Gå til innhold

Krympe ullstrikk med vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikker en lue i perlestrikk nå. Men bomma helt når jeg la opp maskene. Lua skulle ha en diameter på 56 men har endt opp på 76 cm. Og det tok meg 10 cm med strikk før jeg så dette. 

Strikker i ren merinoull. Kan man krympe lua så den passer? Eller er det bare å rakne opp hele greia? 

Hilsen Strikkenybegynner 

Anonymkode: 3e612...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hvis det er superwashbehandlet. Det pleier å stå på magebåndet til garnnøstet. Sjekk om strikkefastheten din er lik det som står på magebåndet. Der er det en tegning av en strikkelapp, og så står det f.eks 22x27 eller noen andre tall (avhenger av garntykkelsen). Det betyr at hvis du strikker 22 masker i 27 runder glattstrikk får du 10 cm. Hvis du ikke får det, bør du gå opp eller ned i pinnestørrelse, eller legge på færre/flere masker. Akkurat som vi har ulik håndskrift, har vi ulik strikkefasthet, og det har mye å si for om det du strikker blir sånn som oppskriften sier :)

Hvis du tover lua i maskin får du lite kontroll over hvor stor lua blir, men enda viktigere: du mister den fine definisjonen i perlestrikkmønsteret. Jeg ville ha raknet lua og begynt på ny, sånn at det fine mønsteret viser bedre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekk opp! Men før du gjør det kan du måle det du har strikket og se hvordan strikkefastheten er. Ved og tove vil du i beste fall få en slags filthatt. Tror ikke det blir bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakna opp og tok en ny regning på antall masker. Strikker med dobbelt garn og pinner av uviss størrelse. Derfor jeg bomma så stygt. Ikke lett å vite gitt. Siste måling av lua ser ut til at jeg traff riktig nå :) 

 

Anonymkode: 3e612...171

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er sånn det foregår blandt oss som er erfarne strikkere også, Prøve og feile. Er ikke lett å vite før en har prøvd når en ikke vet hvilken pinnestørrelse en har og uten oppskrift :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Når du strikket prøvelappen, strikket du rundt eller frem og tilbake? Det er nemlig en forskjell på strikkefastheten mellom rundstrikk og frem-og-tilbakestrikk. Førstnevnte er gjerne løsere enn sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...