Gå til innhold

Redd for å fortelle fastlegen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om at jeg er homofil. Har egentlig ikke noe stort behov for å fortelle det til h*n, men i forbindelse noen greier må jeg nesten det.

Mange i familien min har samme fastlege og jeg er redd de skal bli behandlet dårligere etter at jeg evt forteller om meg.

Bør jeg bytte lege?

Anonymkode: c8ded...34a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tror legen din vil bryte taushetsplikten og/eller er såpass gammeldags at han/hun vil behandle deg eller de dårlig av at du sier du er homofil ville jeg definitivt byttet lege, ja...Har du noe grunnlag for å tro det? 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor må du fortelle hva slags kjønn du forelsker deg i og har eventuell sex med?

Samtlige kjønnssykdommen smitter mellom begge kjønn for en mann - og det spiller virkelig ingen rolle. Med mindre du har tenkt å gi blod(jeg har forstått at homofile fortsatt ikke får være blodgiver? mulig jeg tar feil her nå) - men da er det jo uansett ikke noe du trenger fortelle?

Du burde jo ikke føle det sånn, men jeg ser uansett ikke poenget med at akkurat fastlegen skal vite noe, testing av kjønnssykdommer skal man jo ta uansett hvem man ligger med. Og prevensjon for din del er jo åpenbart kondom, så du trenger ikke be om noe sånn sett fra legen. 

Om du ønsker HIVtest så er jo det noe du like gjerne kan få fra en kvinne.

Anonymkode: dac9c...875

Skrevet

Hvis du tror legen din vil bryte taushetsplikten og/eller er såpass gammeldags at han/hun vil behandle deg eller de dårlig av at du sier du er homofil ville jeg definitivt byttet lege, ja...Har du noe grunnlag for å tro det? 

Har igrunn ikke noe annet grunnlag enn at h*n veldig ofte vet best og hva som er best for deg. Besserwisser..

Skrevet

Men det er ikke sikkert at vedkommende dermed mener at det er best for deg å være hetero? Og en besserwisser-lege er vel egentlig ganske ok på et vis, de vet jo som oftest hva som er best for de som er syke! 

Jeg har ofte måttet fortelle legen at jeg er lesbisk pga at det er unødvendig å bruke lange samtaler på prevensjon, men da har jeg aldri opplevd annet enn at de omtrent trekker på skuldrene og prater videre om noe annet. Med mindre du har inntrykk av en veldig konservativ person tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for. Man skal vel ganske høyt opp i alder eller langt uti bibelbeltet for at noen reagerer veldig?

Skrevet

Hvorfor må du fortelle hva slags kjønn du forelsker deg i og har eventuell sex med?

Samtlige kjønnssykdommen smitter mellom begge kjønn for en mann - og det spiller virkelig ingen rolle. Med mindre du har tenkt å gi blod(jeg har forstått at homofile fortsatt ikke får være blodgiver? mulig jeg tar feil her nå) - men da er det jo uansett ikke noe du trenger fortelle?

Du burde jo ikke føle det sånn, men jeg ser uansett ikke poenget med at akkurat fastlegen skal vite noe, testing av kjønnssykdommer skal man jo ta uansett hvem man ligger med. Og prevensjon for din del er jo åpenbart kondom, så du trenger ikke be om noe sånn sett fra legen. 

Om du ønsker HIVtest så er jo det noe du like gjerne kan få fra en kvinne.

Anonymkode: dac9c...875

Det spiller helt klart en betydelig rolle. Det er ignorant å mene noe annet.

Når det gjelder dersom TS skulle evt. fått påvist HIV er han pliktig til å være med i smitteoppsporing. Da er det nødvendig å fortelle hvem man har hatt seksuell omgang med. Dette på grunn av at HIV, og en rekke andre sykdommer, utgjør en reell fare for folkehelsen. HIV er også mye mer utbredt i homofile miljøer. 

Hvorfor er det forresten åpenbart at TS bruker kondom som prevensjonsmetode? 

Anonymkode: dd430...293

Skrevet

Har igrunn ikke noe annet grunnlag enn at h*n veldig ofte vet best og hva som er best for deg. Besserwisser..

Hva har dette med brudd på taushetsplikt og diskriminering å gjøre? 

Anonymkode: dd430...293

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...