Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har maling som jeg har brukt til vinduene mine som jeg tenkte å male døra med. Vet man får kjøpt nydelige hvite dører til 500-600 kroner, men de er av dårlig materiale og svært lytte. 

Derfor har jeg tenkt å male døren som står det fra før av, men jeg er usikker på hvordan. Bør jeg pusse den med sandpapir først eller kan jeg bare male rett oppå? Ser litt mørkt på å pusse den først da det vil bli utrolig støvete her av det. 

563900bd9d3db_dr.thumb.jpg.440c8b37e40cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke pusse den, men du MÅ bruke sperregrunn for å unngå at kvaen fra kvistene slår gjennom malingen og gir stygge flekker etter en stund. Etterpå kan du male den med den malingen du har.

• Liker 1
Skrevet

Er døra lakkert? Den ser så blank ut på bildet. I så fall bør det undersøkes om sperregrunn fungerer på dette, eller om du må bruke kvistlakk + heftgrunn. 

Og en ting til: før du går i gang bør døra vaskes skikkelig med salmiakkvann. Dette for å rengjøre den for fett og annet smuss som kan gjøre at malingen sitter dårlig. 

Anonymkode: 1d82e...924

Skrevet

For å være ærlig er jeg usikker på om den er lakkert, men oen partier ser blanke ut ja. 

Salmiakkvann skal jeg vaske med :) 

Men sperregrunn - hvistlakk - heftgrunn.... wow. Her ble jeg forvirret 

Skrevet

Kvistlakk = lakk som man bruker på kvistene i treverket før man maler over. Dette fordi kvistene kan "svette" ut harpiks i årevis, og da blir det gul-aktge flekker som synes gjennom malingen. 

Sperregrunn = grunning som dekker vanskelige flekker, og som gjerne kan brukes istedenfor kvistlakk (du kan dekke hele døra med dette, istedenfor å flekke bare på kvistene)

Heftgrunn = grunning for overflater som er glatte, slik at det er vanskelig å få malingen til å sitte 

Anonymkode: 1d82e...924

• Liker 1
Skrevet

Sperregrunn erstatter kombinasjonen av kvistlakk og heftgrunn som man gjerne brukte før. Om døren er lakkert eller ikke spiller ingen rolle når du bruker sperregrunn. Jotun sin er visst "best i test" og koster ca. 150 kroner for en litersboks.

Å vaske med salmiakk før du gjør noe som helst annet er lurt! :) 

Gjest incognita
Skrevet

Jeg ville vasket den godt, pusset lett over med papir, også malt to strøk. 

Skrevet

Har malt noen av våre furudører. Vasket, pusset lett over og tørket bort støvet. Malte fire strøk, to med sperregrunn og to med vann-/akrylbasert maling. Det gikk ikke lange stunden før kvistene kom gjennom. Det samme gjelder for alle takene våre, bortsett fra det ene som ble malt før vi flyttet inn. Det er malt med oljemaling. Vet ikke hva de har gjort under oljemalingen.  

Anonymkode: 48c75...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...