Gå til innhold

Sopp i underlivet - MÅ jeg til lege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har aldri hatt sopp i underlivet før, men tror jeg muligens har fått det nå. Jeg har gått på en antibiotikakur nylig, så tror kanskje dette kan ha utløst det.

Jeg har tydelige symptomer som svie, kløe, økt utflod (som er tykkere enn vanlig). 

Spørsmålet mitt er om flere har erfaringer med dette og om jeg MÅ til lege for å sjekke om det faktisk er sopp? Tenkte å bare dra på Apoteket å kjøpe Canesten og behandle meg selv. Men leser på nettet at de anbefaler å oppsøke lege dersom det er første gang.

Og så lurer jeg også på hvordan legen evt. får sjekket om det er sopp? Jeg har store problemer med å gå til lege når det gjelder underliv...

Anonymkode: 2648a...442

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjøp canesten først (både piller og krem) og hvis det ikke går over etter anbefalt behandlingtid så går du til legen :P er ikke værre en det :)

Anonymkode: d5aad...3e4

• Liker 2
Skrevet

Apoteket har flere midler for selvmedisinering :-) Både Canesten og Diflucan (tror det var det det het?), men vær nøye med å behandle deg så lenge som det er anvist på pakken. Er en ond sirkel å slutte for tidlig, da får man det igjen og igjen og igjen.
Hvis dette ikke hjelper oppsøker du lege, eller en gynekolog, som kan da undersøke om det skyldes noe annet. Er flere ting som ligner på sopp, deriblant eksem. Når du behandler deg må du ikke ha sex. Hvis du har fast partner, burde han behandles også.  

Anonymkode: 89338...181

• Liker 1
Skrevet

kjøp canesten først (både piller og krem) og hvis det ikke går over etter anbefalt behandlingtid så går du til legen :P er ikke værre en det :)

Ok, takk! Leste bare at man måtte til lege første gangen man fikk symptomer på det ! Så ble usikker! :)

TS

Skrevet

Det går an å kjøpe en hjemmetest.  Den koster litt, men skal visstnok teste for både soppinfeksjon og bakteriell vaginose.  Den koster 399 kr. i nettbutikken til Boots.  Personlig hadde jeg nok bare forsøkt med Canesten vagitorie og krem, men en hjemmetest kan kanskje være verdt pengene hvis du er bekymret. 

Skrevet

Ok, takk! Leste bare at man måtte til lege første gangen man fikk symptomer på det ! Så ble usikker! :)

TS

det er vel for å utelukke andre ting siden du ikke er kjent med symptomene første gang :) men siden du akkurat har gått på antibiotika så heller jeg over på soppinfeksjon :P

Skrevet

Tusen takk for hjelpen! Da prøver jeg med Canesten! Skal fullføre hele behandlingen :) (Y)

Skrevet

Jeg er kjerringa mot strømmen i dette spørsmålet. Jeg mener det må være mest fornuftig å bli undersøkt av lege først for å få fastslått hva som kan kan være i veien, fremfor å kaste bort penger på å kjøpe det ene og det andre og prøve seg frem.

Gjest Løvemunn
Skrevet

Ingen grunn til å gå til lege ved en soppinfeksjon. Det er veldig vanlig å få det etter antibiotikakurer. Kjøp Difuclan, evt Canesten (stikkpiller, ikke bare kremen) og drikk Biola e. l. Neste gang du må gå på antibiotikakur, drikk masse Biola eller spis yoghurt, det kan motvirke soppinfeksjon.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg er enig med @Arabella - ta deg en tur til legen. Og si ifra til legen at du ikke er overvettig begeistret for gynekologiske undersøkelser. Når du er der, så kan du uansett ta en celleprøve for kreft. Forebygging er alltid bedre enn "reparasjon". Det hele er over på under to minutter, og det er to minutter som kan redde livet ditt. I tillegg kan det være at en "en-gangskur" ikke er nok, og at du heller skal bruke Canesten e.l. i flere dager (jevnt over tre).

Leger vet at underlivet er et tabu-område for mange, og dette skal de også ta hensyn til. Føler du deg ubekvem, så si ifra med en gang. Det kan også hjelpe på hvis legen forteller deg hva han/hun gjør og hvorfor under undersøkelsen.

Forøvrig, jeg heller også mot at du har fått en soppinfeksjon pga. antibiotika-behandlingen. Det er også normalt. Neste gang du må ta antibiotika, kjøp melkesyresuppositorier på apoteket og bruk de like lenge som du tar antibiotika. Yoghurt fungerer hos enkelte, dog ikke hos alle. Men yoghurt er uansett godt for tarmfloraen - som også blir påvirket av antibiotikaen. 

Skrevet

En soppinfeksjon kan egentlig ikke være så veldig mye annet. Hver gang jeg har hatt sopp(alltid etter antibiotikakur...) har det klødd og også vært klumpete/kornete utflod, og det er begrenset hvor mange andre underlivsplager som har disse symptomene. Dessuten skader det ikke å kjøpe en pakke canesten krem + stikkpiller og bruke det en ukes tid, selv om man ikke skulle ha sopp. 

Anonymkode: d71ca...c01

Skrevet

Det går an å kjøpe en hjemmetest.  Den koster litt, men skal visstnok teste for både soppinfeksjon og bakteriell vaginose.  Den koster 399 kr. i nettbutikken til Boots.  Personlig hadde jeg nok bare forsøkt med Canesten vagitorie og krem, men en hjemmetest kan kanskje være verdt pengene hvis du er bekymret. 

Må ikke en slik test sendes inn? Jeg vet at det finnes hjemmetester for uvi, der noen må sendes inn og noen kan du lese av der og da

Anonymkode: 48d89...87a

Skrevet

For å forebygge at du får et langvarig problem og overser viktig sykdom, anbefaler jeg deg å ikke høre på alle "ekspertene" her inne, men på det faktiske rådet om å oppsøke lege siden du ikke har hatt det før og kjenner igjen symptomene. Det er en grunn for at det rådet blir gitt, nemlig at det kan være andre ting enn sopp som gir deg symptomene. Man trenger ikke en fullstendig gynekologisk undersøkelse for å få stilt diagnosen, det holder med å ta en prøve fra ytre del av skjeden til dyrkning eller påvisning på annen måte. 

Anonymkode: 27b87...337

Skrevet

Må ikke en slik test sendes inn? Jeg vet at det finnes hjemmetester for uvi, der noen må sendes inn og noen kan du lese av der og da

Anonymkode: 48d89...87a

Testen skal sendes inn til et laboratorium, ja. 

Skrevet

Jeg fikk også symptomer etter heftig antibiotikakur en gang. Egenbehandlet med stikkpille og krem. Hvordan det gikk? Helt bra i 11 år så langt.

Skrevet

Jeg har akkurat hatt en intens runde med kløe og svie i underlivet. Aldri vært plaget med hverken sopp eller noe annet tidligere, selv om jeg er over tredve. Dro til lege og fikk konstantert både infeksjon og sopp. 10 dager med antibitoika ( 3 dager med Dalacin vagitorier og 7 dager med Dalacin krem) for infeksjonen og deretter full kur med Canesten. Så jo, det kan være mer enn bare sopp og det må man gjerne få behandling for. Og som tidligere nevnt i tråden, ber man samtidig om å bli testet for kjønnssykdommer og celleprøve når man først ligger der. 

Er heller ikke overbegeistret for gynekologisk undersøkelse, men siden jeg ikke er lege og ikke har snøring på slikt, er det ikke noe alternativ å ikke gå til lege. Foretrekker å gå til kvinnelig på privat klinikk. Koster mer, men føler meg tryggere. 

Enig med de som mener legebesøk er å foretrekke - hvertfall om man aldri har hatt sopp før. Selv er jeg ikke komfortabel med selvdiagnostisering og påfølgende selvmedisinering. 

Anonymkode: 78283...568

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...