Gå til innhold

Barn og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare lyst til å høre hva andre mener.

La oss si at dere er invitert til god mat og drikke hos en bekjent.  Når dere kommer dit, oppdager dere at den som arrangerer sammenkomsten har et lite (sovende) barn tilstede i huset.

Er dere i en slik situasjon komfortable med å drikke?

Er dere i en slik situasjon komfortable med å bli fulle?

Ut over kvelden oppdager dere at den som arrangerer festen begynner å bli litt mer enn "godbrisen".

Hvordan reagerer dere? 

Tenker dere at dette ikke er deres ansvar, og fortsetter festen?

Er dere ukomfortable med situasjonen, og forlater festen?

Anonymkode: 5557d...fab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at vedkommende som har festen har en plan for dagen derpå, enten at partner, besteforeldre eller andre skal ha hovedansvaret for barnet. Dersom jeg vet at det er den som er drita full som skal ta vare på barnet, ville jeg gitt vedkommende vann og sagt at d"et er på tide å avslutte festen, det kommer en dag i morgen for deg og Mini - og selv om det er gøy nå, så blir det veldig LITE gøy i morgen å være bakfull og ta vare på barn. " Om mulig hadde jeg også vært tilgjengelig dagen etterpå, og sett om et besøk fra meg kunne latt vedkommende sove en ekstra time eller to. 

Alle kan bomme litt på inntaket, spesielt når man ikke lenger er vant til å innta alkohol, så jeg hadde vært i det omsorgsfulle hjørnet dersom dette da ikke er noe som skjer gjentatte ganger... Gjør for andre som du ville at de skulle gjort for deg! 

• Liker 3
Skrevet

Dette var et fint svar, men litt utenfor det jeg spør om. :)

Jeg lurer på om du som gjest ville vært komfortabel med å delta på en fyllefest, med barn sovende i samme hus.

Skrevet

Ser ikke problemet med det. Kommer an på hva du mener med "godbrisen" da, så lenge man ikke er full så går det vel fint. Jeg er oppvokst med foreldre som kunne ta seg noen glass til middag og tok aldri skade av det.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet med at jeg drikker og at det er et barn i huset.

Dersom de voksne som har ansvaret for barnet et mer enn brisne hadde jeg ikke vært komfortabel med situasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på om du som gjest ville vært komfortabel med å delta på en fyllefest, med barn sovende i samme hus.

Det enkle svaret på dette er ja, men det kommer an på hva du legger i "fyllefest". Jeg kan drikke så jeg blir "godbrisen" men "fyll" assosierer jeg med at man ikke klarer å stå på to bein, og det er jeg uinteressert i enten det er barn til stede eller ikke. La fra meg slikt da jeg var 21.

Anonymkode: 327c8...6ad

• Liker 2
Skrevet

Det må alltid være en edru person som har ansvaret for det sovende barnet. 

Generelt hører ikke barn og alkohol sammen. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke hatt noen problemer med å drikke selv om det var ett barn tilstedet.

Vi inviterer folk hit 4-5 ganger i året, og det drikkes en god del.... aldri vært noe problem!

Men jeg eller pappan drikker oss ikke dritings så lenge barna er hjemme.

Jeg hadde vel forsøkt å stoppe verten, hvis jeg visste at personen skulle ha eneansvar for barnet dagen etter, hvis det ble alt for mye, men hadde nok ikke gjort noe utover det.

Anonymkode: 099f9...dd2

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke følt meg komfortabel hvis foreldrene hadde vært fulle, det må være noen edrue voksne som kan ta seg av barnet hvis det våkner. Med full så mener jeg at man endrer personlighet i så stor grad at barnet ville merket forskjell med engang.

Anonymkode: 20099...755

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg er ikke komfortabel med å delta på en fyllefest i hus der barn sover. Hvis barnet våkner og kommer for å se etter mamma og pappa, skal ikke han/hun komme til en stue fullt av mennesker som tydelig er påvirket. En av foreldrene må også holde seg til et par glass maks, sånn at man kan ta seg av barnet hvis det skulle være noe, uten at barnet merker at mamma eller pappa er annerledes. Noen barn tåler sånt fint, andre gjør det ikke, men jeg vil tippe flertallet barn synes det er ubehagelig og kanskje også litt skremmende når foreldrene forandrer seg merkbart. Barn og fyll hører bare ikke sammen, da får man arrangere fest en kveld man ikke har barna hjemme. 

Jeg synes forøvrig det er mye verre å ha sovende barn i huset mens det pågår full fest, enn å være bakfull og skulle ta seg av barnet dagen etterpå. Sistnevnte er tross alt mest til lidelse for den voksne. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er overhodet ikke greit med fyllefest når man har barn I hus. Det er greit å drikke alkohol,  men ikke drikke seg full. Hva om barnet våkner og gråter? Foreldre må jo være i stand til å ta seg av barna hvis de våkner. 

Jeg har en kompis som har fyllefester selv om jentene er på besøk og sover. De er 1 og 2 år. De sover i andre etasje og hører ikke så mye, men ikke greit synes jeg. Han drikker seg full.  Eksen ble ganske forbanna da hun fikk høre det.

Skrevet

Å drikke seg fra sans og samling hører ikke hjemme når du har barn å ta deg av, er heller ikke greit å ha fyllefest med sovende barn i hus. Og selv om dere tror barnet sover så er det jo ikke nødvendigvis slik det er, barn får med seg mer enn hva vi tror.

Hvis folk skal ha fest så må de jo ha vett til å i det minste plassere barna hos en barnevakt. Jeg hadde nok ikke drukket i en slik setting. Er det et middagsselskap og det er snakk om et glass vin og to, helt greit. Men er det snakk om full fest så hadde jeg nok gitt beskjed om at jeg ikke er komfortabel med det, og trukket meg tilbake.

Jeg personlig hadde ikke engang tatt meg et glass vin til middagen engang når jeg er alene med sønnen min. Ikke fordi jeg blir full eller noe, jeg tåler faktisk en del. Men det er en prinsippsak. Og så må jeg innrømme at får jeg valget mellom et glass vin eller et glass cola til maten så foretrekker jeg cola. :)  Og barn merker forskjell på voksne selv om de kanskje bare tar seg et glass eller to. Og når foreldre blir litt "rare" så blir barn lett utrygge. 

Gjest Handymanhedmark
Skrevet

Jeg drikker ikke foran mine barn og holder meg heller edru. Barn og alkohol hører ikke sammen....

Skrevet

Du snakker først om en sammenkomster med god mat og drikke. I en sånn sammenheng er det helt uproblematisk for meg at det nytes alkohol. Vi har sånne sammenkomster av og til, og det er 6-8 voksne mennesker som prater og hygger seg. Barna er gjerne med frem til de legger seg og det er ikke skummelt eller fælt for noen.

Fest/fyllefest med flere mennesker, høyere alkoholinntak -der noen kanskje får for mye - og høyere musikk, prat og latter, er ikke en arena hvor jeg synes det er ok at barn sover i samme hus. Da hadde jeg nok gått tidlig hjem.

• Liker 4
Skrevet

Det hadde jeg ikke synes noe om. Jeg synes det er helt ok å skulle ta et par øl til maten eller et par glass vin med barn tilstede sovende eller ikke, men noe fyllerør hører ikke sammen med barn i hus. Man skaffer barnevakt hvis man skal drikke noe særlig mer enn det mener jeg og spesielt hvis det er fest. Jeg hadde sagt i fra til verten hvis jeg synes det var nok og så gått. Hvis det skjedde flere ganger hadde jeg mest sannsynlig sendt en bekymringsmeld til bv. Barn og alkohol hører ikke sammen. 

Skrevet

Fyllefest er jeg generelt ikke med på lengre, men en fest der folk er "godbrisne" med sovende barn i huset har jeg null problem med. Alle mine venner er ansvarlige foreldre som vet sine grenser, og som alltid klarer å gi barna en god dag dagen derpå. Selv har jeg hatt noen slitne søndager etter vennebesøk, der jeg aller helst skulle ha sovet litt lengre, men det merker ikke min datter noe av. Søndagene består alltid av tur og kos, uavhengig av hva vi våkne gjorde natten før. 

Vet mange mener at det alltid må være en edru person i huset om man har barn i tilfelle sykdom, men jeg tenker at man alltid kan ringe taxi om barnet blir sykt. Eller ambulansen da, om det virkelig er alvorlig.  Jeg hadde uansett aldri kjørt selv om barnet mitt var sykt, det hadde stresset meg alt for mye. 

Anonymkode: 4c071...2ae

• Liker 1
Skrevet

Dette var et fint svar, men litt utenfor det jeg spør om. :)

Først var det sammenkomst og så ble det plutselig fyllefest... Har du bestemt deg...

• Liker 4
Gjest Piraten
Skrevet

Alkohol og barn passer ikke sammen. Ingen skal være brisen når det er barn i huset. 

Skrevet

Problemstillingen er gjennomdrøftet. Alkohol og barn hører ikke sammen, ikke hjemme hos oss og heller ikke hjemme hos familie og venner når barn er tilstede. Barn og alkohol hører heller ikke sammen når voksne senere sender barnevakten hjem og overtar ansvaret for egne barn lenge før alkoholen er ute av kroppen. 

Anonymkode: 01808...da6

• Liker 1
Gjest Gjest_wolfofme
Skrevet

bare min mening, erfaring. 

barn og alkohol. vis de ett sunt forhold til det... er det strengt osv. så er det større sjans for at det blir spennende da de blir ungdommer. 

jeg tar maks 3 øl, om det er barn i hus. maks 2 om de er våkne.. så de ser at ingenting skjer med meg. kunne sikkert drukket 4,5 og 6 å.(siden jeg tåler en del øl) men dette er hva jeg synes er greit. 

vokst opp med ett sunt syn på alkohol. aldri vært en fester. pga det har aldri vært ulovlig eller spennende.. 

mens andre jeg har vokst opp med,som har hatt det super strikt hjemme. har skeiet ut mye mere og på en verre måte. om det er pga oppvekst eller tilfeldigheter. opp til hver enkelte og bedømme, men i mitt syn har alt med hvordan man vokser opp i det å si... 

jeg hadde nok sagt ifra om personen som holdt dette og hadde barn, ble brisen og litt til... ingen barn liker å se foreldrene fulle... anderledes...  å barn kan våkne... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...