Gå til innhold

Symaskin

Tinuwiel

Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av Symaskin. Og blir ikke helt klok på hva jeg bør velge. Har sett litt på de fra stoff og stil å har lyst til å kjøpe i en fysisk butikk så jeg lett kan spørre om råd og kjøpe tilbehør. http://www.stoffogstil.no/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=10523 

Har lånt min mor sin en del det siste året og ser behovet for en egen. Det jeg bruker den til er mye småfiksing og lapping av klær, syr gardiner og puter og har sydd trekk til soffaputer i litt tykkere og slitesterke materialer. Ønsker en maskin som er sterk nokk til litt tykkere tøy og som varer i mange år. Har tenkt å bruke 4-5tusen om det er mulig å få en grei maskin for den summen. Ser noen maskiner har overlock, men her har jeg gått glipp av noe grunnleggende, for jeg aner ikke hva det er.. Så alle dere flinke mennesker på KG, er det noen som har noen tips til maskin eller hva som er viktig å tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke konkrete tips til merke, men til ditt bruk holder det med en uten mange funksjoner. Det eneste er at maskiner som kan sy tykkere stoffer krever en sterk motor, og derfor er de (ofte) ganske dyre. Du trenger ikke broderifunksjoner heller, motoren er det som teller. Er ikke uten grunn at mange av de maskinene som er best fra gammelt av egentlig drev på med helt andre typer maskiner - vi har for eksempel både motorsag og symaskin fra Husqvarna i barndomshjemmet.  

Overlockfunksjon er ikke nødvendig. "Proffene" har ofte en egen overlockmaskin som kan kaste og klippe stoff samtidig, resultatet blir veldig pent. Se på innsiden av en t-skjorte eller singlet, da ser du en typisk overlocksøm der de har kastet og klippet stoffet sånn at det ikke krøller seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ny (7 år gammel) Husqvarna, som er helt ok. Men den jeg bruker mest er den gamle Husqvarna maskinen jeg har kjøpt på finn. En slik mamma hadde da jeg var liten. Den er konge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Husqvarna, en computermodell kjøpt første del av 90-tallet.

En skikkelig god maskin :D

Merket kan anbefales sett fra min side basert på

mammas grønne Husqvarna fra 60-tallet og min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...