Gå til innhold

Celleforandring, grunn til bekymring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk for en måned siden brev om celleforandring og at jeg skal på ny undersøkelse om seks måneder. Er det tullete av meg å bli bekymret? Jeg har lest mye om det, og ser det sjelden er farlig. Men likevel blir jeg bekymret.

Anonymkode: 1effa...ffb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er grunn til bekymring, men du blir fulgt opp med ny undersøkelse om seks måneder, og den skal du ikke sluntre unna. Jeg har selv hatt livmorhalskreft, men det har gått bra så langt. 

Anonymkode: 853f0...9d6

Skrevet

Hei! 

Ikke vær bekymret når du får beskjed om å komme til kontroll om 6 måneder. Jeg fikk beskjed om alvorlige celleforandringer og måtte komme til sykehuset og ta nye mer omfattende prøver med kamera, utskrapning osv. Og det etter 2 knappe uker etter svar hos lege. 

Venter på prøvesvarene om det blir konisering ( laseroperasjon)  for å fjerne og prøve å forhindre kreft. 

Google det litt så finner du ut mer.

Anonymkode: c2408...a43

Skrevet

Kan være kjønnsvorter

Anonymkode: 61b11...68e

Skrevet

Kanskje dette er til trøst for deg:

Jeg tok en celleprøve som 19-åring etter jeg hadde vært hos gynekolog pga. kjønnsvorter.. Den viste dessverre at jeg hadde celleforandringer grad 1. Fikk innkalling 6 mnd senere, og da var celleforandringene gått tilbake og alt var som normalt igjen.

I følge min gynekolog var det ingenting å bekymre seg for i det hele tatt, fordi 1. som regel går det bort av seg selv, og flesteparten av alle kvinner vil ha celleforandringer en gang i livet uten at det blir kreft 2. når du først er inne i systemet er det nesten umulig at det vil utvikle seg til kreft, da det som regel tar mange år før det bryter ut og du vil få behandling før du når alvorlige stadier. Så lenge man sjekker seg jevnlig, vil det gå fint.

Anonymkode: 6e9f2...442

Skrevet

Jeg syntes det er grunn til bekymring, men ikke stress med det. Stol på legen din.

Skrevet

Takk for svar. Kjenner det skal være fint når det har gått seks måneder. Jeg har forøvrig ikke kjønnsvorter.

Anonymkode: 1effa...ffb

Skrevet

Vær glad for at du blir fulgt opp! Jeg har vært der du er, og de fjernet det bare. Hurra for å leve i moderne tid!

Skrevet

Jeg tok celleprøve 1.juni og fikk beskjed om at jeg hadde celleforandring. Skal ta ny celleprøve 1.desember. Jeg er ikke bekymret og tror ikke jeg trenger å være det heller! Stoler på magefølelsen min ☺ 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å komme på konisering asap etter at jeg hadde tatt celleprøve og fått svar på disse.

Men jeg hadde visst ikke kreft, men ble innkalt til nye prøver etter 6mnd. Får håpe det er OK. :S

Poenget er at man kan få beskjed om at det haster å få bort celleforandringene selv om det ikke er noe veldig farlig. :)

Anonymkode: b97b4...6af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...