Rotemor Skrevet 7. november 2015 #21 Skrevet 7. november 2015 Jeg har ikke noe problem med å ha barn og drikke alkohol.Man må skille mellom at barn ser sin mor (feks) med en øl på grillfest og at Mammas hånd er klistra fast i rødvinsglasset enhver tid.Fyll er noe annet enn "å drikke alkohol" 3
Puny Skrevet 7. november 2015 #22 Skrevet 7. november 2015 Jeg har ikke noe problem med å ha barn og drikke alkohol.Man må skille mellom at barn ser sin mor (feks) med en øl på grillfest og at Mammas hånd er klistra fast i rødvinsglasset enhver tid.Fyll er noe annet enn "å drikke alkohol"dette! Jeg skjønner ikke helt hva TS ønsker å diskutere? Er det en voksen middag der man drikker, eller er det en fyllefest? 1
Gjest Blomsterert Skrevet 7. november 2015 #23 Skrevet 7. november 2015 Jeg har bare lyst til å høre hva andre mener.La oss si at dere er invitert til god mat og drikke hos en bekjent. Når dere kommer dit, oppdager dere at den som arrangerer sammenkomsten har et lite (sovende) barn tilstede i huset.Er dere i en slik situasjon komfortable med å drikke?Er dere i en slik situasjon komfortable med å bli fulle? Ut over kvelden oppdager dere at den som arrangerer festen begynner å bli litt mer enn "godbrisen".Hvordan reagerer dere? Tenker dere at dette ikke er deres ansvar, og fortsetter festen?Er dere ukomfortable med situasjonen, og forlater festen? Anonymkode: 5557d...fabMat og vin er greit,det er hyggelig.Men nei,en skal ikke bli overstadig beruset som barnets foresatte! Med unntak om de er to,hvor en er edru. Det er utrygt for unger å oppleve foreldres adferd,uansett hvor"god"den er! At folk ikke kan skjønne hvor viktig trygghet er for barn! Men nei,de har ikke begått noen dødssynd,og jeg håper du har guts nok til å legge fram dette for ved komme også,ikke bare her.Og så håper jeg du er ærlig velmenende.En vet aldri har jeg skjønt.Og det skader mange barn.Jeg ville forresten aldri drukket meg beruset med barn tilstede,Jeg har ikke mange grense,men barn,de beskytter jeg.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #24 Skrevet 8. november 2015 Jeg har bare lyst til å høre hva andre mener.La oss si at dere er invitert til god mat og drikke hos en bekjent. Når dere kommer dit, oppdager dere at den som arrangerer sammenkomsten har et lite (sovende) barn tilstede i huset.Er dere i en slik situasjon komfortable med å drikke?Er dere i en slik situasjon komfortable med å bli fulle? Ut over kvelden oppdager dere at den som arrangerer festen begynner å bli litt mer enn "godbrisen".Hvordan reagerer dere? Tenker dere at dette ikke er deres ansvar, og fortsetter festen?Er dere ukomfortable med situasjonen, og forlater festen? Anonymkode: 5557d...fabDette var et fint svar, men litt utenfor det jeg spør om. Jeg lurer på om du som gjest ville vært komfortabel med å delta på en fyllefest, med barn sovende i samme hus.Anonymkode: 5557d...fabJeg har fått mange fine svar, men jeg ser at noen lurer på hva jeg egentlig vil frem til.Saken er at jeg kjørte og hentet en venninne, som var invitert til middag hos en bekjent. Det skulle være en stille, og rolig kveld, med god mat og drikke, og hun regnet med at det ble en tidlig kveld.Da jeg kom for å hente henne til avtalt tid fikk jeg beskjed om å komme inn, for hun var ikke helt klar til å dra ennå. Det synet som møtte meg var ikke det jeg forventet å se.Der var det ca 20 mennesker i overstadig humør. Snøvling, ustø gange, høy "party-faktor", og "kom igjen da. Du kan ikke dra nå! Her ska' det drekkas te soloppgang".Morsomt nok, hadde det ikke vært for at jeg samtidig fikk høre at jeg måtte være litt stille i gangen, for barna sov.Der satt det ca 20 voksne mennesker i alderen 30-45, inkludert foreldre, som var komfortable med å ha en real fyllefest, mens det sov barn i etasjen over.Dette overrasket meg. Personlig ville jeg ikke vært komfortabel med dette. 2-3 enheter drikke ser jeg ikke problemet med, men noe slikt som dette ville vært langt ut over hva jeg fant akseptabelt.Jeg ville snakket med foreldrene, og prøvd å stoppet fyllefesten så fort som mulig. Om jeg ville dratt vet jeg ikke, jeg tror jeg ville følt at jeg sviktet barna ved å dra. Om jeg var der, ville det i alle fall vært ett edru menneske tilstede, men der er jeg usikker.Venninnen min mente jeg var prippen. Hun mente dette var uproblematisk, og hadde ingen problemer med å være full i en slik setting. Jeg tenkte at hun ville endre mening etter å ha blitt edru, men nei, hun fastholdt at jeg var prippen. Som sagt, det overrasket meg at så mange var komfortable med fyll, mens det var barn i samme hus. Anonymkode: 5557d...fab
Ferny Skrevet 8. november 2015 #25 Skrevet 8. november 2015 Vi har det sånn at en av oss er helt 100% edru, selv om det skulle drikkes alkohol til maten når vi har middagsbesøk. Noe fyllefest blir ikke aktuelt i hjemmet vårt uansett.Personlig mener jeg at en av omsorgspersonene ikke bør være påvirket i det hele tatt, så får man heller bytte på det å nyte alkohol i godt selskap. Om noen av gjestene skulle bli godt brisen, så ser jeg ikke noe problem i det så lenge vedkommende ikke har noe med barn(a) å gjøre. Blir det for høylytt, så får man ta festen videre ut på byen.Dersom vedkommende var aleneforsørger, så hadde jeg nok blitt ukomfortabel med at vedkommende ble godt brisen/full. Ville nok spurt personen om hvem som skulle passe barnet om noe skulle skje (sykdom/mareritt/whatever). Men ser ikke for meg at det skulle bli en aktuell situasjon i min vennekrets egentlig.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #26 Skrevet 8. november 2015 Jeg har fått mange fine svar, men jeg ser at noen lurer på hva jeg egentlig vil frem til.Saken er at jeg kjørte og hentet en venninne, som var invitert til middag hos en bekjent. Det skulle være en stille, og rolig kveld, med god mat og drikke, og hun regnet med at det ble en tidlig kveld.Da jeg kom for å hente henne til avtalt tid fikk jeg beskjed om å komme inn, for hun var ikke helt klar til å dra ennå. Det synet som møtte meg var ikke det jeg forventet å se.Der var det ca 20 mennesker i overstadig humør. Snøvling, ustø gange, høy "party-faktor", og "kom igjen da. Du kan ikke dra nå! Her ska' det drekkas te soloppgang".Morsomt nok, hadde det ikke vært for at jeg samtidig fikk høre at jeg måtte være litt stille i gangen, for barna sov.Der satt det ca 20 voksne mennesker i alderen 30-45, inkludert foreldre, som var komfortable med å ha en real fyllefest, mens det sov barn i etasjen over.Dette overrasket meg. Personlig ville jeg ikke vært komfortabel med dette. 2-3 enheter drikke ser jeg ikke problemet med, men noe slikt som dette ville vært langt ut over hva jeg fant akseptabelt.Jeg ville snakket med foreldrene, og prøvd å stoppet fyllefesten så fort som mulig. Om jeg ville dratt vet jeg ikke, jeg tror jeg ville følt at jeg sviktet barna ved å dra. Om jeg var der, ville det i alle fall vært ett edru menneske tilstede, men der er jeg usikker.Venninnen min mente jeg var prippen. Hun mente dette var uproblematisk, og hadde ingen problemer med å være full i en slik setting. Jeg tenkte at hun ville endre mening etter å ha blitt edru, men nei, hun fastholdt at jeg var prippen. Som sagt, det overrasket meg at så mange var komfortable med fyll, mens det var barn i samme hus. Anonymkode: 5557d...fabFullstendig uakseptabelt. Jeg hadde faktisk vurdert å ringe politiet i en slik situasjon. . Anonymkode: 8ecd9...cde 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #27 Skrevet 8. november 2015 Hvis man har ansvar for barn, og alle voksenpersoner i huset har inntatt alkohol ser jeg på dette som et problem. Av mange årsaker.Hva om det skulle skje noe med barnet? Akutt sykdom f.eks.? Vil disse menneskene være i stand til å gjøre de rette handlingene? Ikke vil de være i stand til å kjøre bil om de f.eks. må til legevakta med barnet?. Ja, dette er worst case-scenario, men det KAN skje. Jeg registrerer at mange mener man har "full kontroll" på inntaket og at ingenting skjer om men tar et glass eller to. Vel, det finnes mange historier og undersøkelser som viser det motstatte. Hadde det faktisk vært slik at ett glass vin var uproblematisk, ja da kunne man jo like greit ha tillatt dette på jobben også, men blir jo ikke påvirket likevel. Allerede etter ett glass vin kan reaksjonsevner og konsekvensforståelse bli redusert.Jeg jeg ikke forstår er hvorfor folk på død og liv MÅ innta alkohol når det er barn til stede, når de har plenty av muligheter til å gjøre dette ellers? Synes det er egoistisk at folk ikke klarer å ha et selskap i sitt eget hjem, med barn til stede, uten å innta alkohol. Finnes da mange meget gode alkoholfrie drikker man kan nyte. Eller har samfunnet blitt slik at vi er blitt så overfladiske og kalde at vi må ha alkohol innabords for å kunne ha det morsomt eller slippe oss løs?Man kan jo snu på det litt. Dere som mener det er helt ok å ta et "par glass" selv om barna er hjemme. Hva om dere hadde leid inn en barnevakt (over 18 år), og dere kom hjem kl. ett på natta og oppdager at barenvakta har "tatt et par glass"? Jeg tipper dere hadde blitt rimelig sjokkert og forbanna..... Men hvis dere selv mener det er ok med "et par glass" er det jo ingen grunn til å bli sint på barnevakten heller. Anonymkode: 8ecd9...cde 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #28 Skrevet 8. november 2015 Dette er jo norsk alkoholkultur på det verste! Absolutt ikke greit, hvis naboer hadde ringt bv, og de hadde kommet på besøk mens dette foregikk, hadde de tatt barna med seg for den natten og foreldrene hadde fått noe å forklare når de ble edru igjen. Anonymkode: 20099...755
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #29 Skrevet 8. november 2015 Fullstendig uakseptabelt. Jeg hadde faktisk vurdert å ringe politiet i en slik situasjon. .Anonymkode: 8ecd9...cdeSer ikke problemet. de få gangene mine foreldre hadde slike fester var det bare gøy. Selvsagt ikke bra om det skjer for ofte, men alkohol er ikke farlig. Anonymkode: 45a0e...41d 1
lille_frosk Skrevet 8. november 2015 #30 Skrevet 8. november 2015 Ser ikke problemet. de få gangene mine foreldre hadde slike fester var det bare gøy. Selvsagt ikke bra om det skjer for ofte, men alkohol er ikke farlig.Anonymkode: 45a0e...41dJo. Det er farlig. Det ødelegger ufattelig mange mennesker og familier. Barn ringer ned krisetelefoner både jul, påske, sommerferie og i helgene fordi de er redde og utrygge - fordi foreldrene er fulle. For mange barn er grensen for hva som oppleves som utrygt mye nærmere enn man tror som voksen. At du tålte det fint sier faktisk mer om deg enn barn generelt.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #31 Skrevet 8. november 2015 Ser ikke problemet. de få gangene mine foreldre hadde slike fester var det bare gøy. Selvsagt ikke bra om det skjer for ofte, men alkohol er ikke farlig.Anonymkode: 45a0e...41dAlkohol er et giftstoff som dreper utallige mennesker hvert år, både pga ulykker i fylla men også pga alkoholmisbruk. Hvorfor er vi så strenge på det med alkohol og bilkjøring? Jo fordi hjernen blir påvirket raskt, man blir mindre oppmerksom, og det skjer etter svært lav promille, men å ha fyllafest hjemme med barn tilstede, det er greit?? Anonymkode: 20099...755
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #32 Skrevet 8. november 2015 Alkohol er et giftstoff som dreper utallige mennesker hvert år, både pga ulykker i fylla men også pga alkoholmisbruk. Hvorfor er vi så strenge på det med alkohol og bilkjøring? Jo fordi hjernen blir påvirket raskt, man blir mindre oppmerksom, og det skjer etter svært lav promille, men å ha fyllafest hjemme med barn tilstede, det er greit?? Anonymkode: 20099...755Ja, fyllefest hjemme med barn syntes jeg er helt greit. Ser ikke sammenligningen bilkjøring og ha barn hjemme. Det er mange ting som gjør man ikke kan kjøre bil (medisiner/sykdommer mm), de som rammes av dette får fortsatt lov å ha barn hjemme.Jo. Det er farlig. Det ødelegger ufattelig mange mennesker og familier. Barn ringer ned krisetelefoner både jul, påske, sommerferie og i helgene fordi de er redde og utrygge - fordi foreldrene er fulle. For mange barn er grensen for hva som oppleves som utrygt mye nærmere enn man tror som voksen. At du tålte det fint sier faktisk mer om deg enn barn generelt.Da går det under ikke skjer så ofte. En fest en sjelden gang er ikke det samme som hver jul. Julaften er for barne og er ikke da man skal bli full. At man en gang i blant blir full selv om barn er i hus er ikke det samme som de med alkoholproblemer som er de du skisserer. De fleste jeg har snakket med om problematikken er enig med meg, så tror ikke det er noe spesielt med meg på den området. Veldig mange har gode minner fra fulle foreldre, og jeg ser ikke problemet med å bli full en gang i blant. Anonymkode: 45a0e...41d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #33 Skrevet 8. november 2015 Ja, fyllefest hjemme med barn syntes jeg er helt greit. Ser ikke sammenligningen bilkjøring og ha barn hjemme. Det er mange ting som gjør man ikke kan kjøre bil (medisiner/sykdommer mm), de som rammes av dette får fortsatt lov å ha barn hjemme.Da går det under ikke skjer så ofte. En fest en sjelden gang er ikke det samme som hver jul. Julaften er for barne og er ikke da man skal bli full. At man en gang i blant blir full selv om barn er i hus er ikke det samme som de med alkoholproblemer som er de du skisserer. De fleste jeg har snakket med om problematikken er enig med meg, så tror ikke det er noe spesielt med meg på den området. Veldig mange har gode minner fra fulle foreldre, og jeg ser ikke problemet med å bli full en gang i blant.Anonymkode: 45a0e...41dNei å bli full hjemme med barn tilstede er absolutt ikke greit. Når barn er små trenger de voksne tilstede, og man er absolutt ikke voksen i hodet når man er full. Anonymkode: 20099...755
MapleSirup Skrevet 8. november 2015 #34 Skrevet 8. november 2015 Når man kommer utenfra så kan det nok virke verre enn det er.Mine foreldre hadde fester og vi synes det var gøy. Men helt små var vi jo ikke.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå