Gå til innhold

Hvordan kan jeg slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann tidlig i tjueårene og er så selvfokusert på mitt utseende. Det er ikke slik at andre oppfatter meg slik, men når jeg ser meg selv i speilet hver gang - så finner jeg feil.

Jeg blir ikke fornøyd med den jeg er, og dette går ut over selvbildet mitt sosiale relasjoner da jeg fort finner på å sammenligne meg selv med andre. 

Jeg trenger hjelp til å snu dette!

Anonymkode: a66cc...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjestvest

Jeg syns folk skal slutte å nesten i annen hver tråd foreslå terapeut,
Det er ikke uvanlig i tiden vi lever i, med all presset vi har på oss å være fokusert på utseende. Det du bør gjøre er snu fokuset på din personlighet. Dine evner og kvaliteter. Din helhet utgjør alt dette: Ikke kun utseende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studer deg selv. Finn fem ting du liker. Skriv dem opp på en post it, og heng dem på speilet. Sørg for at du ser på de tingene du liker hver gang du er ute og plukker etter feil, og sørg for at hvis du tenker på at du har en rar nese, så kan du slenge på "men jeg har jo egentlig ganske fine øyne også". Pluss på lista etterhvert. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, bytte ut alle negative tankene med positive tanker ?

Anonymkode: a66cc...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk skal slutte å nesten i annen hver tråd foreslå terapeut,
Det er ikke uvanlig i tiden vi lever i, med all presset vi har på oss å være fokusert på utseende. Det du bør gjøre er snu fokuset på din personlighet. Dine evner og kvaliteter. Din helhet utgjør alt dette: Ikke kun utseende. 

Problemet er at noen som ikke har bedre mestringsteknikker enn å spørre kvinneguiden neppe vil være i stand til å løse sine egne problemer. Da er det bedre å la en noen seriøse ta seg av det enn å synse rundt om hva man bør gjøre. Å gjøre TS usikker på personligheten sin i tillegg til utseende virker som en særdeles dårlig strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestvest

Problemet er at noen som ikke har bedre mestringsteknikker enn å spørre kvinneguiden neppe vil være i stand til å løse sine egne problemer. Da er det bedre å la en noen seriøse ta seg av det enn å synse rundt om hva man bør gjøre. Å gjøre TS usikker på personligheten sin i tillegg til utseende virker som en særdeles dårlig strategi.

Jeg synes du skal ha litt mer tiltro til både TS, og KG`s brukere. Både når det gjelder hva TS kan klare, og hva brukere kan gi av råd og veiledning for å bidra med hjelp. Å kritisere og anta at en ikke kan klare mestringsteknikker fremfor å komme med konstruktivt råd er ikke den rette veien å gå

Vi kan ikke være et samfunn hvor alle skal gå til behandler for hver minste ting, hvor vi deler ut diagnoser i hytt og pine. Det vil tære på person, personlighet. 

Det sagt - Var jeg TS ville jeg blitt usikker på andre ting i tillegg til utseende av ditt innlegg. Ta dette i betraktning neste gang du skriver et innlegg. 

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ha litt mer tiltro til både TS, og KG`s brukere. Både når det gjelder hva TS kan klare, og hva brukere kan gi av råd og veiledning for å bidra med hjelp. Å kritisere og anta at en ikke kan klare mestringsteknikker fremfor å komme med konstruktivt råd er ikke den rette veien å gå

Vi kan ikke være et samfunn hvor alle skal gå til behandler for hver minste ting, hvor vi deler ut diagnoser i hytt og pine. Det vil tære på person, personlighet. 

Det sagt - Var jeg TS ville jeg blitt usikker på andre ting i tillegg til utseende av ditt innlegg. Ta dette i betraktning neste gang du skriver et innlegg. 

Du kan gå til en psykolog uten å få en diagnose, det er vitterlig ikke det terapi handler om. Hvordan skal vi ivareta TS sine interesser over tid? Hvordan skal vi kunne stille de riktige spørsmålene og gi han forsvarlige råd? Det er uetisk å prøve å behandle noen via et nettforum, dersom noen sa de hadde en klump på testiklene, ville du ment det var forsvarlig at vi satt å synset på forumet og ga medisinske råd uten tilstrekkelig grunnlag og kompetanse?

Dersom TS har problemer som negativt påvirker livskvaliteten hans over tid bør han selvsagt oppsøke behandling. Du bidrar til å fremme stigma mot psykisk helse. Dersom TS hadde et fysisk problem ville du aldri frarådet han å søke adekvat medisinsk hjelp. Dersom jeg hadde knekt foten eller hånden min svulmet opp ville du aldri anbefalt meg å sitte hjemme og lete etter svar på nettfora, psykisk sykdom bør også behandles. Det handler ikke om sykeliggjøring, TS har helt klart problemer som er helt unødvendige.

Hvordan skader det å dra til en psykolog en gang for mye? Dersom TS sine problemer er trivielle eller noe han er i stand til å fikse selv vil enhver seriøs psykolog råde han til det, kanskje etter å ha gitt noen prakstiske råd og tips. Kognitiv terapi funker som faen, å ikke bruke det blir for dumt, det blir som å la vær å sy et kutt fordi man ikke vil bli diagnostisert. En diagnose er bare en klassifisering, det er kun taksonomi, det er som å reparere en bil, man ser på hva som er galt, så ser man på hva som vanligvis hjelper mot det problemet. Dersom det var bremsene på bilen til TS, ville du rådet han til å prøve å fikse dem selv ved hjelp av en tråd her (psykisk sykdom er like farlig som dårlige bremser, og en psykolog trenger langt mer utdanning enn en bilmekaniker)?

I tillegg vil bare det å oppsøke hjelp tvinge TS til å snakke med noen om problemene sine, første instans er fastlegen, som også kan vurdere hva som er hensiktsmessig å gjøre, det koster minimalt og rådet til fastlegen er langt mer grundig enn det vi her kan synse oss fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at noen som ikke har bedre mestringsteknikker enn å spørre kvinneguiden neppe vil være i stand til å løse sine egne problemer. Da er det bedre å la en noen seriøse ta seg av det enn å synse rundt om hva man bør gjøre. Å gjøre TS usikker på personligheten sin i tillegg til utseende virker som en særdeles dårlig strategi.

Hei!

Jeg er så heldig at jeg har muligheten til å gjennomføre mestringsteknikker, viss ikke hadde jeg ikke spurt her! Så den tvilken kan vi bare avkrefte med engang.

 

mvh

TS

Anonymkode: a66cc...100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dessuten er det veldig mye man kan gjøre selv, og man trenger ikke springe til psykolog for ting man kan ordne seg.

Vet du hva som funker for meg? Jo - det er å høre andre sine erfaringer og tips! Det funker som faen for meg.

Så har du/andre noen tips?  eventuelle egne erfaringer som du har erfart, så er det gull verdt for meg.

Leste de ovennevnte tips her, TUSEN takk! 

 

Men gjerne fyr løs med videre! :)

"gå til psykolog" osv, det orker jeg ikke høre på - Dette er på et nivå hvor jeg skal klare å fikse det selv, og jeg er sikker på at jeg kan få mye hjelp her inne! 

Heretter, vær så snill og svar skikkelig og ikke spor av. 

Har blitt noe avsporing her, så jeg poster spørsmålet på nytt:

Hei!

Jeg er en mann tidlig i tjueårene og er så selvfokusert på mitt utseende. Det er ikke slik at andre oppfatter meg slik, men når jeg ser meg selv i speilet hver gang - så finner jeg feil.

Jeg blir ikke fornøyd med den jeg er, og dette går ut over selvbildet mitt sosiale relasjoner da jeg fort finner på å sammenligne meg selv med andre. 

Jeg trenger hjelp til å snu dette!

 

 

Anonymkode: a66cc...100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er så heldig at jeg har muligheten til å gjennomføre mestringsteknikker, viss ikke hadde jeg ikke spurt her! Så den tvilken kan vi bare avkrefte med engang.

 

mvh

TS

Anonymkode: a66cc...100

Alle har mulighet til å bruke mestringsteknikker. Men tror du ikke noen med utdanning vil kunne gi deg bedre råd basert på din situasjon enn det vi kan basert på din veldig begrensede forklaring av situasjonen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google "self affirmations" og "affirmations for selflove/selfconfidence"
det er setninger som "jeg er bra nok" "jeg er fornøyd med øyebrynene mine" "takk for at jeg har fått stå opp nok en dag"
"jeg utfører dagen så godt jeg kan" "jeg er kjekk" osv
tro det eller ei men jo mer du sier det til deg selv jo mer vil du føle det. ord er en slags magi når de gjentas. gi det en måned og du får se
 

Anonymkode: 962d5...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestvest

Alle har mulighet til å bruke mestringsteknikker. Men tror du ikke noen med utdanning vil kunne gi deg bedre råd basert på din situasjon enn det vi kan basert på din veldig begrensede forklaring av situasjonen her?

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google "self affirmations" og "affirmations for selflove/selfconfidence"
det er setninger som "jeg er bra nok" "jeg er fornøyd med øyebrynene mine" "takk for at jeg har fått stå opp nok en dag"
"jeg utfører dagen så godt jeg kan" "jeg er kjekk" osv
tro det eller ei men jo mer du sier det til deg selv jo mer vil du føle det. ord er en slags magi når de gjentas. gi det en måned og du får se
 

Anonymkode: 962d5...528

Takk!! 

Anonymkode: a66cc...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...