AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #21 Del Skrevet 11. november 2015 Jeg mener at samme prinsipp gjelder. Grønn-gul betyr at gul er hovedfargen, det viktigste adjektivet. Det er dermed logisk at selv om bindestreken erstattes med et komma, beholder adjektivenes rekkefølge sin betydning. Eller at de er likestilte, hvis det ene ikke utelukker det andre. Men i hvert fall ikke at rangen blir motsatt, som det ble hevdet.Skjønner at det kan være forvirrende med sammensatte adjektiver, men du snakker fortsatt om noe helt annet. Anonymkode: 9f490...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 11. november 2015 #22 Del Skrevet 11. november 2015 Skjønner at det kan være forvirrende med sammensatte adjektiver, men du snakker fortsatt om noe helt annet. Anonymkode: 9f490...8a6Grammatisk sett ja, men ikke semantisk. Jeg tror ikke du skal avskrive argumentet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 11. november 2015 #23 Del Skrevet 11. november 2015 Skjønner at det kan være forvirrende med sammensatte adjektiver, men du snakker fortsatt om noe helt annet. Noe annet enn hva? Det jeg kommenterte var påstanden at i "en stor, blå ballong" er stor det viktigste adjektivet, og derfor kommer først. Skjønner at en diskusjonstråd kan være forvirrende å følge med i, men trådstarters spørsmål var altså et litt annet. Det har jeg intet godt svar på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #24 Del Skrevet 11. november 2015 Noe annet enn hva? Det jeg kommenterte var påstanden at i "en stor, blå ballong" er stor det viktigste adjektivet, og derfor kommer først. Skjønner at en diskusjonstråd kan være forvirrende å følge med i, men trådstarters spørsmål var altså et litt annet. Det har jeg intet godt svar på.Ok, da henger det mer på greip. Det stemmer vel at rekkefølgen ikke handler om viktighet, verken den ene eller andre veien.Men sammensatte ord handler jo heller ikke om hvilken del av ordet som er viktigst? Den siste delen av ordet sier hva det er og den første delen sier hva slags type det er. (Dette var vanskelig å formulere. Tar gjerne imot en proffere måte å formulere det på) Ser at det kan ligne, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan de eksemplene er relevant for hverandre? Anonymkode: 9f490...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå