Gå til innhold

Tilbakevendende depresjoner og jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har den diagnosen? Jeg har akkurat fått den og jeg tenker mye på hvordan det påvirker meg i arbeidssituasjonen. Er arbeidsledig nå og er ikke veldig motivert til å søke. 

Jeg har hatt lett for å kjede meg på jobb i perioder. Når det har vært rolig ville jeg normalt sett tatt tak i diverse ting som man ikke får tid til ellers, som f.eks å rydde og lage system på ting. Gjennomgå ting som er utdatert og kaste alt som ikke er oppdatert informasjon f.eks. 
Eller fikse til på lageret slik at det blir mer oversiktlig. 
I depressive perioder har jeg ikke hatt motivasjon eller driv til å gjøre mer enn akkurat hva jeg må. Jeg kan sitte og kikke på dataskjermen hele dagen hvis det er lite aktivitet ellers. Og ja, mye av forrige jobben består av arbeid på data. Og jeg begynner å gjøre noe for så å bli distrahert og gjør noe annet. Og så er første oppgaven glemt. Eller det føles som et tiltak å fullføre så jeg setter i gang med noe enklere som krever mindre og drar ut fullføring av andre oppgaver. 

På ett eller annet vis klarer jeg å gjøre nok til at arbeidsgiver er fornøyd. Mulig det er fordi jeg alltid har en forklaring som "dekker over" at jeg ikke orker eller klarer å gjøre alt. Det er noe jeg har lært meg for å slippe ubehagelige situasjoner. Jeg hater konfrontasjoner og gjør det jeg kan for å unngå dem. Grunnen til at jeg er arbeidsledig nå er på grunn av nedbemanninger. Og jeg var den siste som begynte så jeg var ikke prioritert slik som de som har lenger ansennitet. 

Jeg ser jo at jeg ikke fungerer godt nok i arbeidslivet. Ikke slik jeg vet at jeg kan ihvertfall. 
For å være helt ærlig vet jeg ikke hvilken type jobb jeg vil klare å fungere godt nok i. 
Vet ikke helt hva jeg vil ha tips om. Det er så mye som kverner rundt i hode nå. 

Anonymkode: 2bcbc...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kan være lurt av deg å finne ut hvorfor du er deprimert og hvordan du skal lære deg å håndtere disse periodene. Har du vært til psykiater eller psykolog? Går du på medisiner? Vet du hva triggerene dine er? 

Anonymkode: 4cd34...b98

Skrevet

Jeg har flere diagnoser, men hoveddiagnosen min er tilbakevendende depressiv lidelse. Selv i gode perioder er jeg alt for dårlig til å klare å jobbe, og i de dårlige klarer jeg nesten ingenting selv. 

Jeg tenker at du bør få avklart hvor stor arbeidsevnen din er, og hvilke oppgaver du kan klare å utføre med lidelsen din. Her kan kanskje NAV være til hjelp, for eksempel i form av tiltak igjennom AAP. Fastlegen er uansett riktig person å starte hos. 

Anonymkode: 08173...d7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...