AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #1 Skrevet 5. november 2015 Dette er eit ord eg har sett brukt ein del i det siste og spørsmålet mitt er då: er dette ein skrivefeil eller er det faktisk eit begrep folk brukar?Viss du har brukt det sjølv (altså ikkje skrivefeil), kvifor? Anonymkode: c0a22...56d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #2 Skrevet 5. november 2015 Det er i alle fulle fall ike et ord som er i dagligtalebruk. Hva skal det bety? Kan du gi en hel setning med ordet i? Anonymkode: f97cc...d9c
Rosa Sitron Skrevet 5. november 2015 #3 Skrevet 5. november 2015 Jeg bruker Automagisk ganske ofte. For meg er det noe jeg bruker når noe skjer automatisk som jeg ikke kan forklare hva som skjer. Da er det automagisk. Litt som at man skriver skriveleif, en morsom vri av er eksisterende ord.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #4 Skrevet 5. november 2015 Det er i alle fulle fall ike et ord som er i dagligtalebruk. Hva skal det bety? Kan du gi en hel setning med ordet i? Anonymkode: f97cc...d9cSlik eg har sett det, virkar det som ein erstatning for automatisk, så det er kanskje berre ein skrivefeil. Beklager hvis dette er ein rar setning: "Maskinene er helt automagiske".TS. Anonymkode: c0a22...56d
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 5. november 2015 #5 Skrevet 5. november 2015 Forklaringen til VinterSnø er helt riktig. Neste gang du ser en elektronisk duppeditt utføre en operasjon som er deg gåtefull og imponerende, kan du gjøre store øyne og si: "Jøssenam, det er automagisk!"
Ginny Skrevet 5. november 2015 #6 Skrevet 5. november 2015 Haha! Jeg liker det!"Det bare skjedde, helt automagisk...." :D 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #7 Skrevet 6. november 2015 Det er et ganske vanlig ord, og er mye brukt til og med i faglitteraturen jeg hadde i informatikk på universitetet. Det oppsto vel først på engelsk, automagical. Det brukes om noe som skjer av seg selv, uten at du helt skjønner hvorfor. Altså er det noe som skjer automatisk, men som virker som magi for deg for du skjønner ikke mekanismen bak det. Det kan for eksempel være om du skriver inn noe data i et skjermbilde, så dukker masse grafer og resultater "automagisk" opp. Det er automatisk at resultatene blir beregnet, men du skjønner ikke beregningene bak det, altså er det "magi" for deg hvordan de klarer å lage dette. Anonymkode: 34c2d...96e 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 Altså et helt unødvendig ord. Anonymkode: f97cc...d9c
Silfen Skrevet 6. november 2015 #9 Skrevet 6. november 2015 Det er et gøyt ord. På linje med urettfeigt og andre ord som er gøye. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 Altså et helt unødvendig ord. Anonymkode: f97cc...d9cTja, det er jo kortere enn å si "Det skjer automatisk, som ved magi" Du trenger jo ikke bruke det om du ikke vil. Ordet "unødvendig" er jo også .. vel.. unødvendig. Du kunne like gjerne sagt "ikke nødvendig".. Anonymkode: 34c2d...96e 2
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Altså et helt unødvendig ord. Anonymkode: f97cc...d9c Hvilke ord vil du definere som nødvendige?
Collan Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 Det er et ordspill-ord. I stedet for å si "automatisk" sier man "automagisk" når det er noe som skjer av seg selv på mystisk vis.
Arabella Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 (endret) . Endret 6. november 2015 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #14 Skrevet 6. november 2015 Det er ikke noe som heter gøyt og gøye. Ordet "gøy" er et substantiv, adjektivet er "gøyal". Du er i hvert fall ikke gøyal.Jeg liker automagisk, det er en artig blanding av to eksisterende ord og har en klar betydning, og at det oppstår nye ord er et tegn på at språket er sunt og levende. Anonymkode: 3302b...74f 1
Pawn Hearts Skrevet 6. november 2015 #15 Skrevet 6. november 2015 Det er et såkalt portmanteau-ord (elller teleskopord som man også sier på norsk). Lewis Carroll elsket slike ord. The Jabberwocky inneholder flere av dem, og Humpty Dumpty forklarte dem for Alice:(…) "slithy" means "lithe and slimy" and "mimsy" is "flimsy and miserable." 1
Arabella Skrevet 6. november 2015 #16 Skrevet 6. november 2015 Du er i hvert fall ikke gøyal.Jeg liker automagisk, det er en artig blanding av to eksisterende ord og har en klar betydning, og at det oppstår nye ord er et tegn på at språket er sunt og levende. Anonymkode: 3302b...74fDu måtte komme med en negativ personkarakteristikk av meg, et menneske du ikke kjenner?Jeg så etter i ordboken etterat jeg hadde sendt mitt innlegg. Der ser jeg at "gøy" også kan være et adjektiv, så derfor slettet jeg mitt innlegg. Det var forhastet. 1
Perelandra Skrevet 8. november 2015 #17 Skrevet 8. november 2015 Jeg har aldri hørt eller lest ordet før, men synes det er er bra ordspill.Det kan godt være jeg kommer til å bruke det heretter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå