Gå til innhold

Hvorfor heter det, "en stor blå ballong"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor heter det, "en stor blå ballong"? Hvorfor er adjektivene i akkurat den ordningen? På fransk, f.eks., heter det, "un grand ballon bleu" (en stor ballong blå). Hvorfor blir det galt å si, "en blå stor ballong"? Det er ikke helt galt, men noe... klinger ikke helt rett i den setningen. Hvorfor?

Anonymkode: 915b8...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Kanskje fordi det at ballongen er stor anses som viktigere informasjon enn at den er blå, så stor settes først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det at ballongen er stor anses som viktigere informasjon enn at den er blå, så stor settes først?

Men da er det jo enda viktigere at det er en ballong (se fransk)? "Ballong stor, blå en", ville i så fall vært riktig ordrekkefølge? Mener ikke å være vanskelig, bare... tenker høyt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo enda viktigere at det er en ballong (se fransk)? "Ballong stor, blå en", ville i så fall vært riktig ordrekkefølge? Mener ikke å være vanskelig, bare... tenker høyt. :P

På fransk har noen adjektiver (blant annet de som handler om størrelse, som "grand") som står foran substantivet og resten står bak. På norsk står alle foran og det er like riktig å si "en blå, stor ballong", men det klinger kanskje ikke like bra.

Anonymkode: 9f490...8a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fransk har noen adjektiver (blant annet de som handler om størrelse, som "grand") som står foran substantivet og resten står bak. På norsk står alle foran og det er like riktig å si "en blå, stor ballong", men det klinger kanskje ikke like bra.

Takk. :)

Det er ikke viktig, bare jeg som... lurte. Men det blir litt sånn Yoda-norsk med "en blå, stor ballong", ja. Men det forklarer jo ikke hvorfor adjektivene har en bestemt orden (for øvrig samme orden som på engelsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke viktig, bare jeg som... lurte. Men det blir litt sånn Yoda-norsk med "en blå, stor ballong", ja. Men det forklarer jo ikke hvorfor adjektivene har en bestemt orden (for øvrig samme orden som på engelsk).

https://www.englishclub.com/grammar/adjectives-order-before-noun.htm

Her står det litt om rekkefølgen til adjektiv. Men akkurat hvorfor det er sånn fant jeg ikke noe godt svar på, det står bare at det er den vanlige og "naturlige" måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med "Yoda-norsk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Nå mente jeg ikke at hvert eneste ord i en setning skal plasseres etter viktighet, men ord innenfor samme ordklasse kan plasseres etter den regelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "Yoda-norsk"?

For å stokke ordrekkefølgen kjent Yoda er. Hørt om han de fleste har. Star Wars en figur han er.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg ikke at hvert eneste ord i en setning skal plasseres etter viktighet, men ord innenfor samme ordklasse kan plasseres etter den regelen. 

Nei, jeg vet du ikke mente det bokstavelig. Jeg vet jeg overdrev. Det var ikke noen misforståelse eller kverulering. Jeg ville bare illustrere hvordan det ble hvis ordrekkefølgen ble sortert etter viktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stokke ordrekkefølgen kjent Yoda er. Hørt om han de fleste har. Star Wars en figur han er.

Tusen takk ha du skal :biggrin:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne setningen kan jo ha med den sangen å gjøre, da. Den barnesangen jeg ikke husker akkurat nå, haha. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne setningen kan jo ha med den sangen å gjøre, da. Den barnesangen jeg ikke husker akkurat nå, haha. 

Tenker du på..?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, omvendt. Det viktigste kommer sist: grønn-gul er gul (med grønnskjær), tannlegeassistent er assistent, assistenttannlege er tannlege. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Nei, omvendt. Det viktigste kommer sist: grønn-gul er gul (med grønnskjær), tannlegeassistent er assistent, assistenttannlege er tannlege. 

Som jeg allerede har påpekt, så var ikke den initielle kommentaren min ment som en fasit på enhver rekkefølge på absolutt alle ord i hvilken som helst sammenheng. Siden tråden åpnet med et konkret eksempel, er det vel greit å kommentere på det konkrete eksempelet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg allerede har påpekt, så var ikke den initielle kommentaren min ment som en fasit på enhver rekkefølge på absolutt alle ord i hvilken som helst sammenheng. Siden tråden åpnet med et konkret eksempel, er det vel greit å kommentere på det konkrete eksempelet. 

Kommentaren min var jo nettopp OM det konkrete eksemplet. Siden du later som du ikke engang forstår såpass, blir videre kommunikasjon for tungvinn for min smak, og avbrytes derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du roter litt nå. TS lurer på rekkefølgen på adjektiver og det har ikke noe med sammensatte ord å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett viktigheten av plassering av adjektiver, skal det være komma mellom  "stor" og "blå".

Skal og skal. Det avhenger av leseflyten og stilen man ønsker å formidle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du roter litt nå. TS lurer på rekkefølgen på adjektiver og det har ikke noe med sammensatte ord å gjøre.

Jeg mener at samme prinsipp gjelder. Grønn-gul betyr at gul er hovedfargen, det viktigste adjektivet. Det er dermed logisk at selv om bindestreken erstattes med et komma, beholder adjektivenes rekkefølge sin betydning. Eller at de er likestilte, hvis det ene ikke utelukker det andre. Men i hvert fall ikke at rangen blir motsatt, som det ble hevdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...