Gå til innhold

Visdomstenner, gjorde dine dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting. Mamma sier det er noe galt med meg, så jeg lurer på om dette er "normalt"...
Er 24 år og har fått 2 halve visdomstenner og en hvor det har kommet ut en bitteliten bit. Den siste har ikke kommet frem enda. 
Den første begynte å komme frem så smått da jeg var rundt 19 år gammel. For et år siden kom den 3. 

Vanskelig å forklare. Men den som kom ut først ser sånn ca slik ut nå; http://www.slemdal-tann.no/images/Marketing/Tjenester/visdom.png
Dette er da etter 5 år med av og på smerter. Det er som om at tannen bestemmer seg for å presse seg ut, også stopper den opp litt, også fortsetter den senere. Nå har jeg hatt smerter i 4 dager, og skal ta meg en tur til tannlegen, for jeg usikker på om det er "Jeg kommer ut" smerter,eller om det er "nå har jeg fått en infeksjon" smerter :bond:

Den 2. Finner jeg ikke et bilde som ligner veldig mye. Men se på bilde over, det er kun toppen av tannen som er frem. Overflaten, ikke mer. Denne begynte ca 2 år etter den første.

tann nummer 3 ser slik ut; http://dent.nekten.com/img/i94.jpg
Den begynte å presse seg ut for ca 1 år siden, og den har ikke kommet ut lengre.
Tann nr 4 har ikke kommet ut enda. Kjenner bare en liten klump, ingen smerter. Jeg vet den er der, og den kommer en dag. 

Så på 5 år så har jeg fått en halv tann, overflaten av en tann og en bitteliten bit av en tann. 
Er det normalt at det tar en evighet at de kommer ut? Gjorde dine det? Og hvor vondt gjorde det å fjerne de? 
Jeg var hos tannlegen for litt over 1 år siden og fikk beskjed om at alle 4 er der. Og at de to som hadde kommet ut (den 3. var ikke synlig enda) og at de to som var der så fin ut. 

Anonymkode: 6e0ca...ab4

Jeg måtte operere ut visdomstennene mine på den ene siden fordi det bare var en liten tapp som kom ut. Resten ville aldri ha kommet ut, og jeg ville slitt med betennelser dersom jeg ikke fjernet de (jeg hadde hatt betennelser allerede før jeg fjernet de). 

På den andre siden er de vokst helt ut. Så du burde nok spandere på deg en tur til til tannlegen. De skulle nok ha kommet helt opp nå.

Jeg ble overrasket over hvor greit det gikk å operere ut tennene egentlig. Jeg har veldig tannlegeskrekk, og ble egentlig litt sint for at ingen fortalte meg hvor greit det egentlig var, slik at jeg ble unødvendig redd og anspent i forkant. Jeg hadde lystgass under operasjonen. I tiden etter hadde jeg ikke mer vondt/komplikasjoner enn at jeg fungerte 100 % på smertestillende. Spiste biff dagen etter operasjonen. 

Noen hovner veldig opp etter en slik operasjon, men hvis man er flink og skylle godt og spise is så hovner man ikke så mye opp :) 

Anonymkode: 4edb8...8df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...