhold

4 åringer som fortsatt bruker bleier (!)

Fremhevede innlegg

Skrevet

En kollega av meg har tvillinger på snart 4 år, gutt og jente.

De bruker fortsatt bleier, og foreldrene viser ingen interesse for å ta bryet med å få de til å slutte.

Jeg og den ene forelderen er assistenter i samme barnehage.

Er dette en form for omsorgssvikt?  Ungene er ellers oppegående og helt normale.

Anonymkode: dd5b4...26b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns dette er omsorgsvikt, men dette er noe som dessverre blir mer og mer normalt fordi foreldre i dag ikke gidder å ta seg skikkelig av barna sine. Jeg så på svensk tv for noen uker siden, hvor de diskuterte dette fordi de har samme problem i Sverige. På 60-tallet sluttet flesteparten av svenske barn med bleie innen de var 1,5 år mens i dag er slutter ikke de fleste med bleie før de er 4-5 år.

• Liker 2
Skrevet

På hvilken måte mener dere barna blir utsatt for omsorgssvikt? Hva er det barna lider under? Selv drev vi aktivt med bleieavvenning ved toårsalder på begge våre, og det gikk greit, men vi bodde i utlandet der det var vanlig, og jeg hadde inntrykk av at holdningen i Norge var motsatt, at det ikke var noe man burde trene på før barna utrykte klart ønske om det selv, og de fysisk var "klare", dvs overklare. Hvorfor er det feil å drive bleieavvenning for tidlig, og feil å drive det for sent? Hvis det at de bruker bleier er et symptom på at de ikke blir "sett", fulgt opp, lært opp til selvstendighet på noen områder (kler de på seg selv, spiser de, kan de rydde, tegne, pusse nesen, vaske hender, hvordan er fin- og grovmotorikken?)

At de bruker bleier i seg selv er ikke omsorgssvikt. Men hva sier dere i barnehagen da, bistår ikke dere til bleieavvenning i den alderen, og motsetter foreldrene seg det? Hva begrunner de i så fall det med?

Anonymkode: 75d34...230

• Liker 10
Skrevet

På 60-taller brukte barna stoffbleier som ble svært ubehagelig å gå med når de ble våte. I dag har bleiene god oppsugningsevne og er ellers komfortable (elastiske bukser). Man kan ikke sammenligne med hvordan det var for så lenge siden. 

• Liker 11
Skrevet

Hva er galt med å la de bruke bleie til de selv ønsker å slutte?

• Liker 4
Skrevet

...og før hadde kanskje foreldrene mer tid til å følge opp selv, all den tid veldig mange mødre var hjemme. I dag er det svært varierende hvor mye barnehagene deltar i bleieavvenning, vet om flere som har fått beskjed om å bruke feriene til å gjøre det selv, fordi bhg ikke har kapasitet til å følge opp med å gå ofte på do, passe på å spørre jevnlig, pluss de ekstra klesskiftene det blir ved uhell. 

Ser for meg at ved tvillinger er det særs krevende å sette i gang med et slikt prosjekt, og at barnas egen motivasjon i ekstra stor grad MÅ være på plass for å kunne ha realistiske mål. Hvis de ikke ønsker det selv, er det jo nærmest umulig. 
Tenker at dette først og fremst går ut over foreldrene som er stuck med bleiebarn. Når barna vil det "nok" selv, klarer de jo å gi uttrykk for det og bidra såpass selv at det går fint. 

Anonymkode: 9d74d...a18

• Liker 7
Skrevet

Synes ikke det er omsorgssvikt på noen måte, men jeg undrer meg hvorfor i alle dager de ikke vil at barna skal slutte. Jeg er iallefall evig glad for at min 4åring har sluttet med bleier for lenge siden, det er ikke noe stas å sifte bleier lengre når de blir store synes jeg :fnise:

Jeg tenker at barna ikke lider av at de enda bruker bleier. Bleiene idag er så behagelige å bruke at det ikke er noe galt i at barn tar det litt i eget tempo. Barna må derimot være avvent bleie når de begynner på skolen, det er helt sikkert. Det er jo heller ikke alle barnehager som er like samarbeidsvillige når det gjelder bleieavvenning og da kan det være vanskelig siden man må vente til ferien. Og alt må jo være mer krevende med to barn.

Konklusjonen min er at dette egentlig går mer ut over foreldrene selv enn barna.

• Liker 1
Skrevet

Vi hjelper til i barnehagen med de som ønsker.

men har inntrykk av at disse foreldrene helst vil ha minst mulig bry med barna sine.

Skrevet

Vi hjelper til i barnehagen med de som ønsker.

men har inntrykk av at disse foreldrene helst vil ha minst mulig bry med barna sine.

Hvis du har inntrykk av at disse foreldrene ikke bryr seg om barna sine, er det en annen sak du burde se nærmere på. Men siden du skriver at barna ellers er oppegående og helt normale, vet jeg ikke helt. Er de bare slitne siden de har tvillinger eller bryr de seg ikke?

At de enda bruker bleier kan jeg ikke forstå skal være omsorgssvikt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

"Du har inntrykk av" - det er jo ikke det samme som å vite. Tvillinger kan være utfordrende, bare det kan være en grunn. Foreldrene har kanskje prøvd en stund, men har bestemt seg for å ta pause av ulike årsaker? De prøver hjemme, men ikke i barnehagen for øyeblikket? De har fokus på andre ting som er krevende, og lar derfor bleieavvenningen ligge i bakgrunnen for en stund? Det kan være mange årsaker.

Hvis barna ellers er helt normale, er bra i tøyet og så videre, synes jeg det er ganske merkelig å tenke omsorgssvikt her.

Min jente sluttet ikke med bleie før rundt 4 år, hun var helt normal ellers og det var ikke mangel på prøving som gjorde at hun ikke sluttet før. Men jeg gadd liksom ikke å informere omgangskretsen hvor mye vi prøvde eller ikke.

Endret av Harlekin
  • Liker 5
Skrevet

På 60-taller brukte barna stoffbleier som ble svært ubehagelig å gå med når de ble våte. I dag har bleiene god oppsugningsevne og er ellers komfortable (elastiske bukser). Man kan ikke sammenligne med hvordan det var for så lenge siden. 

Ja, i dag er bleiene fulle av kjemikalier, og det i seg selv er en grunn til å slutte så tidlig som mulig. 

Anonymkode: d7837...bd7

• Liker 4
Skrevet

Ja, i dag er bleiene fulle av kjemikalier, og det i seg selv er en grunn til å slutte så tidlig som mulig. 

Anonymkode: d7837...bd7

Hvilke kjemikalier tenker du på?

Anonymkode: cdaeb...417

• Liker 1
Skrevet

Omsorgssvikt er ikke et ord som burde dukke opp i det hele tatt her.

Sånn generelt: er ikke tvillinger av og til litt sent ute med "sånne ting"? De har av og til eget språk og er så tette at de blåser i normalen men finner støtte i hverandre?

Det er ikke ment som en påstand, men som et tankespill. ( basert på et tvillingpar jeg kjente en gang...)

• Liker 2
Skrevet

Det at et barn ikke har sluttet med bleier i 4 årsalderen trenger ikke nødvendigvis å bety omsorgssvikt. 

Det kan være at barnet er sensitivt og ikke tar det så fint når det skjer "uhell". Det kan være at barnet har vært midt i en skillsmisse mellom foreldre og det derfor blir litt satt tilbake. Det kan være en infeksjon av noe slag som gjør at barnet tisser veldig fort på seg eller det kan rett og slett være at barnet fremdeles er såpass "distre" at det ikke får med seg at det må tisse.. Alt i alt kan det være mange grunner. 

Min søster har de siste 1,5 årene forsøkt å få nevøen min til å slutte med bleie, og hun klarte det nesten en periode, men så falt han tilbake igjen. Han tisser i bleie, men bæsjer i do. (ofte tisser han også på do, men han er så distre og blir veldig trist når han har uhell så derfor går han i bleie  i bhg)

Anonymkode: 08623...d1f

• Liker 1
Skrevet

Min yngste sønn var veldig sen med bleieslutt. Han var langt over 4år. Jeg prøvde å motivere gang på gang, til slutt ga jeg opp. Men en morgen ville han ikke ha på bleie når han skulle i barnehagen. Etter det var han tørr, etter 2 uker var han tørr på natt også. Det gikk et par uker før han hadde første uhellet. Så her var det tydelig at han sa i fra da han var klar.

I ettertid vet jeg hvorfor han var så sen i forhold til sine søsken, som 9 åring fikk han diagnosen psykisk utviklingshemmet. Jeg reagerte på at han var sen i alt fra han var født, men ble ikke hørt noen plass før han som sagt var 9 år. Så jeg hadde faktisk vært litt bekymret når barna passerer 4 år før de slutter med bleie.  

Anonymkode: 11102...f05

• Liker 2
Skrevet

Tja, jeg ville ikke kalt det omsorgssvikt, men latskap er det nå absolutt. Når man er fire år så burde man være mer enn klar nok til å slutte.

Min var 3 år og 5 mnd da han sluttet. Jeg var superstressa for at han ikke hadde sluttet enda, men pappaen sa vi måtte ikke mase og stresse. Vi motiverte masse i mange måneder og når interessen var stor nok valgte vi å slutte med bleia. Det ble gjort på en dag uten mer uhell. Sluttet på natt også samtidig. Han har gått uten bleie siden. Så han var virkelig klar for å slutte, men hadde dårlig språkforråd/språkforståelse så det er ikke sikkert han skjønte hva å slutte med bleia var før det skjedde. Derfor tok det mange måneder med mye snakk og motivering:)

Ellers har jeg en bror som sluttet ekstremt sent med bleie, og slet deretter med tissing i seng og andre uhell opp mot tenåringsalder. Han har i dag diagnosen lettere psykisk utviklingshemming. 

Anonymkode: 71374...1b2

Skrevet

Vil kalle dette omsorgssvikt.  Foreldre som ikke gidder å bry seg om barna. De burde ha slutta med bleie forlengst.

Anonymkode: 40a96...626

Skrevet

Å herregud, jeg har vært borti det samme selv, og når jeg så det, en gang jeg skulle passe han da hadde han gjort på seg og dermed tok jeg det opp med mor fordi jeg hadde ei datter som var et år eldre, men hun ble bleiefri i starten av 3 års alder. Hehe, og jeg fortalte henne også at min datter hadde reagert på det og sa til meg: Mamma, hvorfor går ..... med bleier nå? Han er fire år jo? Ja, nei vet ikke sa jeg men har snakket med mammaen om det. Da sa ho: Fint,for det er så rart å leke med en som har bleier på seg, han er jo 4 år jo! Alt det her sa jeg til hans mamma og da ble det slutt på prbl.

Skrevet

Herregud, man leser mye rart her på KG.... Sønnen min sluttet med bleie da han var 3 år og 8 mnd gammel. Iflg. hovedinnlegget her var altså det på grensen til omsorgssvikt. Noen få måneder til med bleie, og du kunne regnet oss som barnemishandlere?

Han sluttet når han var moden for det. Jeg tok det når jeg følte han var gammel nok til å snakke om saken og vi ble enige om at "Nå, nå slutter vi med den bleia" og så forklarte jeg nøye at det heretter skulle skje på do. Og det funket strålende. Siden han var såpass stor, hadde han aldri et eneste uhell hverken natt eller dag etter bleieslutt og gikk rett til å bli renslig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke påstått at det er barnemishandling å la barn gå med bleie til de er 4.

men disse barna det gjelder tror jeg fint ville klart det - hvis foreldrene GADD å følge de opp! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...