Jente-19 Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Det begynte med at jeg fikk kyssesyken for 1,5 år siden. Jeg var så utmattet at jeg nesten ikke gjorde annet enn å sove i flere mnd. Jeg spiste lite på denne tiden fordi jeg klarte det ikke. Jeg begynte å få problemer i magen når jeg var rundt 15 år. Nå er jeg 19 år og det har blitt så gale at jeg har gått til legen med det. Legen konkluderte med at det er irritabel tarm eller IBS som det også kalles. Dette ødelegger livskvaliteten min. Jeg har prøvd fodmap-dietten uten lykke. Jeg går nå daglig på imodium comp, slik at jeg kan komme meg ut døren, selvom det er vanskelig da jeg nylig har fått en angst for å bli dårlig når jeg ikke er hjemme. Dette er helt forferdelig, vil bare bli frisk. Jeg tar også melkesyretabletter hver kveld. Før jeg ble syk var jeg nesten aldri hjemme. Var veldig sosial og alltid på farten. Nå takker jeg nei til mye, fordi jeg er trøtt og sliten og magen er dårlig. Noen som går gjennom det samme/har tips?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Jeg er også plaget med magen, men ikke i samme grad som deg. Det jeg vil si deg er at magen (tarmene) henger sammen med psyken. Altså setter angst og frykt seg i magen. Det vil si at du er redd for å gå ut fordi du er redd for ikke å rekke frem til toalettet f.eks, og den frykten gjør faktisk at magen din blir dårligere enn den i utgangspunktet er. Du må jobbe med angsten og frykten, fordi den er med å vedlikeholder magen din.Et eksempel fra mitt eget liv: jeg begynte å mistrives på jobben. Man må jo på jobb, så jeg presset meg til å gå. Etterhvert som det ble mer og mer utrivelig på jobb, ble jeg mer og mer løs i magen. Jeg jobbet turnus, så med en gang jeg hadde langfri ble magen bra igjen. Jeg slapp å gå på jobb og magen ble happy. Men første dagen tilbake på jobb var magen løs igjen. Les boken "Sjarmen med tarmen" så får du mer innblikk i dette. Anonymkode: 955a2...b4c
Jente-19 Skrevet 3. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2015 Jeg er også plaget med magen, men ikke i samme grad som deg. Det jeg vil si deg er at magen (tarmene) henger sammen med psyken. Altså setter angst og frykt seg i magen. Det vil si at du er redd for å gå ut fordi du er redd for ikke å rekke frem til toalettet f.eks, og den frykten gjør faktisk at magen din blir dårligere enn den i utgangspunktet er. Du må jobbe med angsten og frykten, fordi den er med å vedlikeholder magen din.Et eksempel fra mitt eget liv: jeg begynte å mistrives på jobben. Man må jo på jobb, så jeg presset meg til å gå. Etterhvert som det ble mer og mer utrivelig på jobb, ble jeg mer og mer løs i magen. Jeg jobbet turnus, så med en gang jeg hadde langfri ble magen bra igjen. Jeg slapp å gå på jobb og magen ble happy. Men første dagen tilbake på jobb var magen løs igjen. Les boken "Sjarmen med tarmen" så får du mer innblikk i dette.Anonymkode: 955a2...b4cTakk for svar! Det er helt sant det du sier. I begynnelsen var det kun på morningen jeg va dårlig og måtte på do. Det ble bedre utover dagen så da gikk det greit, jeg måtte bare stå opp litt tidligere om morningene. Jeg var ikke kjempe streng med fodmap dietten når jeg fant ut at det ikke hjalp skikkelig. Men jeg blir fortsatt dårlig av mye mat, så valgte å fortsette sånn halveis med dietten. Jeg spiste gluten men ikke melk. I august dro jeg på ferie til syden og da fikk jeg i meg alt av gluten, melk og alkohol. Det var de siste dagene av den 2 ukers ferien jeg begynte å kjenne på angsten. Jeg skjønnte ikke det var angst før noen sa det til meg. Når jeg kom hjem fra ferien klarte jeg ikke ta buss/tog, eller gå noen steder. Jeg var redd for å bli dårlig. Jeg blir nok dårligere enn jeg egentlig er pga angsten, men det med at jeg alltid er løs i magen på morningen forstår jeg ikke.. Har faktisk begynt å bli deprimert av dette, noe jeg aldri trodde jeg kunne bli. Skal i hvert fall skjekke ut boken, gjerne jeg forstår mer da! Håper på flere svar/erfaringer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå