Gå til innhold

Havkajakk


entertain

Anbefalte innlegg

Noen som driver med havkajakk her inne? Kan dere fortelle meg litt? Synes det ser gøy ut, hvor tar jeg kurs, hva koster utstyret, kan jeg padle alene, hvor er de fineste områdene, hvilket utstyr trenger jeg, osv.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

Jeg har hatt havkajakk i rundt 5 år nå og har absolutt funnet noe som passer for meg :) Kjøpte min totalt uten erfaring, hadde snaut nok sittet i en kajakk før, men jeg vil anbefale deg å kontakte kajakklubben hvis du har en i nærheten. Der kan du få prøve forskjellige båter før du bestemmer deg for hvilken du evt vil kjøpe.

I en kajakklubb kan du også lære om teknikk og sikkerhet, noe som er viktig om du vil padle alene. Min erfaring er at dette også er veldig sosialt. Selv har jeg imidlertid stort sett padlet alene, men dette er en smakssak.

En havkajakk får du fra rundt 12.000 og oppover. Du må bl.a. ta stilling til vekt og hvilket materiale du vil ha. Plast er ekstremt slitesterkt slik at du kan padle rett på land og over grunner, men er tyngre enn glassfiber. På den andre siden er glassfiber lettere og glir bedre i vannet, men får fortere skader. Prøv noen forskjellige typer før du bestemmer deg for kjøp. I tillegg må du ha det viktigste sikkerhetsutstyret - vest, årepose, håndpumpe og spruttrekk. Selvsagt kan du gå amok på utstyrsfronten her som i alle andre sporter, men strengt tatt trenger du ikke stort mer enn dette.

For meg handler padling mer om rekreasjon enn om trening. Det er ubeskrivelig deilig å skli gjennom vannet, finne rytmen med bølgene, la kroppen jobbe og tankene gå. Kontakten med vannet er utrolig og du beveger deg så lydløst at du kommer tett på fugle- og dyreliv. Lite slår opplevelsen av en havørn som som streifer over vannflaten noen få meter unna kajakken.

Når det gjelder hvor det er fint å padle, så er det egentlig bare å velge. Selv bor jeg i Oslo og padler mye på fjorden her, noe som ikke er rare havet, men det er likevel mye å se og oppleve. Skjærgården er fin å padle i - dra på oppdagelsesferd, palde i åttetall fremfor rett fram og over grunner hvor andre båter ikke kan gå. Men de flotteste opplevelsene har jeg definitivt hatt på Vestlandet og i Nord-Norge med land på ene siden og rått utemmet hav på den andre.

Prøv da vel! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...