Gå til innhold

Bør abort bli ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener selv at alle kvinner bør ha rett til abort, uansett årsak. Det jeg er imot, er at menn er pålagt å stå til ansvar for barnet uten deres egne samtykke. Det at dette skal være avhengig over hva kvinnen velger fører til en situasjon hvor mannen ikke har noe å si mens kvinnen bestemmer hans skjebne.

jeg ser to rettferdige alternativer her:

Alle kvinner har rett til abort, og mannen må bli fortalt om barnet før fødsel samt erklære om han skal stå til ansvar for barnet.

eller

Kvinner har kun rett til abort i særsaker (voldtekt, medisinske årsaker, osv..), og mannen får alltid ansvar (delt ansvar med moren selvfølgelig) overfor barnet.

Anonymkode: db2c4...d83

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at det er urettferdig slik det er nå, men verden er urettferdig. At kvinner må bære frem barnet alene er urettferdig, at menn kan ha sex "uten konsekvenser" er også urettferdig. For samfunnet som helhet er det definitivt best at begge foreldrene tar ansvar, både emosjonelt og økonomisk, og at dette til en viss grad er institusjonalisert.

Den siste løsningen din vil aldri fungere i praksis uansett. Hvordan skal man bevise at graviditeten skyldes en voldtekt?

Anonymkode: 7fe2a...c61

• Liker 8
Gjest Belle âme
Skrevet

Ja, inn med strikkepinner igjen 🙏🏼

Skrevet

Den diskusjonen nå igjen!!!

Anonymkode: 3c8f8...8f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at det er urettferdig slik det er nå, men verden er urettferdig. At kvinner må bære frem barnet alene er urettferdig, at menn kan ha sex "uten konsekvenser" er også urettferdig. For samfunnet som helhet er det definitivt best at begge foreldrene tar ansvar, både emosjonelt og økonomisk, og at dette til en viss grad er institusjonalisert.

Den siste løsningen din vil aldri fungere i praksis uansett. Hvordan skal man bevise at graviditeten skyldes en voldtekt?

Det finnes selvfølgelig ulikheter mellom kvinner og menn, poenget er ikke å si at en har det verre enn den andre. Poenget er at vi kan ikke ha juridiske forskjeller basert på skjønn. 

Dette er noe jeg ikke har tenkt noe særlig på før, men nå har en nær venn av meg funnet ut at han skal bli far. Ikke med en kjæreste eller kone, men med en ons. Hans liv er helt forandret, og det er ikke noe han kan gjøre med det.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med spørsmålet ditt? Det er rett og slett at om hun er gravid fra en relativ kort stund etter voldtekten så er det gyldig.

ts

• Liker 2
Skrevet

Dette har vært diskutert opp og ned og i mente her på KG i mange tråder. Er du ny her, ts?

• Liker 1
Skrevet

Dette har vært diskutert opp og ned og i mente her på KG i mange tråder. Er du ny her, ts?

ja, er relativ ny. Har alltid lurt på dette, og de jeg tar det opp med (irl) ser ut til å være enig i at vi bør ha en av de to alternativene jeg nevnte ovenfor.

ts

Skrevet

Jeg skjønner ikke bruken av "rettferdighet" her. 

Anonymkode: ffbf3...ccd

Skrevet

Jeg skjønner ikke bruken av "rettferdighet" her. 

Anonymkode: ffbf3...ccd

rettferdighet i og med at begge parter har juridiske rettigheter.

ts

• Liker 2
Skrevet

rettferdighet i og med at begge parter har juridiske rettigheter.

ts

Som sagt, det har vært diskutert til det kjedsommelige her inne. Den lengste tråden er på 56 sider, men er riktignok stengt. http://forum.kvinneguiden.no/topic/802629-40-av-dansker-mener-menn-bør-ha-rett-til-juridisk-abort/?page=1

Du kan saktens sette igang en ny diskusjon men det har neppe noe for seg. Ting forblir som det er, og det skulle også bare mangle.         

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, det har vært diskutert til det kjedsommelige her inne. Den lengste tråden er på 56 sider, men er riktignok stengt. http://forum.kvinneguiden.no/topic/802629-40-av-dansker-mener-menn-bør-ha-rett-til-juridisk-abort/?page=1

Du kan saktens sette igang en ny diskusjon men det har neppe noe for seg. Ting forblir som det er, og det skulle også bare mangle.         

så du vil bare ha ting som det er? Menn og kvinner distanserer seg mer og mer vekk fra hverandre. Det å ignorere at vi har et problem gjør ikke saken bedre.

ts

• Liker 3
Skrevet

Det finnes selvfølgelig ulikheter mellom kvinner og menn, poenget er ikke å si at en har det verre enn den andre. Poenget er at vi kan ikke ha juridiske forskjeller basert på skjønn. 

Dette er noe jeg ikke har tenkt noe særlig på før, men nå har en nær venn av meg funnet ut at han skal bli far. Ikke med en kjæreste eller kone, men med en ons. Hans liv er helt forandret, og det er ikke noe han kan gjøre med det.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med spørsmålet ditt? Det er rett og slett at om hun er gravid fra en relativ kort stund etter voldtekten så er det gyldig.

ts

Det ER forskjell på kjønnene, rent biologisk, og når forskjellen er såpass markant så må det nesten reflekteres i det juridiske også. 

Og angående det siste spørsmålet mitt: hva om man ikke kan bevise at det er en voldtekt? Dette er et problem allerede, for ikke å snakke om falske voldtektsanklager. Ser du ikke at det ikke vil fungere i praksis? 

• Liker 2
Skrevet

Kompisen din kunne forøvrig dratt på seg et kondom.

• Liker 4
Skrevet

Ja, det må være som det er nå. Abort skal selvfølgelig ikke bli forbudt. Hvorfor brukte ikke kompisen din kondom? 

Skrevet

Og der ble det krøll i siteringen. :angry:

Skrevet

Jeg mener ting bør endres når det kommer til abort og omsorgsrett. 
Menn bør få lov til å gi 100% omsorgsrett til mor, uten mulighet til å angre før barnet er 18 år. 
Og da har ikke mannen lov til å kreve delt omsorg eller noen form for penger fra NAV etter å ha gitt ifra seg omsorgsretten. Mor har ikke lov til å kreve "ekstra" eller farsbidrag. Hun er da aleneforsørger, for det er hennes valg å bære frem barnet. 

Dersom ei dame kan tvinge et barn på en mann, så må hun ta ansvar og han må få mulighet til å si nei, på lik linje som at ei dame kan gå bak ryggen til en mann og ta abort, fordi det er "hennes kropp, hennes valg". Det krever to til å lage et barn, og hvorfor skal kun den ene få lov til å bestemme?  
Jeg er imot abort, men de som er så trange i hodet at de blir gravid gang på gang, de bør ta ansvar for sine valg. 

Dersom en mann ønsker barnet, og damen ikke ønsker barnet. Så burde mannen få lov til å kreve at mor bærer frem barnet, gir i fra seg omsorgsretten og far har 100% omsorgsrett. 
Synes det er på trynet at ei dame kan bære frem at barn imot fars ønske. 

Alt handler om mor og hennes krav. Hva med mennene? Det finnes da menn som ønsker seg barn. Menn som blir knust når de får høre at dama har tatt abort bak ryggen hans. 

Anonymkode: f3a8b...089

Skrevet

Som noen som mistet sin beste venninne til "strikkepinne-metoden"; suck it up. Eventuelt kan du ta ansvar selv og la vær å ha sex om du ikke er klar for å ta den mulige konsekvensen av det.

Anonymkode: 73087...7a5

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener selv at alle kvinner bør ha rett til abort, uansett årsak. Det jeg er imot, er at menn er pålagt å stå til ansvar for barnet uten deres egne samtykke. Det at dette skal være avhengig over hva kvinnen velger fører til en situasjon hvor mannen ikke har noe å si mens kvinnen bestemmer hans skjebne.

Alle kvinner har rett til abort, og mannen må bli fortalt om barnet før fødsel samt erklære om han skal stå til ansvar for barnet.

eller

Kvinner har kun rett til abort i særsaker (voldtekt, medisinske årsaker, osv..), og mannen får alltid ansvar (delt ansvar med moren selvfølgelig) overfor barnet.

Hvordan er det rettferdig å tvinge en kvinne å bære frem og føde et uønsket barn? Med alt av risiko et svangerskap medfører for kvinnen og barnet?

• Liker 3
Skrevet

eller

I ditt forslag her; mener du at mannen skal få velge om han vil stå til ansvar for barnet eller ikke??

Anonymkode: b76b3...153

• Liker 1
Skrevet

eller

Før fødsel? Hva om han hele veien sier han gleder seg til å bli far, får kalde føtter noen uker før fødsel og så stikker av? Skal hun da sitte igjen som alenemor? Både "bedrageriet" fra fars side i den typen saker og voldtekt er vanskelig, ofte umulig, å bevise.

Anonymkode: d0e65...b0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...