AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 Da jeg var 14 år fikk jeg spiseforstyrrelser, og raste ned i vekt. På mitt tynneste veide jeg 36 kg (160 cm). Likevel var jeg aldri "syk nok" til å bli innlagt, fordi jeg greide å gå opp ganske mange kilo på egen hånd. I årene videre fram til jeg var ca. 16 år veide jeg rundt 45 kg, og etter det rundt 48 kg. Etter dette gikk det litt opp og ned, svingte mellom 45-48 kg. Nå er jeg 21 år, og det siste halve året har jeg dessverre veid mellom 43-45 kg igjen (men da mest pga. stress, dødsfall i familie, problemer med kjæreste osv. og ikke et problematisk forhold til mat). Nå har jeg kommet meg opp på nesten 48 kg igjen, og målet mitt er 50. Jeg fikk aldri mensen før jeg fikk spiseforstyrrelser som 14-åring. Først som 16-åring, da jeg hadde kommet meg opp på 48 kg, fikk jeg mensen. Tror jeg hadde vanlig menssyklus i rundt 3-4 måneder, før jeg mistet den igjen mest sannsynlig pga. for lav vekt. Da jeg var 19 begynte jeg på p-piller, og fikk da mensen i pillefri uke, men så vidt jeg vet så er vel ikke dette en vanlig mensen. Det vil si at jeg faktisk ikke vet om jeg har en vanlig mensen nå som 21-åring. Siden jeg har vært litt undervektig over flere år, er jeg redd for at det skal få store konsekvenser for meg i framtiden som voksen. Tenker da på feks. sterilitet (pga. uteblitt mensen), osteoporose, og eventuelt noen flere konsekvenser jeg ikke er klar over? Noen som vet om å være undervektig over lang tid gjør veldig mye skader, eller om det kan "reparere seg" dersom jeg holder normalvekt fra og med tjueårene? Vil helst ikke ha svar som "gå til legen", fordi det er ikke det svaret jeg er ute etter her Anonymkode: 0a346...fc2
Silfen Skrevet 6. november 2015 #2 Skrevet 6. november 2015 Det er høyere sjanse for hjerte-kar sykdommer og dødelighet generelt ved undervekt over tid. Dette er jo noe som bedrer seg om du får vekten opp, rett og slett fordi da slipper kroppen din å jobbe så hardt lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #3 Skrevet 6. november 2015 Det er høyere sjanse for hjerte-kar sykdommer og dødelighet generelt ved undervekt over tid. Dette er jo noe som bedrer seg om du får vekten opp, rett og slett fordi da slipper kroppen din å jobbe så hardt lenger.Ja, men jeg tenker på om det å være undervektig over tid kan ha sånne "varige konsekvenser" uansett om man blir normalvektig senere? Har jo ikke dødd enda, og har heller ikke tenkt å bli undervektig igjen. Anonymkode: 0a346...fc2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #4 Skrevet 6. november 2015 Å være undervektig over lang har konsekvenser for kroppen, men det vil stort sett rette seg når kroppen får den næringa den trenger igjen. Jeg er ingen lege, så jeg kan ikke gi et helt sikkert og nøyaktig svar, og det varierer dessuten fra person til person hva kroppen tåler og hvor stor påkjenning den har vært utsatt for. Mest sannsynlig er ikke fruktbarheten nedsatt, om du kommer deg opp til en sunn vekt og får tilbake menstruasjonen (jeg har lest at tidligere spiseforstyrrede oftere føder for tidlig, men det var én studie som viste det, jeg vet ikke hvor stor sjanse det er for det skjer, eller hvem som har størts sjanse for å oppleve det). Bentetthet som har blitt for lav, vil bygge seg opp igjen om du blir normalvektig tidlig i 20-årene. Når man er rundt 30, begynner beinmassen å tape seg naturlig, dermed er det viktig at kroppen får nok næring til å bygge opp beintettheten igjen innen det. Anonymkode: aeb75...fa9
veraa94 Skrevet 7. november 2015 #5 Skrevet 7. november 2015 De fleste skadene kroppen får når man er undervektik er reversible, hvilket vil si at hvis du stabiliserer en sunn vekt vil du kunne reparere alle skader. Av de få tingene som ikke kan bli bedre igjen er hvis du pådrar deg osteoporose (benskjørhet) og evt. skader på tennene. Nå er dette umulig å fastslå helt sikkert, da alle er forskjellige. Jeg kjenner heller ikke til hele din sykdomshistorie og omfanget av din spiseforstyrrelse. Faktorer som overtrening, oppkast og misbruk av avføringsmidler/vanndrivende vil være en faktor.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #6 Skrevet 7. november 2015 Jeg har vært undervektig i 10 år nå og ble gravid på første forsøk begge gangene i senere tid om det er noe trøst. Eller så hadde jeg hørt med en lege om dette for å få ro i sjelen om du tenker mye på det. Lommelegen kanskje? Anonymkode: b54c4...5ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #7 Skrevet 7. november 2015 De fleste skadene kroppen får når man er undervektik er reversible, hvilket vil si at hvis du stabiliserer en sunn vekt vil du kunne reparere alle skader. Av de få tingene som ikke kan bli bedre igjen er hvis du pådrar deg osteoporose (benskjørhet) og evt. skader på tennene. Nå er dette umulig å fastslå helt sikkert, da alle er forskjellige. Jeg kjenner heller ikke til hele din sykdomshistorie og omfanget av din spiseforstyrrelse. Faktorer som overtrening, oppkast og misbruk av avføringsmidler/vanndrivende vil være en faktor.Jeg har vel overtrent i perioder, men har aldri kastet opp eller brukt avføringsmidler/vanndrivende. Anonymkode: 0a346...fc2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #8 Skrevet 7. november 2015 Er du i tvil så må du faktisk ti legen.Ja du ville ikke ha det som svar,men a.n.g det med benskjørhet er det kun en måte å finne ut av det på,og det er å få henvisning til bentetthetsmåling. Så mitt råd er at jo før du undersøker jo bedre.Jeg sliter med alvorlig anoreksi på tyvende året,og en det en ting jeg angrer på så er det at jeg ikke tokk bennetetthetsmåling før det var alt for sent.Så nå sitter jeg her i en alder på rundt 30 med alvorlig benskjørhet. Anonymkode: 2a8a8...c24
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #9 Skrevet 7. november 2015 Er du i tvil så må du faktisk ti legen.Ja du ville ikke ha det som svar,men a.n.g det med benskjørhet er det kun en måte å finne ut av det på,og det er å få henvisning til bentetthetsmåling. Så mitt råd er at jo før du undersøker jo bedre.Jeg sliter med alvorlig anoreksi på tyvende året,og en det en ting jeg angrer på så er det at jeg ikke tokk bennetetthetsmåling før det var alt for sent.Så nå sitter jeg her i en alder på rundt 30 med alvorlig benskjørhet.Anonymkode: 2a8a8...c24Men hvis jeg da finner ut at jeg har lav beintetthet/beinmineraltetthet (?), er det da noe å gjøre med? Anonymkode: 0a346...fc2
Silfen Skrevet 7. november 2015 #10 Skrevet 7. november 2015 Men hvis jeg da finner ut at jeg har lav beintetthet/beinmineraltetthet (?), er det da noe å gjøre med? Anonymkode: 0a346...fc2Ja. Du kan trene deg opp. Til en viss grad. Spørs hvor langt det er kommet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå