Gå til innhold

asylmottak på Landås


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, så bra av deg, jeg klarer dessverre ikke å være like positiv. Det er flere hundre som skal komme..

Lurer litt på hva et infomøte skal kunne fikse, det er jo allerede vedtatt. Tenker at man kan si all verdens fine ord om hvordan de skal ivareta både flyktninger og beboere, noe annet er hverdagen som kommer etter infomøtet.

Anonymkode: ab7a7...2b9

Har slekt der, som er veldig positive. Selv har vi asylmottak med flere hundre mennesker her jeg bor, og det har aldri vært noe trøbbel.

Anonymkode: 0d427...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ser i dag i Tønsbergs blad, at det har vært tre tilfeller av antasting/beføling av unge jenter, fra asylsøkere som bor på Oslo Convention center. Synes det er helt forferdelig- det er dette jeg er redd for

Anonymkode: ab7a7...2b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det skjedd i Alta også, antasting. Hvorfor tenker dere som er positive at det blir annerledes med det mottaket som kommer på Landås?

Anonymkode: ab7a7...2b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også på Landås og er som @Prebs positiv. Mottaket kommer og skal være der ett år, og da må man legge best mulig til rette for at det skal fungere. Det offentlige vil ha et ansvar, men det har også vi som naboer. Det er mange fine organisasjoner som kan bidra til positive tiltak, og det tror jeg vil være svært viktig.

Ett sted skal Bergen kommune legge til rette for mottak og jeg mener dette er en veldig god plassering. Nærhet til kollektiv, butikk (inkludert en på Landåstorget med godt internasjonalt tilbud) og grøntområder. I tillegg er dette et område som scorer høyt på levekårsundersøkelsen utført av Bergen kommune, og det er mange ressurssterke naboer.

Og for dette med hvorfor jeg tror "det blir anderledes her". Det vet jeg ikke. Er kanskje naiv, men jeg tror alltid på det beste i folk og dømmer inoen før jeg har grunn til det. Vi har som land, kommune og nabolag et ansvar for å hjelpe, så tar vi det derfra. Så får folk selv føle på hvilke forhåndsregler de selv ønsker å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også på Landås og er som @Prebs positiv. Mottaket kommer og skal være der ett år, og da må man legge best mulig til rette for at det skal fungere. Det offentlige vil ha et ansvar, men det har også vi som naboer. Det er mange fine organisasjoner som kan bidra til positive tiltak, og det tror jeg vil være svært viktig.

Ett sted skal Bergen kommune legge til rette for mottak og jeg mener dette er en veldig god plassering. Nærhet til kollektiv, butikk (inkludert en på Landåstorget med godt internasjonalt tilbud) og grøntområder. I tillegg er dette et område som scorer høyt på levekårsundersøkelsen utført av Bergen kommune, og det er mange ressurssterke naboer.

Og for dette med hvorfor jeg tror "det blir anderledes her". Det vet jeg ikke. Er kanskje naiv, men jeg tror alltid på det beste i folk og dømmer inoen før jeg har grunn til det. Vi har som land, kommune og nabolag et ansvar for å hjelpe, så tar vi det derfra. Så får folk selv føle på hvilke forhåndsregler de selv ønsker å ta.

Kan man i det hele tatt fungere i samfunnet uten å dømme? Tar man barna med seg på tur til tungt kriminelt belastede områder av verden fordi ikke alle i området er kriminelle og man ikke skal dømme alle? Dersom 80% av mennesker som har begått seksuelle overgrep vil gjøre det igjen, mens 20% ikke vil gjøre det, er det da greit å la barna være med disse menneskene fordi man ikke skal dømme alle?

En slik tankegang fremstår for meg som totalt uansvarlig.

Anonymkode: 1e37e...0cc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man i det hele tatt fungere i samfunnet uten å dømme? Tar man barna med seg på tur til tungt kriminelt belastede områder av verden fordi ikke alle i området er kriminelle og man ikke skal dømme alle? Dersom 80% av mennesker som har begått seksuelle overgrep vil gjøre det igjen, mens 20% ikke vil gjøre det, er det da greit å la barna være med disse menneskene fordi man ikke skal dømme alle?

En slik tankegang fremstår for meg som totalt uansvarlig.

Anonymkode: 1e37e...0cc

Jeg sa dømme uten å ha grunn til det. I forhold til mottaket vet vi ikke hvem som kommer eller hvor mange enda, og da vil ikke jeg forhåndsdømme. Og mht tungt belastede områder, jeg er kanskje idealistisk naiv, men jeg er ikke dum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa dømme uten å ha grunn til det. I forhold til mottaket vet vi ikke hvem som kommer eller hvor mange enda, og da vil ikke jeg forhåndsdømme. Og mht tungt belastede områder, jeg er kanskje idealistisk naiv, men jeg er ikke dum. 

Jeg tror man alltid dømmer andre mennesker basert på den risikovurdering man gjør seg. Noe annet er jo uansvarlig. Spesielt for barna. Ved andre mottak har altså alle advart nettopp mot dette:

– Alle advarte om akkurat dette før asylmottaket for mindreårige ble etablert her. 

Og plutselig, kun kort tid etter etableringen, så skjer noe slikt. For vår del kom dette så nært at det ble helt for jævlig. Det er helt for jævlig å tenke på at dette skjedde med min egen datter.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/2015/11/10/Jente-12-antastet-av-to-menn-på-hjemveien-11791720.ece

Anonymkode: 1e37e...0cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror ikke det blir bare ett år.. Sånt sier politikerne om mye, og så blir virkeligheten en helt annen. Landås er ikke så stort, så mange hundre mennesker kommer til å merkes- hva skal disse menneskene ha som sysselsetting? arbeidsledigheten her er allerede høy, folk mister jobber i hopetall.. 

Anonymkode: ab7a7...2b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa dømme uten å ha grunn til det. I forhold til mottaket vet vi ikke hvem som kommer eller hvor mange enda, og da vil ikke jeg forhåndsdømme. Og mht tungt belastede områder, jeg er kanskje idealistisk naiv, men jeg er ikke dum. 

Reelt sett så er det stor sannsynlighet for at flesteparten av de som kommer til Landås er menn.

På Tunes (Garnes, Bergen kommune) har innbyggerne startet underskriftskampanje fordi de ikke vil ha asylmottak i en nedlagt skole. De sier selv at de ikke ville hatt noe problem om det var barnefamilier som kommer, men at det trolig kun vil være menn som eventuelt kommer dit. De er 100 stykker i bygden, og det er snakk om at det skal komme opp mot 100 asylsøkere - en fordobling av folketallet. Ingen vil la døtrene sine gå ute i bygden alene om det kommer et mottak bestående av unge menn...

Anonymkode: 3ea28...fb9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker den superpositive holdningen til en del av damene i bærekraftig liv, fau og diverse andre lag og foreninger i Landås får en knekk når første barnet blir antastet på Bunnpris eller fotballbanen. Eller når de selv må gå sikksak gang mellom de som henger på Landåstorget og Essoen. Enslige menn, middelalders kvinnesyn, ingen penger, lite å ta seg til ----> hallo kriminalitet. Det er ikke slik at bare de får tilgang på basketbane og koranskole så er livet fikset, det er en illusjon. Ser en av disse komitedamene uttalte at de villa ha mennene opp på Ulriken, da skal det virkelig bli utrygt for alle oss andre som bruker området. Menn som ikke tåler at kvinner er alene og kler seg annerledes, skal altså slenges ut i et miljø der kvinner løper til alle døgnets tider i tights og singlet. Lovely, skal bli kjekt å være kvinnelig landåsboer fremover! Og at de på Garnes er skeptisk forstår jeg kjempegodt, det ligger jo laaaangt utenfor alfarvei, og kommer til å ta en evighet å få hjelp av f.eks politiet om noe skjer. Lærerhøyskolen er i det minste bare ti minutter blålystur fra politikammeret. 

Anonymkode: b1970...ab3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa dømme uten å ha grunn til det. I forhold til mottaket vet vi ikke hvem som kommer eller hvor mange enda, og da vil ikke jeg forhåndsdømme. Og mht tungt belastede områder, jeg er kanskje idealistisk naiv, men jeg er ikke dum. 

Så hvorfor er det greit å dømme homofobiske områder av verden og ta sine forhåndsregler, men når menneskene fra disse områdene kommer til Norge så skal man ikke være skeptisk og ikke dømme? 

Anonymkode: 1e37e...0cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker den superpositive holdningen til en del av damene i bærekraftig liv, fau og diverse andre lag og foreninger i Landås får en knekk når første barnet blir antastet på Bunnpris eller fotballbanen. Eller når de selv må gå sikksak gang mellom de som henger på Landåstorget og Essoen. Enslige menn, middelalders kvinnesyn, ingen penger, lite å ta seg til ----> hallo kriminalitet. Det er ikke slik at bare de får tilgang på basketbane og koranskole så er livet fikset, det er en illusjon. Ser en av disse komitedamene uttalte at de villa ha mennene opp på Ulriken, da skal det virkelig bli utrygt for alle oss andre som bruker området. Menn som ikke tåler at kvinner er alene og kler seg annerledes, skal altså slenges ut i et miljø der kvinner løper til alle døgnets tider i tights og singlet. Lovely, skal bli kjekt å være kvinnelig landåsboer fremover! Og at de på Garnes er skeptisk forstår jeg kjempegodt, det ligger jo laaaangt utenfor alfarvei, og kommer til å ta en evighet å få hjelp av f.eks politiet om noe skjer. Lærerhøyskolen er i det minste bare ti minutter blålystur fra politikammeret. 

Anonymkode: b1970...ab3

Dette er forferdelig å si av meg, men jeg håper de får den knekken så snart som mulig... Des fortere flere kritiske stemmer, dess bedre kan dette gå. 

Anonymkode: 3ea28...fb9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker den superpositive holdningen til en del av damene i bærekraftig liv, fau og diverse andre lag og foreninger i Landås får en knekk når første barnet blir antastet på Bunnpris eller fotballbanen. Eller når de selv må gå sikksak gang mellom de som henger på Landåstorget og Essoen. Enslige menn, middelalders kvinnesyn, ingen penger, lite å ta seg til ----> hallo kriminalitet. Det er ikke slik at bare de får tilgang på basketbane og koranskole så er livet fikset, det er en illusjon. Ser en av disse komitedamene uttalte at de villa ha mennene opp på Ulriken, da skal det virkelig bli utrygt for alle oss andre som bruker området. Menn som ikke tåler at kvinner er alene og kler seg annerledes, skal altså slenges ut i et miljø der kvinner løper til alle døgnets tider i tights og singlet. Lovely, skal bli kjekt å være kvinnelig landåsboer fremover! Og at de på Garnes er skeptisk forstår jeg kjempegodt, det ligger jo laaaangt utenfor alfarvei, og kommer til å ta en evighet å få hjelp av f.eks politiet om noe skjer. Lærerhøyskolen er i det minste bare ti minutter blålystur fra politikammeret. 

Anonymkode: b1970...ab3

Ja, det er dette jeg ser for meg, at det blir store ansamlinger av unge menn som driver rundt på Landås. De kommer jo fra en kultur hvor det er mye mer vanlig å være ute. Og det er jo bare menn som får lov til å være ute. Og det er jo ikke akkurat så mange tilbud her på Landås, det er jo en kafe her, på Slettensenteret...Det med tur på Ulriken synes jeg bare høres supernaivt ut- det er vel nesten bare nordmenn som er så opptatt av friluftsliv, dette med å gå tur. 

Anonymkode: ab7a7...2b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig negativt innstilt til dette. Har bodd i et innvandringstett område før med stort antall enslige innvandrermenn, og flyttet derfra pga det... De kan være så ubehagelige med kommentarer og blikk, pluss at det var overfallsvoldtekter i området. Følte meg utrygg og ville flytte til et trygt sted... og nå skal det komme hit? :( nei takk...

Anonymkode: 12452...5ba

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ønsker jeg å poengtere at det er utrolig frustrerende at man ikke får en mulighet til å påvirke dette utfallet, det bare skjer uten at man har noe man skulle ha sagt.

Anonymkode: 12452...5ba

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man kan gjøre er å stemme på partier som alltid har ønsket en veldig restriktiv asylpolitikk så man slipper all utryggheten dette medfører.

Anonymkode: 1e37e...0cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste man kan gjøre er å stemme på partier som alltid har ønsket en veldig restriktiv asylpolitikk så man slipper all utryggheten dette medfører.

Anonymkode: 1e37e...0cc

Det gjør jeg allerede, men savner mulighet til å påvirke lokalt...

Anonymkode: 12452...5ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg allerede, men savner mulighet til å påvirke lokalt...

Anonymkode: 12452...5ba

Den beste måten å påvirke politikere generelt er at de får vite hva man mener og organisere flere rundt temaet. Politikere generelt gjør som de vil så lenge de vet at det ikke får konsekvenser. Dersom de vet at de ikke blir gjenvalgt så endrer de politikken sin. 

Men jeg vet dette kan virke voldsomt og håpløst for mange.

Anonymkode: 1e37e...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes dessverre det virker som myndighetene har null kontroll på dette-

Leser i BT idag at det ikke er kommet på plass rutiner ang sjekk av sykdommer ol. Tror det bare blir kaos

Anonymkode: ab7a7...2b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er en kvinne knivstukket og drept på et asylmottak..

Anonymkode: ab7a7...2b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...