AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #41 Del Skrevet 20. november 2015 Og nå er en kvinne knivstukket og drept på et asylmottak..Anonymkode: ab7a7...2b9Fryktelig sak!Men vi fått antastet flere barn den siste måneden-det kunne ha vært ditt barn, eller mitt.Hvem er det som har ansvar for kvinners sikkerhet? Kommunen eller staten? Anonymkode: 73219...def 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #42 Del Skrevet 20. november 2015 Fryktelig sak!Men vi fått antastet flere barn den siste måneden-det kunne ha vært ditt barn, eller mitt.Hvem er det som har ansvar for kvinners sikkerhet? Kommunen eller staten?Anonymkode: 73219...defDet virker dessverre som myndighetene har null kontroll, synes det på få dager har blitt mye mer skremmende med et stort mottak midt på Landås. Det dukker jo opp saker daglig, om ting som skjer på asylmottak, skjønner ikke hvorfor og hvordan folk som er så positive tror det blir annerledes her... Anonymkode: ab7a7...2b9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #43 Del Skrevet 20. november 2015 det står i BT i dag at det blir et av landets største- med over 700 asylsøkere!!!! Anonymkode: ab7a7...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #44 Del Skrevet 21. november 2015 det var vel snakk om et par hundre på infomøtet, nå er det altså 700..Er det mest familier, mest enslige, unge menn eller hvem er det? Er det snakk om noen form for sysselsetting mens de er der? Anonymkode: ab7a7...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #45 Del Skrevet 22. november 2015 700 på lille Landås kommer til å merkes godt.. Og tror ingenting på at det blir midlertidig. Skal det være døgnbemanning her? Anonymkode: ab7a7...2b9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 22. november 2015 #46 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Jeg bor på Landås, men et lite stykke fra selve høyskolen og ut mot "rett" side av Landåstorget, så jeg tror ikke jeg er den personen som kommer til å merke det mest, men er likevel er ganske skeptisk, siden det er snakk om såpass mange. Det første jeg tenkte er at bussene jeg tar til sentrum vil bli enda mer belastet. Hvis mange skal på møte/opplæring i sentrum så blir det et helvete med bussene som allerede er fulle i rushtiden. Hvordan har de tenkt på det? Vedder på at de ikke har tenkt så langt som hvordan det vil påvirke kollektivtrafikken, og det vil definitivt gå utover de busslinjene som passerer når det plutselig er snakk om 700 nye innflyttere i området. I tillegg er det mange gamle som tar disse bussene, for det bor mange gamle i dette området, og jeg ser for meg at det kan skape ukoselige situasjoner på bussene der man blir vitne til rassisme :/ Det skjedde faktisk en gang at en gammel dame skulle gå av bussen på Landåstorget og en som var mørk i huden prøvde å være snill og hjelpe henne av, og damen ble oppskaket og ville ikke ha hjelpen hans grunnet fremmedfrykten. Jeg ser virkelig for meg kulturkræsj her alså mellom de gamle og alle flyktningene. Gåturen fra bussholdeplassen og til meg er såpass kort at jeg ikke frykter å komme i utrygge situasjoner sånn sett, men hadde jeg bodde nærmere mottaket så hadde jeg nok vært skeptisk til det, særlig om jeg hadde vært mor og hadde hatt barn som lekte i nabolaget der. Angående Slettenområdet så føler jeg meg aldri utrygg når jeg går derifra og oppover mot Landås, og det gjør jeg rimelig ofte. Uansett så har jeg en kjæreste som bor i andre enden av byen og jeg er en del hos han, i tillegg til at jeg planlegger å ikke bli boende lenge i Bergen og for meg er det uansett midleritid, men jeg må si jeg forstår godt skepsisen til de har kjøpt hus og etablert i området. Dersom jeg skal gjette så tror jeg faktisk at flere vil ønske å flytte og kanskje til og med vil få problemer med å selge i fremtiden og dette området har i utgangspunktet vært et attraktivt område. Endret 22. november 2015 av lillsunshine 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #47 Del Skrevet 22. november 2015 Dersom jeg skal gjette så tror jeg faktisk at flere vil ønske å flytte og kanskje til og med vil få problemer med å selge i fremtiden og dette området har i utgangspunktet vært et attraktivt område. Det tror jeg også, de som bor rett i nærheten får nok verdien på boligen sin kraftig redusert pga dette, lurer på om de synes at det er helt greit Anonymkode: ab7a7...2b9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #48 Del Skrevet 22. november 2015 Ikke dermed sagt at de ikke kan oppføre seg! Syntes du har et veldig dømmende bilde av virkeligheten. Jeg bor ikke i landås, men jeg bor i en annen by som fikk et stort asylmottak for 2 måneder siden og virkeligheten her er slik :De oppfører seg ikke i det hele tatt. Innbrudd og tyveri har eksplodert i området rundt mottaket. På selve mottaket er det securitas vakter som skal holde orden pga det høye konfliktnivået. Det har vært artikler i lokalavisa 10 ganger om voldeligheter på mottaket og beboerne der sier at det ikke fungerer å stue så mange folkeslag med hverandre når de ikke kommer overens. de er folk fra somalia, syria, marokko, algerie, iran, iraq og nigeria. Det er også en frykt på mottaket for at 3 av de fra syria er ISIS medlemmer. Ressursene til politiet i min by er nå sprengt siden de må bruke så mye tid på konfliktløsning på mottaket.I nærområdet har det vært flere episoder hvor norske jenter blir forfulgt, seksuelt sjikanert og det har tilogmed vært tilfeller med blotting.Er dette et dømmende bilde av virkeligheten ? Vi skal bare lukke øynene å late som ingenting i frykt for å "dømme virkeligheten" ? Anonymkode: fc182...517 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 22. november 2015 #49 Del Skrevet 22. november 2015 Det tror jeg også, de som bor rett i nærheten får nok verdien på boligen sin kraftig redusert pga dette, lurer på om de synes at det er helt greitAnonymkode: ab7a7...2b9Nei, de synest nok ikke det er greitt. Dersom de er smarte så bør de egentlig flytte og selge med en gang før realiteten vil slå inn. Det finnes jo enda de som er positive til mottaket som sikkert kunne kjøpt i nærheten på et nåværende tidspunkt, men senere når man ser følgene så vil det nok være vanskligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #50 Del Skrevet 22. november 2015 Nei, de synest nok ikke det er greitt. Dersom de er smarte så bør de egentlig flytte og selge med en gang før realiteten vil slå inn. Det finnes jo enda de som er positive til mottaket som sikkert kunne kjøpt i nærheten på et nåværende tidspunkt, men senere når man ser følgene så vil det nok være vanskligere.Men det er jo så mange som bor i nærheten nå som visstnok er så positive... Flertallet visstnok Anonymkode: ab7a7...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 22. november 2015 #51 Del Skrevet 22. november 2015 Men det er jo så mange som bor i nærheten nå som visstnok er så positive... Flertallet visstnokAnonymkode: ab7a7...2b9Tror ikke de som er negative tørr å uttale seg dessverre, inkludert meg. Men tror nok denne positive holdningen kommer til å endre seg... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 22. november 2015 #52 Del Skrevet 22. november 2015 Samme hvor det måtte være. Hadde det vært i mitt nabolag hadde jeg blitt engstelig... jeg er bare ærlig 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #53 Del Skrevet 24. november 2015 Tror ikke de som er negative tørr å uttale seg dessverre, inkludert meg. Men tror nok denne positive holdningen kommer til å endre seg...ok.. Uansett spiller det jo ingen rolle hva de som bor der mener, dette har politikerne bestemt- regner vel i grunn med at ingen av de bor i nærheten Anonymkode: ab7a7...2b9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snof Skrevet 24. november 2015 #54 Del Skrevet 24. november 2015 Asylsøkere er for det meste unge menn i alderen 18-35. Når vi kombinerer dette med stor usikkerhet, triste framtidsmuligheter, lite aktivitet, lite lokalt nettverk/venner, der man bare "henger" på mottaket i en ventesituasjon, så er det skummelt. I tillegg kommer det faktumet at en tilbakereise vil være en stor nedtur, og for noen sikkert helt uakseptabelt. Har heller ikke tro på at det er den sjenerte/forsiktige typen som i hovedsak bestemmer seg på reisen helt opp til Norge (litt spekulativt fra min side). Et slikt selektivt utvalg i en såpass krevende livssituasjon er som en eksplosiv krutttønne. Når vi så kombinerer dette med kulturaspektet som kunne vært en hel diskusjon for seg selv, ja da skjønner jeg godt bekymringene, og de er nok høyst reell og virkelig. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordvesta Skrevet 24. november 2015 #55 Del Skrevet 24. november 2015 Tråden ryddet for persondebatt og svar til detteNordvesta, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #56 Del Skrevet 24. november 2015 Jeg blir bare så fortvilet at et nabolag med masse småbarnsfamilier skal bli nødt å føle en slik engstelse for hva fremtiden bringer!!på info møte kunne de ikke svare på noe ang sikkerhet. Har selv en gravid datter som i et halvt år fremover må bo alene med en en toåring hele uken da mannen pendler bare hjem i helgene!!jeg er virkelig engstelig og hun livredd!! Anonymkode: dcaa4...c95 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #57 Del Skrevet 24. november 2015 Akuratt kjøpt min første leilighet på Landås. Desverre også i nærheten av det gamle lærerhøyskole bygget. Kan ærlig innrømme som aleneboende kvinne i starten av tyveårene, satte dette en enorm demper på hele opplegget. Anonymkode: aedcd...54d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #58 Del Skrevet 24. november 2015 Men det er jo så mange som bor i nærheten nå som visstnok er så positive... Flertallet visstnokAnonymkode: ab7a7...2b9Jeg kjenner mange som bor på Landås, ingen er positive, absolutt ingen. En venninne som var litt på gli til å være positiv steilet når hun hørte antallet. Mange av de som vil fremstå som "det postivite nabolaget" tror det å steke vafler i fellesskap er alt som skal til for at ting går rundt, eller gi folk en fotball så er det greit. Den interimgruppen av diverse foreninger krever å være part i saken, de har ennå ikke forstått at de ikke er part i saken, og at hverken kommunen eller UDI trenger å svare eller stå til rette for dem. Dessverre opptrer de som en part i saken på den måten at de som ikke gleder seg til det er slutt på et fredelig landåsliv blir klubbet ned. Kritiske røster blir kalt redde og ekskluderende og fremstilt som dårlig mennesker, klar folk sliter med å åpne munnen da. Jeg er så stygg at jeg håper den første som blir antastet eller opplever ubehageligheter enten tilhører en i denne interimgruppen, eller en journalist som vet å blåse det hele godt opp. Bare for at jeg skal dukke opp på et møte og si "hva sa vi?" og "du har ikke stekt nok vafler siden det blir sånn". Ser også for meg at husprisene kommer til å dale kraftig, så utrolig glad for å ha solgt lenge før dette kunne forpurre salget! Anonymkode: b1970...ab3 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #59 Del Skrevet 25. november 2015 Hvem er det som kommer hit da? Er det reelle flyktninger eller skal de være her mens saken avgjøres?- da kan det jo være mange som ikke har beskyttelsesbehov men som bare ønsker å være her. Er det unge menn eller familier? Hvis det er familier- hvordan blir det med barnehagedekning i området da?Går de foran i køen? Anonymkode: ab7a7...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #60 Del Skrevet 25. november 2015 Dessverre ser jeg for meg en ellers idyllisk gate bli forvandlet til noe som kan minne om en ghetto, der ufinheter (og verre) vil blir ropt etter en hver som måtte være så uheldig å passere. Dette, samtidig som at nattefreden etterhvert vil bli en fjern drøm for de fleste. Krangling, roping og skråling til en hver tid på døgnet, kombinert med usikkerheten og mangelen på trygghetsfølelse, er realiteten i det som snart vil minne om et torg i Midtøsten. Jeg kan allerede nå innrømme at jeg har tatt mine forholdsregler, og gått til innkjøp av både pepperspray og overfallsalarm. Noe jeg håper resten av det positive "flertallet" i nabolaget, også vil gjøre. Angre derimot, vil de nok ikke gjøre før om en 20-30 år når de i likhet med resten av oss, sitter igjen som minoritet i egent nabolag. Anonymkode: aedcd...54d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå