Gå til innhold

utviklet angst for alarmer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette høres kanskje rart ut, men jeg tror jeg har fått "angst" for alarmer. 

Bor i blokk og brannalarmen går ukentlig. Ofte flere ganger i uken, falsk alarm så klart. Men vi må evakuere. 
Jeg har alltid vært redd for brann, livredd. Dette kommer fra en traumatisk hendelse da jeg var ung. 

Ser jeg film og en alarm går av, så får jeg hjertebank. Jeg må stoppe filmen, også spol litt tilbake for å forsikre meg om at lyden faktisk kom fra filmen. Må sjekke 2-3 ganger for å være sikker. 

Dersom en alarm går, om det så er brannalarmen, timeren på kjøkkenet som jeg selv har slått på. Må sitte med den i hånden og slå den av sekunder før den går av, klarer ikke alarmlyden!, eller noe uforklarlig alarm jeg ikke finner kilden til så får jeg hjertebank, svimmel, kvalm, tårene renner, får tåkesyn og skjelver. Dette skjer også når brannalarmen går. Jeg våkner ofte om natten, fordi jeg hører en lyd som kan høres ut som en alarm. Alt fra brannalarm til bombealarm/terroralarm er tanker jeg får.
En gang fikk jeg panikkanfall på butikken, fordi jeg hørte en alarm. Det var et varsel om at batteriet gikk ut i høreapparatet (aldri hørt den lyden før). Tårene rant og jeg skalv. Ble livredd, for et jævla batteri!

Har ikke tenkt på det som et problem, eller noe unormalt. Før en slik alarm gikk nå nettopp i en film. Fikk hjertebank med en gang, og måtte finne ut hvor lyden kom fra så fort som mulig. 
Denne frykten har blitt mye, mye sterkere nå som jeg bor i blokk. Har bodd her i 8 måneder bare, og det går utover søvnen. Har det gått 2-3 dager siden sist brannalarmen gikk, så blir jeg skvetten. Vær minste lyd får meg til å skvette, for jeg tror det er brannalarmen. Jeg går å venter på at alarmen skal komme hele tiden. Til og med ringelyder fra mobiltelefoner i tv serier gir meg hjertebank!! Jeg er konstant anspent og skvetten. Klarer ikke dette mer! Enten så må jeg søke hjelp, ellers så må jeg flytte. 

Sliter med sosial angst og går til psykolog på grunn av det. 
De fysiske "symptomene" jeg får, er ganske lik et angstanfall.. Vet ikke om dette bare er en sterk frykt, eller om det faktisk har blitt angst. Vi hadde ikke røykvarsler der jeg bodde før (hus, ikke blokk). Den gikk av hele tiden siden mamma røyket inne, så hun fjernet den. Brannalarmen på skolen var jeg redd for, men da var jeg ikke alene. Kun opplevd ekte brann en gang. Jeg sprang ut før alarmen gikk for jeg kjente lukten av røyk og da jeg løp ut i gangen så jeg røyk... og da var jeg ute lenge før brannalarmen gikk. Læreren skjønte ikke hvorfor jeg reiste meg og gikk helt plutselig, fikk rett og slett panikk. 
Lukten av sigaretter gir meg panikk om natten, fordi jeg er redd for at huset skal ta fyr. Lillesøsteren min hev en sigarett på taket og noen kvister tok fyr en gang. Pappa så det så han stoppet det før ble farlig. Så lukten av sigaretter skremmer meg, fordi jeg forbinder det med brann. 

Anonymkode: a8cc9...f85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du allerede går til psykolog bør du nevne dette der. Det er gode muligheter for å få bukt med dette problemet.

Anonymkode: f8455...595

Skrevet

Du påvirkes av traumene dine og har en del PTSD-symptomer, uten at du nødvendigvis plages så mye at det er PTSD. Snakk med psykologen din om det.

Anonymkode: 84434...f26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...