Gå til innhold

Vil lære å strikke, men er helt forvirret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått så lyst til å lære meg å strikke. Problemet er at jeg vet jammen ikke hvor jeg skal begynne. Innerst i boden fant jeg 4 strikkepinner i metall (aluminium kanskje?) som visstnok er 3,5mm. Fant også litt stumper av garn så jeg har øvd litt på å legge på masker, og strikke rett frem. Ble litt stramt etter jeg hadde kommet et lite stykke, sikkert fordi jeg strammet for mye.

Det jeg lurer på er: hvor mange typer strikkepinner trenger man? Rundpinner eller vanlige pinner? Hvilke tykkelser er must haves? Trepinner eller metall? 

Har prøvd å Google litt men ble nesten ennå mer forvirret. Så mye tall og rare ord jeg ennå ikke skjønner en tredjedel av. Hadde derfor vært supert om noen kunne ledet meg litt i riktig retning :) 

Anonymkode: dd68f...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig avhengig av hva du vil strikke! Småting (sokker f.eks, eller mansjetter på ermer) bruker man såkalte settpinner på, som da er et sett på fem pinner. Mange foretrekker pinner i tre/bambus, da de ikke føles like "harde" og glatte. Rundpinner bruker man gjerne for større ting, og man kan lage en såkalt "magic loop" for å bruke en veldig lang rundpinne på mindre prosjekter. Oppskrift og garntype avgjør hvilken pinnestørrelse du trenger. 

Selv lærte jeg meg å strikke jevnt på skjerf i Eskimo fra Drops, på rundpinne (lettere å ikke miste masker når man legger fra seg arbeidet på sånne frem-og-tilbake-prosjekter, synes jeg), pinnestørrelse 8. Så lærte jeg meg å strikke sokker med denne veiledningen. Sokker strikker man typisk på settpinner 3,5 i et "superwash" garn eller sokkegarn. Masse å velge i! Om du har en garnbutikk i nærheten er de ofte veldig behjelpelige med å finne nybegynnerprosjekter! :) 

Og Drops har også massevis av instruksjonsvideoer og strikkeskole, så jeg anbefaler å kikke rundt på nettsidene deres :) 

 

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pinner du trenger kommer helt ann på hva du vil strikke. Akkurat nå strikker jeg en helt enkel lue med tjukt garn og pinne nr. 8. Oppskriftene angir både garn og pinnestørrelser. Dersom du bare vi øve på å strikke ville jeg gått i butikken og kjøpt garn og spurt om hjelp til pinnestørrelser. 

Du finner mange gratis strikkeoppskrifter på Drops sine sider: http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php. I begynnelsen ville jeg valgt enkle oppskrifter med relativt tykt garn, for eksempel denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=98&d_id=28&lang=no. På sidene finner du også flere videoer som viser deg hvordan du kan gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du strikke, da? Rundpinner kan brukes til "store rør", som bolen på en genser, eller til å strikke frem og tilbake, som et skjerf. Korte pinner, eller strømpepinner, kommer i 5-pakninger og brukes til "smale rør", som sokker og ermer. Rette pinner kan også brukes til å strikke frem og tilbake, men det er lettere å gjøre det med rundpinne dersom arbeidet er tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig avhengig av hva du vil strikke! Småting (sokker f.eks, eller mansjetter på ermer) bruker man såkalte settpinner på, som da er et sett på fem pinner. Mange foretrekker pinner i tre/bambus, da de ikke føles like "harde" og glatte. Rundpinner bruker man gjerne for større ting, og man kan lage en såkalt "magic loop" for å bruke en veldig lang rundpinne på mindre prosjekter. Oppskrift og garntype avgjør hvilken pinnestørrelse du trenger. 

Selv lærte jeg meg å strikke jevnt på skjerf i Eskimo fra Drops, på rundpinne (lettere å ikke miste masker når man legger fra seg arbeidet på sånne frem-og-tilbake-prosjekter, synes jeg), pinnestørrelse 8. Så lærte jeg meg å strikke sokker med denne veiledningen. Sokker strikker man typisk på settpinner 3,5 i et "superwash" garn eller sokkegarn. Masse å velge i! Om du har en garnbutikk i nærheten er de ofte veldig behjelpelige med å finne nybegynnerprosjekter! :) 

Og Drops har også massevis av instruksjonsvideoer og strikkeskole, så jeg anbefaler å kikke rundt på nettsidene deres :) 

 

To sjeler, samme tanke. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk strikkepinner som passer til garnet (Det står på den papirgreia rundt garnet hvilken pinnestørrelse du bør bruke). Rundpinne er greie når du skal strikke ting med mange masker, strømpepinner greit til ting som skal strikkes rundt men med færre masker enn hva som går på en rundpinne. Du trenger ikke å kjøpe hundre strikkepinner, kjøp heller etterhvert som du får et nytt prosjekt som trenger en annen pinnestørrelse. Jeg har strikket i flere år, men har nok ikke alle mulige pinnestørrelser jeg heller (men kjøper om jeg trenger). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og trepinner/metall: jeg foretrekker metall, får blemmer/gnagsår av trepinner. Så prøv deg frem med dette. Bare spør om du lurer på noe! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske og gode svar! Tenkte i starten å starte med noe enkelt for å ikke miste helt motivasjonen, men var litt usikker på hvor enkelt det som høres enkelt ut er. Tenkte kanskje begynne med noe som feks sokker, skjerf, lue eller babyteppe (ting som kanskje ikke tar en evighet for en nybegynner hehe) men målet er jo definitivt å bli så flink at jeg kan strikke min egen genser, men jeg regner vel med at det tar en god stund :) 

Anonymkode: dd68f...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skappelgenserene har jo vært en hit nettopp fordi de skal være veldig enkle å få til, så det trenger absolutt ikke være lenge til! 

Mer avanserte kofter kan det dog kanskje være lurt å vente med.... ;) 

Men babyplagg er absolutt å anbefale, om du har noen i familie/omgangskrets du kan gi det til, motiverende kjapt å strikke, sammenlignet med intrikate jakker til voksne med masse flettemønster.... *ikke egen erfaring i det hele tatt, lover*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med en enkel lue på rundpinner ☺ Anbefaler å spørre i en garnbutikk om de kan hjelpe med pinner, garn og et mønster som passer nybegynnere.  Det ligger mange nyttige videoer på YouTube og det er mange grupper på Facebook blant annet der du kan få hjelp!  Eller her inne  😊 Hilsen tidligere nybegynner 😀

Anonymkode: 0058f...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...