Gå til innhold

sur venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på besøk hos en venninne i en annen by onsdag-mandag. Jeg gledet meg masse til å besøke henne og vi koste oss masse første dagen. Planen var å dra ut hele helgen og begge gledet seg.

Saken er den at jeg har hatt noen episoder før der jeg har drukket for mye alkohol. Det har gått mye i sterk brennevin og jeg vet selv det har vært for mye, og mye mer enn jeg tåler. Derfor har jeg holdt meg til cider når jeg har vært ute i det siste og det har gått veldig fint. Når vi skulle vorse den andre dagen hadde noen selvfølgelig med seg en del 45% og det var drikkepress, selv om jeg sa jeg ikke ville ha fordi jeg viste hvordan det kom til å gå. Jeg drakk det, jeg ble full, ingen andre å skylde på for det. Jeg ble nok ganske full, men ikke for full.

Det endte opp med at alle på vorset inkludert venninne gikk fra meg for å nå en buss og dra videre, sikkert fordi jeg var treig og full.. 

Jeg ble skikkelig sur for at de gikk fra meg. Altså jeg hadde ikke gått fra en venn som er på besøk for første gang i en ny by og ganske full. Så endte opp med at jeg ringte en kompis som også studerer i samme byen, tok med meg alle tingene mine og var hos han hele helgen.

Nå er venninnen min veldig sur, vil ikke snakke med meg og sa egentlig "ha det fint videre". Er det bare meg som ikke synes dette er noe å være veldig sur for. Vi har jo kjent hverandre siden vi var små. Ja, jeg forstår at jeg sikkert var for full og at hun sikkert også var full og ville dra videre med de andre - men likevel gikk hun fra meg og noe måtte jeg finne på da. Jeg skulle sikkert bare snakket med henne dagen etterpå, men så er vi begge sta og nå er det plutselig en større sak enn det hadde trengt. 

Jeg drakk, jeg ble full, jeg burde vite bedre - men sa jeg at jeg ikke ville drikke sterkere og hun gikk fra meg.

Tror dere det går over? Bør jeg unnskylde meg masse eller bare la hun få roe seg? Og hadde du blitt sur for dette?

Anonymkode: 0d887...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er verre at hun gikk fra deg, enn at du ble for "full og treg" egentlig. Folk blir noen ganger fulle og så skaper de krøll for planene man hadde for den kvelden. Det følger liksom bare med fylla. Nå har kanskje jeg litt høy terskel for dette da mine venner er særdeles dårlige til å drikke med måte og jeg ender ofte opp med at man må vaske spy, blir kastet ut av fester/utsteder, eller at vi ikke kommer inn steder på byen fordi noen har blitt for fulle osv. Dere var vel begge litt dumme, men synes absolutt ikke dette er noe å droppe vennskapet for akkurat. Si unnskyld, og forklar deg med at du dro fordi du ble lei deg over at hun stakk fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all grunn til å være skuffet over at venninnen din dro fra deg, men å dra til kompisen din og bli der resten av tiden, var kanskje en uproposjonal reaksjon. Bare si unnskyld, og kom dere videre. Tullete å bli uvenner for sånne bagateller.

Anonymkode: f3c4c...81f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dårlig gjort av deg å drikke deg så snydens at venninnen din tydeligvis ikke likte det. Når du skal bo hos andre bør du virkelig klare oppføre deg bedre. 

Jeg skjønner godt venninnen din ble sur. Ja, det var dårlig gjort av henne å bare dra fra deg, men jeg skjønner ærlig talt at hun gjorde det. Det var du som begynte å oppføre deg dumt, og du som fortsatte med det da du bodde hos kameraten i stedet. 

 

Anonymkode: e0042...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er verre at hun gikk fra deg, enn at du ble for "full og treg" egentlig. Folk blir noen ganger fulle og så skaper de krøll for planene man hadde for den kvelden. Det følger liksom bare med fylla. Nå har kanskje jeg litt høy terskel for dette da mine venner er særdeles dårlige til å drikke med måte og jeg ender ofte opp med at man må vaske spy, blir kastet ut av fester/utsteder, eller at vi ikke kommer inn steder på byen fordi noen har blitt for fulle osv. Dere var vel begge litt dumme, men synes absolutt ikke dette er noe å droppe vennskapet for akkurat. Si unnskyld, og forklar deg med at du dro fordi du ble lei deg over at hun stakk fra deg.

Du høres ut som en fantastisk venn <3  Full og alene i en storby kunne jo gått dårlig.
 

Du har all grunn til å være skuffet over at venninnen din dro fra deg, men å dra til kompisen din og bli der resten av tiden, var kanskje en uproposjonal reaksjon. Bare si unnskyld, og kom dere videre. Tullete å bli uvenner for sånne bagateller.

Anonymkode: f3c4c...81f


Skal unnskylde meg og sørge for at det aldri skjer igjen, så satser jeg på det ordner seg. Vil ikke miste en barndomsvenn for en sånn bagatell, det er tullete.

 

Det var dårlig gjort av deg å drikke deg så snydens at venninnen din tydeligvis ikke likte det. Når du skal bo hos andre bør du virkelig klare oppføre deg bedre. 

Jeg skjønner godt venninnen din ble sur. Ja, det var dårlig gjort av henne å bare dra fra deg, men jeg skjønner ærlig talt at hun gjorde det. Det var du som begynte å oppføre deg dumt, og du som fortsatte med det da du bodde hos kameraten i stedet. 

 

Anonymkode: e0042...b8e

Det er egentlig dette jeg trenger å høre. Jeg vet det var dårlig gjort av meg på alle måter og at jeg burde oppføre meg bedre. Men så håper jeg at hun kan legge det bak seg så lenge det ikke skjer igjen, for det en en venninne jeg ikke vil miste. Selv om det en min skyld, hvis det nå skjer.

Anonymkode: 0d887...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight
Det er egentlig dette jeg trenger å høre. Jeg vet det var dårlig gjort av meg på alle måter og at jeg burde oppføre meg bedre. Men så håper jeg at hun kan legge det bak seg så lenge det ikke skjer igjen, for det en en venninne jeg ikke vil miste. Selv om det en min skyld, hvis det nå skjer.

Anonymkode: 0d887...be1

Synes da at det var litt alle sin skyld. Du sier jo at det var "drikkepress", var dette noe du kun følte sjølv at du måtte drikke mye for å passe inn, eller var det på grunn av at alle sammen maste på deg om å måtte bli med å drikke du og? Siden du besøkte venninna di så burde det ha vært hennes ansvar å ta vare på deg, så ho burde enten ha ventet på deg eller at dere begge dro hjem igjen til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes da at det var litt alle sin skyld. Du sier jo at det var "drikkepress", var dette noe du kun følte sjølv at du måtte drikke mye for å passe inn, eller var det på grunn av at alle sammen maste på deg om å måtte bli med å drikke du og? Siden du besøkte venninna di så burde det ha vært hennes ansvar å ta vare på deg, så ho burde enten ha ventet på deg eller at dere begge dro hjem igjen til henne.

Det var mer at det var de andre som maste drikk du og, du må jo drikke du og, her drikk dette glasset.. Så når man først drikker litt, så er det så lett å bare fortsette.....

 

TS

Anonymkode: 0d887...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker svært sjelden, og har null problemer med å enkelt og greit bare si nei samme hvor mye folk maser på at jeg må jo drikke litt jeg også. 

Uansett om man er på besøk hos folk er det ens eget ansvar som voksent menneske å passe på seg selv, og selv ta ansvar for at man ikke drikker så mye at det er til besvær for den man bor hos. Det er ikke normal folkeskikk å drikke seg så full at man er til bry for dem man er på besøk hos. 

Anonymkode: e0042...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Jeg drikker svært sjelden, og har null problemer med å enkelt og greit bare si nei samme hvor mye folk maser på at jeg må jo drikke litt jeg også. 

Uansett om man er på besøk hos folk er det ens eget ansvar som voksent menneske å passe på seg selv, og selv ta ansvar for at man ikke drikker så mye at det er til besvær for den man bor hos. Det er ikke normal folkeskikk å drikke seg så full at man er til bry for dem man er på besøk hos. 

Anonymkode: e0042...b8e

Det er både og. Er man gjest(på besøk)hjemme hos andre så burde også verten ta hensyn til gjesten og å oppvarte vedkommende. For eksempel så burde ikke ho ha dratt i fra deg, hadde ho vært ei god venninne hadde ho også tenkt på deg. Hadde ho likt om du gjorde det samme mot henne om ho kom på besøk til deg? Det er heller ikke noe god folkeskikk å forlate gjesten i en fremmed plass/by og så å dra for å ha morro med andre venninner.

Hadde dere bodd i samme by så kunne du ha lett kommet deg hjem igjen, men i dette tilfellet gjorde du ikke det, og da er det forståelig at du ble skikkelig sur og ringte opp din kompis. Venninna di burde ha vært mer glad for at du kom deg trygt til kompisen din, det ville ikke ha vært bra for deg å måtte prøve å finne fram sjølv, og det ville heller ikke ha vært trivelig for deg å bare sitte der alene.

De var nå heller ikke så greie mot deg da de presset deg til å drikke, derfor har de heller ingen grunn til å klage hvis de visste at du helst ville avstå fra det. Jeg lurer på om at hvis det var snudd om til at venninna var den som ble skikkelig full og ikke deg, ville de da ha dratt ut med bare deg og latt henne være der i stikken?

Endret av Sunflower-Delight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes da at det var litt alle sin skyld. Du sier jo at det var "drikkepress", var dette noe du kun følte sjølv at du måtte drikke mye for å passe inn, eller var det på grunn av at alle sammen maste på deg om å måtte bli med å drikke du og? Siden du besøkte venninna di så burde det ha vært hennes ansvar å ta vare på deg, så ho burde enten ha ventet på deg eller at dere begge dro hjem igjen til henne.

TS er da en voksen person. Det er ikke venninnen sitt ansvar å hindre TS fra drikke seg snydens full. Det er ganske respektløst av TS å oppføre seg slik når hun er på besøk hos noen, og da kan hun vel ikke forvente noe annet. 

Jeg synes det er begge sin feil. TS skulle ikke ha drukket så mye og venninnen skulle ikke ha forlatt henne. Her skulle det ha endt. MEN så bestemmer TS seg for å tilbringe resten av helgen hos en annen. Det virker jo som det er DETTE venninnen er sur for, og det har hun da all rett til. Makan til oppførsel. 

Anonymkode: 18251...039

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Det er heller ikke noe god folkeskikk å forlate gjesten i en fremmed plass/by og så å dra for å ha morro med andre venninner.

(...)

Det er heller ikke god folkeskikk å oppføre seg slik som TS når man er gjest. Du må jo nesten se på hva som førte til denne handlingen. Det var helt klart TS sin oppførsel. 

Anonymkode: 18251...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Det er heller ikke god folkeskikk å oppføre seg slik som TS når man er gjest. Du må jo nesten se på hva som førte til denne handlingen. Det var helt klart TS sin oppførsel. 

Anonymkode: 18251...039

Det var "alle" sin dårlige oppførsel. For meg virker "drikkepresset" mer som at de oppførte seg som tenåringer, rett og slett! Er man voksen så har man respekt og tar et nei for et nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din burde absolutt ventet på deg. Men poenget er jo at du straffet din venninne for dette ved å dra til kompisen din resten av helgen, det var jo en overdreven hard straff for det venninnen din gjorde.

Anonymkode: f3c4c...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har snakket sammen nå og blitt enige om at det var litt dum oppførsel fra begge, fordi vi begge er like sta. Hun var mest sur for at jeg bare hadde forsvunnet hele helgen, og det skjønner jeg jo.. Det var lenge siden vi hadde vært sammen og det var tross alt derfor jeg var der. Så det ser jeg var veldig dårlig gjort av meg.

Men alt ordner seg heldigvis ser det ut som, så får jeg bare lære å passe på alkoholinntaket til neste gang :-)

 

TS

Anonymkode: 0d887...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...